JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Striden om beredskapen ved flyplassene:

Hvor lenge kan Avinor vente med å erstatte brannvakta ved sykdom? Nå svarer Luftfartstilsynet

NTL har kritisert Avinor for å vente for lenge med å hente inn erstatninger når brann- og redningstjenesten mangler folk. Nå slår Luftfartstilsynet fast at fast at man ikke har anledning til å vente med å kalle inn ekstra mannskap.

Anders Hauge-Eltvik

merete.jansen@lomedia.no

anders@lomedia.no

Tillitsvalgte ved NTL Luftfarten tok i høst kontakt med Luftfartstilsynet for å få deres tolkning av regelverket.

Det europeiske regelverket åpner for midlertidig lavere bemanning ved akutte situasjoner. NTL har ment at Avinor har strukket denne bestemmelsen for langt, og at de har ventet i det lengste med å hente inn ekstra mannskap.

Siv skjønte ingenting da ambulanseflyet snudde uten å ta med pasienten

– En bevisst nedjustering av den beredskapen man er forpliktet til å ha, vil svekke sikkerheten, både for flygende personell, for passasjerene og for dem som jobber på bakken, sa Ørjan Kvalvåg, leder i NTL Luftfarten, til FriFagbevegelse i november.

Presisering av reglene

Luftfartstilsynet har nå presisert hvordan regelverket skal tolkes. De skriver dette i konklusjonen som er sendt til både Avinor og NTL Luftfarten:

«Flyplassoperatøren har ikke anledning til å operere med redusert brann- og redningskategori i et forhåndsdefinert tidsrom som følge av en uforutsett omstendighet. Flyplassoperatøren må i sin planlegging ta høyde for forhold som kan inntreffe, og hvis det oppstår en uforutsett omstendighet må flyplassoperatøren så snart som mulig gjenopprette en normal brann- og redningskategori.»

p

Ørjan Kvalvåg er ikke overrasket over at tilsynet gir dem medhold:

– Som forventet så er konklusjonen til Luftfartstilsynet helt lik vår konklusjon, og det er at man skal erstatte personell snarest mulig og ikke senest mulig. Vi forventer nå at Avinor korrigerer sin praksis til å være i tråd med dette.

Saken fortsetter under bildet.

Leder Ørjan Kvalvåg i NTL Luftfarten.

Leder Ørjan Kvalvåg i NTL Luftfarten.

Ole Palmstrøm

Mener de gjør som de skal

Avinor mener på sin side at de opererer i henhold til regelverket.

«Vi har meget god beredskap på alle våre lufthavner i Avinor, med svært godt utstyr og godt trent mannskap. Avinor tar Luftfartstilsynets brev til orientering, og mener at vår praksis er i tråd med gjeldende regelverk.», skriver kommunikasjonssjef Kristian Løksa i en epost.

– Betyr det at Avinor har erstattet manglende personell så fort som mulig også før denne avklaringen?

«Vi håndterer eventuelle avvik og kaller inn mannskap når det er nødvendig i henhold til gjeldende prosedyrer.», svarer han på oppfølgingsspørsmålet.

Spesielt to hendelser

Det var spesielt to hendelser på Evenes som fikk de ansatte i brann- og redningstjenesten til å reagere. 8. november varslet kapteinen på Norwegians kveldsfly fra Oslo at han ville snu og dra tilbake til Gardermoen hvis ikke flyplassen fikk ordnet med riktig beredskap.

p

Foranledningen var at en av de ansatte i brann- og redningstjenesten brått måtte forlate arbeidsplassen på grunn av akutt sykdom i familien. En tekniker som hadde de rette kvalifikasjonene, steppet inn, men lufthavnsjefen ville ikke la ham jobbe 2,5 timer overtid fram til alle flyene var trygt på bakken.

Et annet eksempel NTL Luftfarten drar fram, er fra 2. oktober i år. En ansatt ble sykemeldt den onsdagen. Han skulle vært på jobb igjen fredag og lørdag, men Avinor mente det ikke var nødvendig å erstatte ham, fordi dette var en uforutsett hendelse.

Så sent som 7. desember landet et fly som skulle til Bergen i Haugesund, ettersom det var redusert beredskap på flyplassen i Bergen.

Kan ikke vise til økonomi

I den ferske uttalelsen sin poengterer Luftfartstilsynet at flyplassoperatører ikke kan unnlate å treffe tiltak som gjør at normal brann- og redningskategori gjenopprettes før det har gått 72 timer. Det heter videre i brevet at «rene økonomiske grunner, f.eks. betaling av overtid, er imidlertid ikke en grunn til å unnlate å treffe tiltak.»

Ørjan Kvalvåg, leder i NTL Luftfarten, poengterte før møtet med Luftfartstilsynet blant annet:

– Sett fra vårt ståsted er dette en kreativ praktisering av reglene som vi mener kan være i konflikt med det internasjonale regelverket. Både statsråden, ledelsen i Avinor og alle andre sier at sikkerheten kommer først, men det ser ut for at kostnadene teller enda mer.

Annonse
Annonse