JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TRONDHEIM-BODØ PÅ ANBUD: Ved neste toganbud skal prisen vektlegges enda mer, ifølge samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Bildet er fra Grong stasjon

TRONDHEIM-BODØ PÅ ANBUD: Ved neste toganbud skal prisen vektlegges enda mer, ifølge samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Bildet er fra Grong stasjon

Ole Palmstrøm

Privatiseringen av jernbanen:

Når Dovrebanen og Nordlandsbanen konkurranseutsettes, skal prisen vektes enda mer, ifølge samferdselsministeren

Synes du det har blitt mye støy og bråk rundt anbudstildelingen til Go-Ahead på Sørlandsbanen? Bare vent til neste anbudsrunde.


29.11.2018
09:30
21.08.2023 17:14

helge@lomedia.no

Mens pris og kvalitet er vektet likt under den omstridte anbudsrunden som britiske Go-Ahead vant på Sørlandsbanen, skal pris vektes enda mer enn kvalitet når Trafikkpakke 2 legges ut. Det bekreftet samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) i Stortingets spørretime onsdag.

Dette får blant annet samferdselspolitiker i SV, Arne Nævra til å se rødt.

– Vi mener jernbanen ikke skal eksperimenteres med. Derfor kommer vi nå til å fremme forslag om at anbudsprosessen stanses og at jernbanedirektoratet må sikre at det faktisk er kvalitet som reelt sett vektes høyest i de kommende anbudene, sier stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) til FriFagbevegelse.

Opposisjonen beskylder Dale for politisk innblanding i toganbudet

– Nå har statsråden sluppet katta ut av sekken. Han har bekreftet det han egentlig alltid har ment. Det er på et vis mer ærlighet i de kriteriene, for nå er det helt åpenlyst at pris skal telle mer enn kvalitet. Og da sitter jeg selvfølgelig igjen og vurderer grunnlaget for hele jernbanereformen, legger han til.

Han er forundret over at man plutselig endrer kriteriene for tildeling av anbudet for Dovrebanen og Nordlandsbanen etter all støyen som har kommet i etterkant av tildelingen til Go-Ahead.

Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå skal de kjøre tog i Norge

Trafikkpakke 2 Nord består av strekningene:

• Trondheim-Bodø
• Bodø-Rognan
• Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer
• Dombås-Åndalsnes
• Hamar-Røros
• Røros-Trondheim
• Trondheim-Storlien
• Oslo – Trondheim

Høyreidealisme

– Det er reinspikka høyreidealisme som ligger like stødige som jernbanesvillene. Det er fare for Ryanair-tilstander på norske jernbaneskinner. Eneste forskjellen er nok at det ikke blir billigere enn før. Det viser erfaringene fra Storbritannia og andre land som har vært gjennom disse eksperimentene, mener Nævra.

Han mener dette slår beina under hele jernbanereformen hvor passasjerene skulle være i sentrum.

6 av 10 mener det er galt at utenlandske selskap får kjøre tog i Norge

(Saken fortsetter under bildet.)

Arne Nævra og SV vil stanse anbudsprosessen på jernbanesektoren.

Arne Nævra og SV vil stanse anbudsprosessen på jernbanesektoren.

Pressefoto

– Alle disse selskapene konkurrerer med samme tog, samme skinner, samme billettsystem. Da gjenstår bare lønns- og arbeidsforhold samt pensjon for de ansatte. Da blir dette satt under press, mener Nævra.

NSB var sjanseløse i anbudskonkurransen om Sørlandsbanen, hevder NJF-lederen

Tre tildelingskriterier

I spørretimen onsdag ville Nævra ha svar på om en større vekting på pris samsvarer med målet for jernbanereformen om å sikre kvalitet til togkundene.

Samferdselsminister Jon Georg Dale slo fast med en gang at alle reisende skal sikres et minst like godt tilbud som i dag.

– I noen trafikkpakker er det mulig å gjøre større forbedringer enn i andre pakker. For eksempel er det ulike avgrensninger i dagens jernbanenett og materiellpark for de ulike pakkene. Derfor vil evalueringen være noe ulik, fordi rammevilkårene for pakkene også er ulike. En god kjøper må ta hensyn til slike forhold, mener Jon Georg Dale.

– Trafikkpakke 2 Nord har tre tildelingskriterium: kostnad 50 prosent, kvalitet 45 prosent. og oppdragsforståelser 5 prosent. I konkurransegrunnlaget for pakke 2 blir kvaliteten på tilbudet først sikra gjennom flere minstekrav, som jeg refererte til også var tilfellet for Sørlandsbanen. Dette er krav som alle tilbyderne må oppfylle. De reisende skal derfor være sikra et minst like godt tilbud som i dag, sier Jon Georg Dale.

(Saken fortsetter under bildet.)

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Torbjørn Tandberg

Fornøyde kunder

Når Jernbanedirektoratet evaluerer tilbudene i pakke Nord, vil de fokusere på hvordan tilbyderne vil få flere og mer fornøyde kunder, oppgaveforståelsen og hvilket anbud som gir det beste forholdet mellom kostnad og kvalitet. For kravene som må være oppfylte, minstekrava, konkurrerer tilbyderne om hvem som kan levere dette til en kostnad som gir mest for pengene, og med det sikrer gevinstrealisering i årene som kommer, mener samferdselsminister Dale.

– Vi er på veg vekk fra ett monopol. Det er veldig lenge siden staten kjøpte tjenester på denne måten. De har aldri gjort det før, bortsett fra i ett tilfelle, på jernbanen. Det gjør at jeg ikke går rundt og innbiller meg at alt er gjort perfekt i første runde. Også staten må lære av prosessene de er gjennom. Forskjellene på Trafikkpakke 1 og Trafikkpakke 2 vil bidra til at staten blir en enda bedre kjøper i framtida, og at en finner en fornuftig og riktig vekting som gjør at vi til sjuende og sist får ned kostnadene, men også får opp kvaliteten på det tilbudet som passasjerene mottar, mener Jon Georg Dale.

Folket heier på NSB i jernbanekonkurransene, viser undersøkelse

29.11.2018
09:30
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker