– Norge kopierer en mislykka modell, mener Agenda om valget av Go-Ahead
Agenda har sett på erfaringene fra konkurranseutsetting av drift og vedlikehold i Sverige og Storbritannia. De fant lite positivt.
Hannah Gitmark, fagrådgiver i Agenda.
Kaja Bruskeland & Elen Sonja Klouman
anders@lomedia.no
Tankesmien Agenda har laget en rapport der de har sett på hvordan konkurranseutsetting av drift og vedlikehold på jernbanen har fungert i Sverige og Storbritannia. Fagrådgiver Hannah Gitmark i Agenda konstaterer at planene om å konkurranseutsette all drift og vedlikehold på jernbanen i Norge er en kopi av det de har prøvd i Sverige og Storbritannia.
– Vi mener det er ganske tydelig at det disse landene har gjort med konkurranseutsetting har svekket både sikkerhet og kvalitet, sier Gitmark.
• Les også: En upopulær engelskmann
Som årsaker til dét, peker hun på uklar ansvarsdeling, koordineringsproblemer på tvers av leverandører, at den helhetlige kompetansen om jernbaneanleggene er svekka, mer bruk av ufaglært arbeidskraft og at man mistet kritisk kompetanse. I Sverige forsøker regjeringa å ta en del av vedlikeholdet tilbake i statlig regi.
– Men når det først er satt ut, er det ganske vanskelig å ta tilbake. Å reversere slike endringer er som å putte tannkrem tilbake på tuben. Derfor støtter vi NJFs syn om at man må stoppe før det er for sent, sier Gitmark.
Rådgiveren tror den eneste innsparingen man får er kortsiktig, og at kostnadene på lang sikt øker.
– For Norges del er oppsummeringa at konkurranseutsetting kan komme i konflikt med Bane Nors visjoner om å ha den sikreste jernbanen i Europa, få mer jernbane for pengene og å sette kundene i sentrum, sier hun.
• Meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Gitmark understreker at Agenda har et pragmatisk forhold til privatisering, og mener det kan fungere noen steder. Men ikke her.
– Når konkurranse blir et mål i seg selv på bakgrunn av ideologi og ikke med en tanke om at det vil gi et bedre tilbud, kan det få en del negative konsekvenser. Man kan selvsagt redusere kostnader og få til økt innovasjon ved å konkurranseutsette eller kjøpe inn tjenester innen støtte- og fellesfunksjoner ekstern fra spesialiserte aktører som leverer dette billigere. Det gjør allerede Bane Nor, per i dag gjennomføres en rekke oppgaver knyttet til vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen av eksterne - der behovene er svingende over tid. Det det nå er snakk om er altså de de kontinuerlige og stabile kjerneoppgavene, og det er få bedrifter som ville konkurranseutsatt dem. Drift og vedlikehold er Bane Nors kjernevirksomhet, poengterer Gitmark.
Tidsplanen for konkurranseutsettinga på drift og vedlikehold synes Gitmark er veldig hastig. At Bane Nors selskap Spordrift skal rekke å komme seg på beina og vinne anbud tror hun blir veldig vanskelig.
Gitmark synes privatisering er en gal løsning på de utfordringene det har vært enighet om at preger jernbanen: et stort vedlikeholdsetterslep og behov for omfattende fornying.
– Hvis konkurranseutsetting av togtilbudet skal fungere, er man enda mer avhengig av at drift og vedlikehold fungerer. Nå gir man fra seg kontrollen på veldig mange områder samtidig, sier hun.
• NSB-ansatte er skuffet og overrasket over at Go-Ahead ble valgt til å kjøre tog på Sørlandsbanen
• NSB vraket på tre tog-strekninger: – Nå får vi Ryanair-tilstander på norske skinner
• Britisk selskap danket ut NSB og vant kontrakten om å kjøre tog på Sørlandet
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.