JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TRONDHEIM-BODØ PÅ ANBUD: Ved neste toganbud skal prisen vektlegges enda mer, ifølge samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Bildet er fra Grong stasjon

TRONDHEIM-BODØ PÅ ANBUD: Ved neste toganbud skal prisen vektlegges enda mer, ifølge samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Bildet er fra Grong stasjon

Ole Palmstrøm

Privatiseringen av jernbanen:

Når Dovrebanen og Nordlandsbanen konkurranseutsettes, skal prisen vektes enda mer, ifølge samferdselsministeren

Synes du det har blitt mye støy og bråk rundt anbudstildelingen til Go-Ahead på Sørlandsbanen? Bare vent til neste anbudsrunde.



29.11.2018
09:30
29.11.2018 12:12

helge@lomedia.no

Mens pris og kvalitet er vektet likt under den omstridte anbudsrunden som britiske Go-Ahead vant på Sørlandsbanen, skal pris vektes enda mer enn kvalitet når Trafikkpakke 2 legges ut. Det bekreftet samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) i Stortingets spørretime onsdag.

Dette får blant annet samferdselspolitiker i SV, Arne Nævra til å se rødt.

– Vi mener jernbanen ikke skal eksperimenteres med. Derfor kommer vi nå til å fremme forslag om at anbudsprosessen stanses og at jernbanedirektoratet må sikre at det faktisk er kvalitet som reelt sett vektes høyest i de kommende anbudene, sier stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) til FriFagbevegelse.

Opposisjonen beskylder Dale for politisk innblanding i toganbudet

– Nå har statsråden sluppet katta ut av sekken. Han har bekreftet det han egentlig alltid har ment. Det er på et vis mer ærlighet i de kriteriene, for nå er det helt åpenlyst at pris skal telle mer enn kvalitet. Og da sitter jeg selvfølgelig igjen og vurderer grunnlaget for hele jernbanereformen, legger han til.

Han er forundret over at man plutselig endrer kriteriene for tildeling av anbudet for Dovrebanen og Nordlandsbanen etter all støyen som har kommet i etterkant av tildelingen til Go-Ahead.

Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå skal de kjøre tog i Norge

Trafikkpakke 2 Nord består av strekningene:

• Trondheim-Bodø
• Bodø-Rognan
• Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer
• Dombås-Åndalsnes
• Hamar-Røros
• Røros-Trondheim
• Trondheim-Storlien
• Oslo – Trondheim

Høyreidealisme

– Det er reinspikka høyreidealisme som ligger like stødige som jernbanesvillene. Det er fare for Ryanair-tilstander på norske jernbaneskinner. Eneste forskjellen er nok at det ikke blir billigere enn før. Det viser erfaringene fra Storbritannia og andre land som har vært gjennom disse eksperimentene, mener Nævra.

Han mener dette slår beina under hele jernbanereformen hvor passasjerene skulle være i sentrum.

6 av 10 mener det er galt at utenlandske selskap får kjøre tog i Norge

(Saken fortsetter under bildet.)

Arne Nævra og SV vil stanse anbudsprosessen på jernbanesektoren.

Arne Nævra og SV vil stanse anbudsprosessen på jernbanesektoren.

Pressefoto

– Alle disse selskapene konkurrerer med samme tog, samme skinner, samme billettsystem. Da gjenstår bare lønns- og arbeidsforhold samt pensjon for de ansatte. Da blir dette satt under press, mener Nævra.

NSB var sjanseløse i anbudskonkurransen om Sørlandsbanen, hevder NJF-lederen

Tre tildelingskriterier

I spørretimen onsdag ville Nævra ha svar på om en større vekting på pris samsvarer med målet for jernbanereformen om å sikre kvalitet til togkundene.

Samferdselsminister Jon Georg Dale slo fast med en gang at alle reisende skal sikres et minst like godt tilbud som i dag.

– I noen trafikkpakker er det mulig å gjøre større forbedringer enn i andre pakker. For eksempel er det ulike avgrensninger i dagens jernbanenett og materiellpark for de ulike pakkene. Derfor vil evalueringen være noe ulik, fordi rammevilkårene for pakkene også er ulike. En god kjøper må ta hensyn til slike forhold, mener Jon Georg Dale.

– Trafikkpakke 2 Nord har tre tildelingskriterium: kostnad 50 prosent, kvalitet 45 prosent. og oppdragsforståelser 5 prosent. I konkurransegrunnlaget for pakke 2 blir kvaliteten på tilbudet først sikra gjennom flere minstekrav, som jeg refererte til også var tilfellet for Sørlandsbanen. Dette er krav som alle tilbyderne må oppfylle. De reisende skal derfor være sikra et minst like godt tilbud som i dag, sier Jon Georg Dale.

(Saken fortsetter under bildet.)

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

Torbjørn Tandberg

Fornøyde kunder

Når Jernbanedirektoratet evaluerer tilbudene i pakke Nord, vil de fokusere på hvordan tilbyderne vil få flere og mer fornøyde kunder, oppgaveforståelsen og hvilket anbud som gir det beste forholdet mellom kostnad og kvalitet. For kravene som må være oppfylte, minstekrava, konkurrerer tilbyderne om hvem som kan levere dette til en kostnad som gir mest for pengene, og med det sikrer gevinstrealisering i årene som kommer, mener samferdselsminister Dale.

– Vi er på veg vekk fra ett monopol. Det er veldig lenge siden staten kjøpte tjenester på denne måten. De har aldri gjort det før, bortsett fra i ett tilfelle, på jernbanen. Det gjør at jeg ikke går rundt og innbiller meg at alt er gjort perfekt i første runde. Også staten må lære av prosessene de er gjennom. Forskjellene på Trafikkpakke 1 og Trafikkpakke 2 vil bidra til at staten blir en enda bedre kjøper i framtida, og at en finner en fornuftig og riktig vekting som gjør at vi til sjuende og sist får ned kostnadene, men også får opp kvaliteten på det tilbudet som passasjerene mottar, mener Jon Georg Dale.

Folket heier på NSB i jernbanekonkurransene, viser undersøkelse

29.11.2018
09:30
29.11.2018 12:12



Mest lest

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

GROV VOLD: En fengselsbetjent i Skien fengsel er alvorlig skadet etter at en innsatt gikk til angrep med kokende olje.

Ole Palmstrøm

Innsatt helte kokende olje over fengselsbetjent

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

– Når vannmagasinene er på et visst nivå for årstiden må vi begrense eksporten, røper statsråd Terje Aasland.

Jan Erik Østlie

Her er regjeringens forslag til å løse strømkrisa

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

BEKYMRET: Hovedtillitsvalgt Marc Gayorfar i Folkehelseinstittutet er redd kuttene i de ekstra bevilgningen til koronarelatert arbeid vil ramme de ansatte.

Ole Palmstrøm

Ansatte raser over FHI-kutt: – Dette er takken fra Norge, liksom

Debatt

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Nå må du Jonas og flere av de andre på Stortinget våkne og vise handling, skriver Merethe Solberg.

Erlend Angelo

«Når Støre går ut med at strømprisene kan bli enda dyrere, da klarer jeg ikke å sitte i ro»

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

KRITISK: – De små deltidsstillingene er bortkastet tid. Jeg vil heller tilby en høyere stillingsprosent, sier Cecilie Fjelde, tidligere butikksjef i Zara.

Espen Sand

Zara tilbyr kontrakter på seks timer i uka: – Bare tull, sier tidligere butikksjef

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Terje Aasland bekrefter at regjeringen vurderer å legge fram forslag på fire tiltak for å dempe strømkrisen. 

Martin Guttormsen Slørdal

Dette er de fire strømtiltakene regjeringen vurderer nå

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

CRYSTALWEED cannabis/Unslpash

– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus

Jan-Erik Østlie

LO-lederen advarer mot lettvinte strøm-løsninger

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

Ole Palmstrøm

– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Jan-Erik Østlie

Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene, mener Norsk Industri-sjefen

Kommentar

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Brian Cliff Olguin

«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn A. Grimstad

Bjørn Viggo gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

Debatt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Sissel M. Rasmussen

«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

SAS-pilot Erling Mareno Gabrielsen var blant de 900 pilotene som streiket.

Nina Hanssen

Dersom SAS-pilotene vender tommelen ned i helga, kan det bli ny storstreik

SAS

SAS

Tormod Ytrehus

Det blir ikke ny SAS-streik. Flygerne har godkjent den nye tariffavtalen

Lufthansa

Lønnsfest for bakkeansatte i Lufthansa: Enkelte får nesten 60.000 kroner mer i året

Matvareprisen skyter i været.

Matvareprisen skyter i været.

Heiko Junge / NTB

Pris-sjokk: Høyeste prisvekst på 34 år

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Jan-Erik Østlie

Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen


Flere saker