Privatiseringen av jernbanen:
Når Dovrebanen og Nordlandsbanen konkurranseutsettes, skal prisen vektes enda mer, ifølge samferdselsministeren
Synes du det har blitt mye støy og bråk rundt anbudstildelingen til Go-Ahead på Sørlandsbanen? Bare vent til neste anbudsrunde.
TRONDHEIM-BODØ PÅ ANBUD: Ved neste toganbud skal prisen vektlegges enda mer, ifølge samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Bildet er fra Grong stasjon
Ole Palmstrøm
helge@lomedia.no
Mens pris og kvalitet er vektet likt under den omstridte anbudsrunden som britiske Go-Ahead vant på Sørlandsbanen, skal pris vektes enda mer enn kvalitet når Trafikkpakke 2 legges ut. Det bekreftet samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) i Stortingets spørretime onsdag.
Dette får blant annet samferdselspolitiker i SV, Arne Nævra til å se rødt.
– Vi mener jernbanen ikke skal eksperimenteres med. Derfor kommer vi nå til å fremme forslag om at anbudsprosessen stanses og at jernbanedirektoratet må sikre at det faktisk er kvalitet som reelt sett vektes høyest i de kommende anbudene, sier stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) til FriFagbevegelse.
• Opposisjonen beskylder Dale for politisk innblanding i toganbudet
– Nå har statsråden sluppet katta ut av sekken. Han har bekreftet det han egentlig alltid har ment. Det er på et vis mer ærlighet i de kriteriene, for nå er det helt åpenlyst at pris skal telle mer enn kvalitet. Og da sitter jeg selvfølgelig igjen og vurderer grunnlaget for hele jernbanereformen, legger han til.
Han er forundret over at man plutselig endrer kriteriene for tildeling av anbudet for Dovrebanen og Nordlandsbanen etter all støyen som har kommet i etterkant av tildelingen til Go-Ahead.
• Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå skal de kjøre tog i Norge
Trafikkpakke 2 Nord består av strekningene:
• Trondheim-Bodø
• Bodø-Rognan
• Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer
• Dombås-Åndalsnes
• Hamar-Røros
• Røros-Trondheim
• Trondheim-Storlien
• Oslo – Trondheim
Høyreidealisme
– Det er reinspikka høyreidealisme som ligger like stødige som jernbanesvillene. Det er fare for Ryanair-tilstander på norske jernbaneskinner. Eneste forskjellen er nok at det ikke blir billigere enn før. Det viser erfaringene fra Storbritannia og andre land som har vært gjennom disse eksperimentene, mener Nævra.
Han mener dette slår beina under hele jernbanereformen hvor passasjerene skulle være i sentrum.
• 6 av 10 mener det er galt at utenlandske selskap får kjøre tog i Norge
(Saken fortsetter under bildet.)
Arne Nævra og SV vil stanse anbudsprosessen på jernbanesektoren.
Pressefoto
– Alle disse selskapene konkurrerer med samme tog, samme skinner, samme billettsystem. Da gjenstår bare lønns- og arbeidsforhold samt pensjon for de ansatte. Da blir dette satt under press, mener Nævra.
• NSB var sjanseløse i anbudskonkurransen om Sørlandsbanen, hevder NJF-lederen
Tre tildelingskriterier
I spørretimen onsdag ville Nævra ha svar på om en større vekting på pris samsvarer med målet for jernbanereformen om å sikre kvalitet til togkundene.
Samferdselsminister Jon Georg Dale slo fast med en gang at alle reisende skal sikres et minst like godt tilbud som i dag.
– I noen trafikkpakker er det mulig å gjøre større forbedringer enn i andre pakker. For eksempel er det ulike avgrensninger i dagens jernbanenett og materiellpark for de ulike pakkene. Derfor vil evalueringen være noe ulik, fordi rammevilkårene for pakkene også er ulike. En god kjøper må ta hensyn til slike forhold, mener Jon Georg Dale.
– Trafikkpakke 2 Nord har tre tildelingskriterium: kostnad 50 prosent, kvalitet 45 prosent. og oppdragsforståelser 5 prosent. I konkurransegrunnlaget for pakke 2 blir kvaliteten på tilbudet først sikra gjennom flere minstekrav, som jeg refererte til også var tilfellet for Sørlandsbanen. Dette er krav som alle tilbyderne må oppfylle. De reisende skal derfor være sikra et minst like godt tilbud som i dag, sier Jon Georg Dale.
(Saken fortsetter under bildet.)
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).
Torbjørn Tandberg
Fornøyde kunder
Når Jernbanedirektoratet evaluerer tilbudene i pakke Nord, vil de fokusere på hvordan tilbyderne vil få flere og mer fornøyde kunder, oppgaveforståelsen og hvilket anbud som gir det beste forholdet mellom kostnad og kvalitet. For kravene som må være oppfylte, minstekrava, konkurrerer tilbyderne om hvem som kan levere dette til en kostnad som gir mest for pengene, og med det sikrer gevinstrealisering i årene som kommer, mener samferdselsminister Dale.
– Vi er på veg vekk fra ett monopol. Det er veldig lenge siden staten kjøpte tjenester på denne måten. De har aldri gjort det før, bortsett fra i ett tilfelle, på jernbanen. Det gjør at jeg ikke går rundt og innbiller meg at alt er gjort perfekt i første runde. Også staten må lære av prosessene de er gjennom. Forskjellene på Trafikkpakke 1 og Trafikkpakke 2 vil bidra til at staten blir en enda bedre kjøper i framtida, og at en finner en fornuftig og riktig vekting som gjør at vi til sjuende og sist får ned kostnadene, men også får opp kvaliteten på det tilbudet som passasjerene mottar, mener Jon Georg Dale.
• Folket heier på NSB i jernbanekonkurransene, viser undersøkelse
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.