TRONDHEIM-BODØ PÅ ANBUD: Ved neste toganbud skal prisen vektlegges enda mer, ifølge samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Bildet er fra Grong stasjon
Ole Palmstrøm
Privatiseringen av jernbanen:
Når Dovrebanen og Nordlandsbanen konkurranseutsettes, skal prisen vektes enda mer, ifølge samferdselsministeren
Synes du det har blitt mye støy og bråk rundt anbudstildelingen til Go-Ahead på Sørlandsbanen? Bare vent til neste anbudsrunde.
helge@lomedia.no
Mens pris og kvalitet er vektet likt under den omstridte anbudsrunden som britiske Go-Ahead vant på Sørlandsbanen, skal pris vektes enda mer enn kvalitet når Trafikkpakke 2 legges ut. Det bekreftet samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) i Stortingets spørretime onsdag.
Dette får blant annet samferdselspolitiker i SV, Arne Nævra til å se rødt.
– Vi mener jernbanen ikke skal eksperimenteres med. Derfor kommer vi nå til å fremme forslag om at anbudsprosessen stanses og at jernbanedirektoratet må sikre at det faktisk er kvalitet som reelt sett vektes høyest i de kommende anbudene, sier stortingsrepresentant Arne Nævra (SV) til FriFagbevegelse.
• Opposisjonen beskylder Dale for politisk innblanding i toganbudet
– Nå har statsråden sluppet katta ut av sekken. Han har bekreftet det han egentlig alltid har ment. Det er på et vis mer ærlighet i de kriteriene, for nå er det helt åpenlyst at pris skal telle mer enn kvalitet. Og da sitter jeg selvfølgelig igjen og vurderer grunnlaget for hele jernbanereformen, legger han til.
Han er forundret over at man plutselig endrer kriteriene for tildeling av anbudet for Dovrebanen og Nordlandsbanen etter all støyen som har kommet i etterkant av tildelingen til Go-Ahead.
• Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå skal de kjøre tog i Norge
Trafikkpakke 2 Nord består av strekningene:
• Trondheim-Bodø
• Bodø-Rognan
• Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer
• Dombås-Åndalsnes
• Hamar-Røros
• Røros-Trondheim
• Trondheim-Storlien
• Oslo – Trondheim
Høyreidealisme
– Det er reinspikka høyreidealisme som ligger like stødige som jernbanesvillene. Det er fare for Ryanair-tilstander på norske jernbaneskinner. Eneste forskjellen er nok at det ikke blir billigere enn før. Det viser erfaringene fra Storbritannia og andre land som har vært gjennom disse eksperimentene, mener Nævra.
Han mener dette slår beina under hele jernbanereformen hvor passasjerene skulle være i sentrum.
• 6 av 10 mener det er galt at utenlandske selskap får kjøre tog i Norge
(Saken fortsetter under bildet.)
Arne Nævra og SV vil stanse anbudsprosessen på jernbanesektoren.
Pressefoto
– Alle disse selskapene konkurrerer med samme tog, samme skinner, samme billettsystem. Da gjenstår bare lønns- og arbeidsforhold samt pensjon for de ansatte. Da blir dette satt under press, mener Nævra.
• NSB var sjanseløse i anbudskonkurransen om Sørlandsbanen, hevder NJF-lederen
Tre tildelingskriterier
I spørretimen onsdag ville Nævra ha svar på om en større vekting på pris samsvarer med målet for jernbanereformen om å sikre kvalitet til togkundene.
Samferdselsminister Jon Georg Dale slo fast med en gang at alle reisende skal sikres et minst like godt tilbud som i dag.
– I noen trafikkpakker er det mulig å gjøre større forbedringer enn i andre pakker. For eksempel er det ulike avgrensninger i dagens jernbanenett og materiellpark for de ulike pakkene. Derfor vil evalueringen være noe ulik, fordi rammevilkårene for pakkene også er ulike. En god kjøper må ta hensyn til slike forhold, mener Jon Georg Dale.
– Trafikkpakke 2 Nord har tre tildelingskriterium: kostnad 50 prosent, kvalitet 45 prosent. og oppdragsforståelser 5 prosent. I konkurransegrunnlaget for pakke 2 blir kvaliteten på tilbudet først sikra gjennom flere minstekrav, som jeg refererte til også var tilfellet for Sørlandsbanen. Dette er krav som alle tilbyderne må oppfylle. De reisende skal derfor være sikra et minst like godt tilbud som i dag, sier Jon Georg Dale.
(Saken fortsetter under bildet.)
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).
Torbjørn Tandberg
Fornøyde kunder
Når Jernbanedirektoratet evaluerer tilbudene i pakke Nord, vil de fokusere på hvordan tilbyderne vil få flere og mer fornøyde kunder, oppgaveforståelsen og hvilket anbud som gir det beste forholdet mellom kostnad og kvalitet. For kravene som må være oppfylte, minstekrava, konkurrerer tilbyderne om hvem som kan levere dette til en kostnad som gir mest for pengene, og med det sikrer gevinstrealisering i årene som kommer, mener samferdselsminister Dale.
– Vi er på veg vekk fra ett monopol. Det er veldig lenge siden staten kjøpte tjenester på denne måten. De har aldri gjort det før, bortsett fra i ett tilfelle, på jernbanen. Det gjør at jeg ikke går rundt og innbiller meg at alt er gjort perfekt i første runde. Også staten må lære av prosessene de er gjennom. Forskjellene på Trafikkpakke 1 og Trafikkpakke 2 vil bidra til at staten blir en enda bedre kjøper i framtida, og at en finner en fornuftig og riktig vekting som gjør at vi til sjuende og sist får ned kostnadene, men også får opp kvaliteten på det tilbudet som passasjerene mottar, mener Jon Georg Dale.
• Folket heier på NSB i jernbanekonkurransene, viser undersøkelse
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin