TRONDHEIM-BODØ PÅ ANBUD: Ved neste toganbud skal prisen vektlegges enda mer, ifølge samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Bildet er fra Grong stasjon
Ole Palmstrøm
Privatiseringen av jernbanen:
Når Dovrebanen og Nordlandsbanen konkurranseutsettes, skal prisen vektes enda mer, ifølge samferdselsministeren
Synes du det har blitt mye støy og bråk rundt anbudstildelingen til Go-Ahead på Sørlandsbanen? Bare vent til neste anbudsrunde.
helge@lomedia.no
Mens pris og kvalitet er vektet likt under den omstridte anbudsrunden som britiske Go-Ahead vant på Sørlandsbanen, skal pris vektes enda mer enn kvalitet når Trafikkpakke 2 legges ut. Det bekreftet samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) i Stortingets spørretime onsdag.
Dette får blant annet samferdselspolitiker i SV, Arne Nævra til å se rødt.
– Vi mener jernbanen ikke skal eksperimenteres med. Derfor kommer vi nå til å fremme forslag om at anbudsprosessen stanses og at jernbanedirektoratet må sikre at det faktisk er kvalitet som reelt sett vektes høyest i de kommende anbudene, sier stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) til FriFagbevegelse.
• Opposisjonen beskylder Dale for politisk innblanding i toganbudet
– Nå har statsråden sluppet katta ut av sekken. Han har bekreftet det han egentlig alltid har ment. Det er på et vis mer ærlighet i de kriteriene, for nå er det helt åpenlyst at pris skal telle mer enn kvalitet. Og da sitter jeg selvfølgelig igjen og vurderer grunnlaget for hele jernbanereformen, legger han til.
Han er forundret over at man plutselig endrer kriteriene for tildeling av anbudet for Dovrebanen og Nordlandsbanen etter all støyen som har kommet i etterkant av tildelingen til Go-Ahead.
• Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå skal de kjøre tog i Norge
Trafikkpakke 2 Nord består av strekningene:
• Trondheim-Bodø
• Bodø-Rognan
• Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer
• Dombås-Åndalsnes
• Hamar-Røros
• Røros-Trondheim
• Trondheim-Storlien
• Oslo – Trondheim
Høyreidealisme
– Det er reinspikka høyreidealisme som ligger like stødige som jernbanesvillene. Det er fare for Ryanair-tilstander på norske jernbaneskinner. Eneste forskjellen er nok at det ikke blir billigere enn før. Det viser erfaringene fra Storbritannia og andre land som har vært gjennom disse eksperimentene, mener Nævra.
Han mener dette slår beina under hele jernbanereformen hvor passasjerene skulle være i sentrum.
• 6 av 10 mener det er galt at utenlandske selskap får kjøre tog i Norge
(Saken fortsetter under bildet.)
Arne Nævra og SV vil stanse anbudsprosessen på jernbanesektoren.
Pressefoto
– Alle disse selskapene konkurrerer med samme tog, samme skinner, samme billettsystem. Da gjenstår bare lønns- og arbeidsforhold samt pensjon for de ansatte. Da blir dette satt under press, mener Nævra.
• NSB var sjanseløse i anbudskonkurransen om Sørlandsbanen, hevder NJF-lederen
Tre tildelingskriterier
I spørretimen onsdag ville Nævra ha svar på om en større vekting på pris samsvarer med målet for jernbanereformen om å sikre kvalitet til togkundene.
Samferdselsminister Jon Georg Dale slo fast med en gang at alle reisende skal sikres et minst like godt tilbud som i dag.
– I noen trafikkpakker er det mulig å gjøre større forbedringer enn i andre pakker. For eksempel er det ulike avgrensninger i dagens jernbanenett og materiellpark for de ulike pakkene. Derfor vil evalueringen være noe ulik, fordi rammevilkårene for pakkene også er ulike. En god kjøper må ta hensyn til slike forhold, mener Jon Georg Dale.
– Trafikkpakke 2 Nord har tre tildelingskriterium: kostnad 50 prosent, kvalitet 45 prosent. og oppdragsforståelser 5 prosent. I konkurransegrunnlaget for pakke 2 blir kvaliteten på tilbudet først sikra gjennom flere minstekrav, som jeg refererte til også var tilfellet for Sørlandsbanen. Dette er krav som alle tilbyderne må oppfylle. De reisende skal derfor være sikra et minst like godt tilbud som i dag, sier Jon Georg Dale.
(Saken fortsetter under bildet.)
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).
Torbjørn Tandberg
Fornøyde kunder
Når Jernbanedirektoratet evaluerer tilbudene i pakke Nord, vil de fokusere på hvordan tilbyderne vil få flere og mer fornøyde kunder, oppgaveforståelsen og hvilket anbud som gir det beste forholdet mellom kostnad og kvalitet. For kravene som må være oppfylte, minstekrava, konkurrerer tilbyderne om hvem som kan levere dette til en kostnad som gir mest for pengene, og med det sikrer gevinstrealisering i årene som kommer, mener samferdselsminister Dale.
– Vi er på veg vekk fra ett monopol. Det er veldig lenge siden staten kjøpte tjenester på denne måten. De har aldri gjort det før, bortsett fra i ett tilfelle, på jernbanen. Det gjør at jeg ikke går rundt og innbiller meg at alt er gjort perfekt i første runde. Også staten må lære av prosessene de er gjennom. Forskjellene på Trafikkpakke 1 og Trafikkpakke 2 vil bidra til at staten blir en enda bedre kjøper i framtida, og at en finner en fornuftig og riktig vekting som gjør at vi til sjuende og sist får ned kostnadene, men også får opp kvaliteten på det tilbudet som passasjerene mottar, mener Jon Georg Dale.
• Folket heier på NSB i jernbanekonkurransene, viser undersøkelse
Mest lest
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø
Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape
Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox.com
Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet
Adjunkt Hilde Monica Jørgensen ved Ytteren skole i Rana forteller hvordan inspeksjonstid og tilsyn med elever spiser opp tid til andre viktige oppgaver for lærere. Jørgensen er også hovedtillitsvalgt for grunnskole i Skolenes landsforbund Nordland.
Privat