Vil ha deg på bussen
Regjeringen vil ha deg til å ta bussen eller toget oftere. Men de skal også presse deg til å la bilen stå mer.
bjorn.erik.dahl@anb.no
Nestleder Anne Marit Bjørnflaten (Ap) i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget jubler overfor Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) når hun ser de siste SSB-tallene for kollektivtransporten her til lands.
Det var nemlig 10 millioner flere passasjerer som reiste kollektivt i fjor sammenlignet med året før, og økningen kommer spesielt på bussene i byene.
Vil belønne mer
Men Bjørnflaten og de rødgrønne ønsker å få enda flere over på buss, trikk, T-bane og tog.
– I år bruker vi over 300 millioner kroner på belønningsordningen for de større byene som iverksetter trafikkreduserende tiltak. Det kan være køprising eller andre restriktive tiltak for bruk av bil. Målet er at vi skal doble midlene til belønningsordningen i løpet av fireårsperioden, til 600 millioner kroner, sier Bjørnflaten til ANB.
Miljø og sikkerhet
Belønningsordningen, som ble innført i 2004, har som hovedformål å få storbyene til å innføre nødvendige, om enn ikke alltid like populære, tiltak for å få ned bilbruken og få folk til å benytte seg mer av kollektivtransport.
– Transportsektoren står for en tredjedel av klimagassutslippene. Det er en av grunnene til at vi må få flere til å reise kollektivt. Det er bra for miljøet, og det vil også medføre færre trafikkulykker, sier Bjørnflaten.
Ikke alle får
Men om målet er en dobling i perioden, så er det ikke alle som får benytte seg av belønningsordningen foreløpig.
205 millioner kroner av årets totalramme på 333 millioner er bundet opp i fireårige avtaler inngått i fjor med Trondheimsområdet, Kristiansandsområdet og Buskerudbyen.
Ytterligere fem byer søkte om fireårig avtale i år, noe som ville kostet 351 millioner kroner, men det var altså bare 128 millioner kroner å fordele.
Kan få avtale
Ifølge Samferdselsdepartementet er det ingen av disse byene som tilfredsstiller kravene fullt ut, men det varsler at Bergen og Tromsø kan få en fireårig avtale fra neste år, blant annet etter innføring av køprising.
– Innenfor tilgjengelige midler har vi prioritert byområder som ønsker å prøve ut restriktive tiltak, og der behovet for redusert biltrafikk er størst, sa samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa under årets tildeling av belønningsmidlene.
Det er fylkeskommunene som er ansvarlig for kollektivtransporten, og som søker fra belønningsordningen på vegne av byene. (ANB)
Disse fikk fra årets belønningspott: Bergen: 55 millioner kroner, Stavanger: 35 millioner kroner, Oslo: 20 millioner kroner, Tromsø: 6 millioner kroner, Grenland: 10 millioner kroner, Sarpsborg/Fredrikstad: 2 millioner kroner.
Flere tar buss: Kollektivtransporten hadde 10 millioner flere passasjerer i 2009 enn året før. Busser i byområdene sto for den største økningen. Buss i by hadde en vekst på 5,2 prosent, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Det totale passasjertallet for kollektivtransport i fjor endte på 484 millioner, og økte med 2,2 prosent fra 2008. Selv om jernbane hadde en liten passasjernedgang, dro trikk og T-bane opp det samlede passasjertallet for bane, som økte med 1,3 prosent.
Passasjertallet for båt gikk tilbake 3,1 prosent.
Fly, drosje, bilferjer og Hurtigruten er ikke med i SSBs statistikk. (ANB-NTB)
Disse fikk fra årets belønningspott: Bergen: 55 millioner kroner, Stavanger: 35 millioner kroner, Oslo: 20 millioner kroner, Tromsø: 6 millioner kroner, Grenland: 10 millioner kroner, Sarpsborg/Fredrikstad: 2 millioner kroner.
Flere tar buss: Kollektivtransporten hadde 10 millioner flere passasjerer i 2009 enn året før. Busser i byområdene sto for den største økningen. Buss i by hadde en vekst på 5,2 prosent, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Det totale passasjertallet for kollektivtransport i fjor endte på 484 millioner, og økte med 2,2 prosent fra 2008. Selv om jernbane hadde en liten passasjernedgang, dro trikk og T-bane opp det samlede passasjertallet for bane, som økte med 1,3 prosent.
Passasjertallet for båt gikk tilbake 3,1 prosent.
Fly, drosje, bilferjer og Hurtigruten er ikke med i SSBs statistikk. (ANB-NTB)
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin