Bane Nor-ansatte er provosert over ledelsen. Nå kan det bli streik
Mandag 26. februar skal Norsk Jernbaneforbund og Bane Nor møtes hos Riksmekleren.
STØTTER BRUDD: Arne Storsveen (foran) forstår for at Norsk Jernbaneforbund brøt forhandlingene med Bane Nor. Han er provosert over at ledelsen ønsker å ha full kontroll over hvordan turnusen skal settes opp. Med på arbeidslaget nord for Lillehammer er Per Marius Sveen (i midten), Egon Nordheim (bak t.h.) og lærling Atle Strandvik.
Morten Hansen
morten.hansen@lomedia.no
– De bevilger seg skyhøye lønninger selv, men går til angrep på særavtalen til vi som jobber ute i selskapet. Det er ingen som er tjent med det, sier NJF-medlem Arne Storsveen.
Fra taket på arbeidsvognen har han god oversikt over jernbanesporet og arbeidet med mastene langs toglinja ved Fåberg.
Det er ikke alt han ser han liker. Blant annet reagerer Storsveen på at Bane Nors konsernsjef, Gorm Frimannslund, nesten doblet lønna da Bane Nor ble opprettet 1. januar i fjor – til 2,75 millioner kroner i året, mens han selv og hans kollegaer nå må til riksmekleren for å beholde opparbeidede avtaler.
– Folk er forbannet. Vi blir provosert over lønna de selv bevilger seg. Men mest provosert er vi over angrepet på våre avtaler. Vi synes det er en arrogant lederstil. Det lønner seg å samarbeide. Er folket fornøyd, gjør de en kjempejobb. Er vi ikke fornøyd, er man ikke ivrig. Det sier seg selv, fastslår Storsveen.
• Truer med storstreik i jernbanen fra 27. februar
Hvite tider
Han har ingen problemer med at det er mye natt- og helgejobbing. Det er hvordan arbeidet skal planlegges som opprører.
– Intensjonen er at vi skal jobbe mest mulig på såkalte «hvite tider» - når togene ikke går. Det er vi som jobber ute i sporet enig i. Det er det vi gjør nå – og har gjort i alle år. Det er jo derfor vi jobber natt til lørdag og natt til søndag. Det er da det er minst tog i sporet. Men vi får ikke jobbet på mere hvite tider enn vi gjør. Det er ikke flere lørdager og søndager, sier Arne Storsveen.
– Tilbake til 30-tallet
Spesielt forbannet er han over at Bane Nor vil at de ansatte skal godta turnusordninger der de ikke vet når de skal jobbe mer enn 14 dager om gangen.
– Bane Nor kan ikke forlange at de skal ha full kontroll på fritiden vår med 14 dagers varsel. Det er jo å gå tilbake til 1930-tallet med tanke på rettighetene til arbeidsfolk. Det er jo ingen i det private næringslivet som har det sånn. Det er bare tull. Man kan jo ikke bestille seg en helgetur en gang, fastslår Storsveen.
• Togleder: Spent på følgene av jernbanereformen
Må jobbe i helgene
– Det er ingen som har et slikt liv. Selv ikke i de private selskapene som jobber på jernbanen har det sånn. Noen har sju dager på og sju dager av. Det er i og for seg greit, men jeg ser ikke at det er spesielt fornuftig. Man får jo ikke gjort noe mer av den grunn. På natta går det så mye godstog på sporet at det blir bare å kjøre ut og inn. Vi må jobbe i helgene som vi gjør. Vi kan ikke få effektivisert mer enn vi gjør. Vi er fem lag og arbeidsmaskinen går hele tiden, konstaterer Storsveen.
Han erkjenner at arbeidsklimaet er like kaldt som temperaturen på taket av arbeidsvogna. I en medarbeiderundersøkelse gjort i Bane Nor, skal toppledelsen ha fått dårlig karakter. Det skjønner Storsveen veldig godt.
– Det er jo en grunn til det. Frimannslund framstår ikke som noe godt forbilde. Man får ikke tillit til de som styrer når de bevilger seg selv kjempelønninger, mens man selv skal fratas rettigheter man har opparbeidet seg gjennom hundre år. Og ledelsen i tillegg krever at de skal ha full kontroll over fritiden din, sier Storsveen.
Privatisering?
Han og mange av hans kollegaer spør seg selv hvorfor det er så vanskelig å bli enige om en overenskomst. At det ikke er mulig om å enes om en avtale etter 35 møter.
– Det er jo ikke at vi tjener så veldig bra. Folk i e-verkene har 100 000 mer enn det vi har i grunnlønn. Vi spør oss om det er fordi de skal tvinge oss over på private firmaer. Er det kun kontorfolk og direktører som skal være i Bane Nor? Det kan jo virke sånn.
Storsveen erkjenner at han er usikker på framtiden til arbeidsplassen hans.
– Jeg er usikker. Hvorfor gjør de dette? Man sitter med hjertet i halsen, og lurer på hva som skjer. Er de ute etter å sette ut og privatisere det arbeidet vi gjør? Vi skjønner ikke tankegangen. Hvorfor skal man privatisere og konkurranseutsette noe som fungerer, når det ikke er noe å tjene på det, spør Storsveen.
Bane Nor ønsker ikke å kommentere kritikken fra medlemmene eller forhandlingene før meklinga. Men selskapet opplyser til NJF-magasinet at ledelsen i Bane Nor fortsatt har tro på å finne en god løsning ved hjelp av riksmeklere, og håper i det lengste å unngå streik.
Spekters kommunikasjonsdirektør, Gunnar Larsen, har følgende kommentar:
– Vi har i forhandlinger oppnådd enighet med Unio og SAN i Bane NOR og håper at vi med Riksmeklerens hjelp også finner fram til en løsning med LO YS slik at vi unngår streik.
• – Folk skal jo leve livene sine – i tillegg til å jobbe i Bane Nor
• Bane NOR venter med anbudene
• Partene i tarifforhandlingene i Bane NOR må få hjelp av LO Stat og Spekter
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.