STØTTER BRUDD: Arne Storsveen (foran) forstår for at Norsk Jernbaneforbund brøt forhandlingene med Bane Nor. Han er provosert over at ledelsen ønsker å ha full kontroll over hvordan turnusen skal settes opp. Med på arbeidslaget nord for Lillehammer er Per Marius Sveen (i midten), Egon Nordheim (bak t.h.) og lærling Atle Strandvik.
Morten Hansen
Bane Nor-ansatte er provosert over ledelsen. Nå kan det bli streik
Mandag 26. februar skal Norsk Jernbaneforbund og Bane Nor møtes hos Riksmekleren.
morten.hansen@lomedia.no
– De bevilger seg skyhøye lønninger selv, men går til angrep på særavtalen til vi som jobber ute i selskapet. Det er ingen som er tjent med det, sier NJF-medlem Arne Storsveen.
Fra taket på arbeidsvognen har han god oversikt over jernbanesporet og arbeidet med mastene langs toglinja ved Fåberg.
Det er ikke alt han ser han liker. Blant annet reagerer Storsveen på at Bane Nors konsernsjef, Gorm Frimannslund, nesten doblet lønna da Bane Nor ble opprettet 1. januar i fjor – til 2,75 millioner kroner i året, mens han selv og hans kollegaer nå må til riksmekleren for å beholde opparbeidede avtaler.
– Folk er forbannet. Vi blir provosert over lønna de selv bevilger seg. Men mest provosert er vi over angrepet på våre avtaler. Vi synes det er en arrogant lederstil. Det lønner seg å samarbeide. Er folket fornøyd, gjør de en kjempejobb. Er vi ikke fornøyd, er man ikke ivrig. Det sier seg selv, fastslår Storsveen.
• Truer med storstreik i jernbanen fra 27. februar
Hvite tider
Han har ingen problemer med at det er mye natt- og helgejobbing. Det er hvordan arbeidet skal planlegges som opprører.
– Intensjonen er at vi skal jobbe mest mulig på såkalte «hvite tider» - når togene ikke går. Det er vi som jobber ute i sporet enig i. Det er det vi gjør nå – og har gjort i alle år. Det er jo derfor vi jobber natt til lørdag og natt til søndag. Det er da det er minst tog i sporet. Men vi får ikke jobbet på mere hvite tider enn vi gjør. Det er ikke flere lørdager og søndager, sier Arne Storsveen.
– Tilbake til 30-tallet
Spesielt forbannet er han over at Bane Nor vil at de ansatte skal godta turnusordninger der de ikke vet når de skal jobbe mer enn 14 dager om gangen.
– Bane Nor kan ikke forlange at de skal ha full kontroll på fritiden vår med 14 dagers varsel. Det er jo å gå tilbake til 1930-tallet med tanke på rettighetene til arbeidsfolk. Det er jo ingen i det private næringslivet som har det sånn. Det er bare tull. Man kan jo ikke bestille seg en helgetur en gang, fastslår Storsveen.
• Togleder: Spent på følgene av jernbanereformen
Må jobbe i helgene
– Det er ingen som har et slikt liv. Selv ikke i de private selskapene som jobber på jernbanen har det sånn. Noen har sju dager på og sju dager av. Det er i og for seg greit, men jeg ser ikke at det er spesielt fornuftig. Man får jo ikke gjort noe mer av den grunn. På natta går det så mye godstog på sporet at det blir bare å kjøre ut og inn. Vi må jobbe i helgene som vi gjør. Vi kan ikke få effektivisert mer enn vi gjør. Vi er fem lag og arbeidsmaskinen går hele tiden, konstaterer Storsveen.
Han erkjenner at arbeidsklimaet er like kaldt som temperaturen på taket av arbeidsvogna. I en medarbeiderundersøkelse gjort i Bane Nor, skal toppledelsen ha fått dårlig karakter. Det skjønner Storsveen veldig godt.
– Det er jo en grunn til det. Frimannslund framstår ikke som noe godt forbilde. Man får ikke tillit til de som styrer når de bevilger seg selv kjempelønninger, mens man selv skal fratas rettigheter man har opparbeidet seg gjennom hundre år. Og ledelsen i tillegg krever at de skal ha full kontroll over fritiden din, sier Storsveen.
Privatisering?
Han og mange av hans kollegaer spør seg selv hvorfor det er så vanskelig å bli enige om en overenskomst. At det ikke er mulig om å enes om en avtale etter 35 møter.
– Det er jo ikke at vi tjener så veldig bra. Folk i e-verkene har 100 000 mer enn det vi har i grunnlønn. Vi spør oss om det er fordi de skal tvinge oss over på private firmaer. Er det kun kontorfolk og direktører som skal være i Bane Nor? Det kan jo virke sånn.
Storsveen erkjenner at han er usikker på framtiden til arbeidsplassen hans.
– Jeg er usikker. Hvorfor gjør de dette? Man sitter med hjertet i halsen, og lurer på hva som skjer. Er de ute etter å sette ut og privatisere det arbeidet vi gjør? Vi skjønner ikke tankegangen. Hvorfor skal man privatisere og konkurranseutsette noe som fungerer, når det ikke er noe å tjene på det, spør Storsveen.
Bane Nor ønsker ikke å kommentere kritikken fra medlemmene eller forhandlingene før meklinga. Men selskapet opplyser til NJF-magasinet at ledelsen i Bane Nor fortsatt har tro på å finne en god løsning ved hjelp av riksmeklere, og håper i det lengste å unngå streik.
Spekters kommunikasjonsdirektør, Gunnar Larsen, har følgende kommentar:
– Vi har i forhandlinger oppnådd enighet med Unio og SAN i Bane NOR og håper at vi med Riksmeklerens hjelp også finner fram til en løsning med LO YS slik at vi unngår streik.
• – Folk skal jo leve livene sine – i tillegg til å jobbe i Bane Nor
• Bane NOR venter med anbudene
• Partene i tarifforhandlingene i Bane NOR må få hjelp av LO Stat og Spekter
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år
Hanna Skotheim
Foreslår nye regler: Flere kan gå glipp av Nav-penger
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Frykter en ny «angiverlov» vil rasere tilliten i samfunnet
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.
Leif Martin Kirknes
Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.
Foto: Gorm Kallestad / NTB