JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bedre resultat for Posten, tross mindre post

I første halvår bedret Posten resultatet med 12 prosent, til tross for mindre volum.
HALVÅRSRESULTAT: Posten Norge bedra resultatet første halvår, men opplever volumfall.

HALVÅRSRESULTAT: Posten Norge bedra resultatet første halvår, men opplever volumfall.

Ole Palmstrøm

anders@lomedia.no

Posten Norge la fredag fram sine halvårsresultat. Det viser et justert resultat på 247 millioner kroner, skriver selskapet i en pressemelding. Det er 12 prosent bedre enn første halvår i fjor.

Martin Kolberg: Vi må slutte å avhende kritiske IT-systemer til det private

Volumfall

Andre kvartal hadde riktignok en resultatnedgang på grunn av at påsken.

Logistikk-delen av Posten hadde en omsetning som var 126 millioner kroner lavere enn i fjor, men Posten sier den organiske veksten er positiv. Aktivitetene i Sverige og Danmark bedra lønnsomheten «solid», skriver Posten.

– Omstilling krever god dialog

Brevvolumet falt med 10,4 prosent første halvår. Bank og finans sendte 28 prosent mindre brev, og volumet fra det offentlige sank med 29 prosent.

Omsetningen i postsegmentet ble derfor redusert med 156 millioner kroner første halvår.

E-handelsvolumet steg imidlertid med 7 prosent, på grunn av økning i netthandel.

Driftsinntektene totalt var 12,1 milliarder kroner første halvår, mens de var 12,4 milliarder kroner i samme periode i fjor.

Posten vil komme sjeldnere - spørsmålet er når

Optimist

Konsernsjef Tone Wille mener grepene de gjør gir resultater:

– Konsernet jobber målbevisst med å styrke lønnsomheten, både gjennom operasjonelle tiltak og organisatoriske justeringer. Denne våren har vi gjort viktige veivalg og etablerer en ny tjenesteorganisering som skal sikre et tydelig kundefokus. I tillegg reduserer vi kostnader både i drift og administrative funksjoner. Vi ser at tiltakene vi gjennomfører begynner å gi resultater, sier Wille i en pressemelding.

I høst skal Posten gjøre ferdig to logistikksentre, i Trondheim og Oslo. Wille sier det logistikknettverket de er i ferd med å etablere vil gi en betydelig effektivisering, og vil styrke konsernets konkurransekraft og tilbudet til kundene.

Alnabru har fått Europas mest moderne logistikksenter
Gamle kollegaer gjenforenes på den nye postterminalen i Trondheim

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse