Britisk selskap danket ut NSB på tre tog-strekninger:
NSB-ansatte er skuffet og overrasket over at Go-Ahead ble valgt til å kjøre tog på Sørlandsbanen
Forbundsleder Jane B. Sætre i Norsk Jernbaneforbund (NJF), som blant annet organiserer de ansatte i NSB, peker på flere forhold ved selskapet og anbudet som gjør avgjørelsen overraskende.
FORBEREDER TØFFE TAK: Jane B. Sætre er forberedt på tøffe tak, når forbundet skal forhandle om lønns- og arbeidsbetingelsene til de ansatte i Go-Ahead.
Ole Palmstrøm
morten.hansen@lomedia.no
Onsdag kunngjorde Jernbanedirektoratet hvem som tildeles den første trafikkpakken som er lagt ut for konkurranse om togtrafikken i Norge. Anbudet gikk til britiske Go-Ahead, i konkurranse med norske NSB og svenske SJ. Dermed får de kjøre tog fra Oslo til Sørlandet og Stavanger.
• Britisk selskap danket ut NSB og vant kontrakten om å kjøre tog på Sørlandet
– Vi er overrasket og skuffet over at regjering og Jernbanedirektoratet velger å gi anbudet til et multinasjonalt selskap. Jeg kan ikke skjønne at det er statens oppgave å finansiere et selskap som kun er drevet av profitt. Et selskap som attpåtil har dårlig renommé i Storbritannia, sier Sætre.
Hun viser til en brukerundersøkelse fra den britiske forbrukerorganisasjonen Which?, hvor de Go-Ahead drevne togselskapene Southeastern, Thameslink & Great Northern og Southern kommer dårlig ut.
• Britiske togpassasjerer gir Go-Ahead slakt i undersøkelse
Ikke det som ble sagt
Forbundslederen reagerer også på at Jernbanedirektoratet sier at det var pris som ble avgjørende.
– Jeg hører at de sier det var så likt på kvalitet at prisen ble avgjørende. Det er uansett ikke det som ble sagt av regjering og Jernbanedirektorat da anbudsprosessen startet opp. Da skulle kvalitet telle mest. Nå viser det seg at det er pris som veier tyngst, sier Sætre.
• Dette mener de ansatte på Sørlandsbanen om privatiseringa
Ser til engelsk fagforening
Nå starter arbeidet for de tillitsvalgte i NJF med å sikre de ansatte og deres lønns- og arbeidsbetingelser. De ansatte i NSB blir virksomhetsoverdratt. Det er likevel flere ting som er usikkert.
– Vi aner for eksempel ikke hvilken arbeidstakerorganisasjon det nye selskapet vil melde seg inn i. Det har mye å si for hvilken tariffavtale som skal framforhandles. Vår oppgave blir å arbeide for at de ansatte beholder sine lønns- og arbeidsbetingelser. Det blir tøft nok. Vi vet hvilke slag engelsk fagforening har tapt, sier Sætre.
• Lysbakken: – Nå får vi Ryanair-tilstander på norske skinner
Vil forhindre lønnskutt
Hun poengterer at Go-Ahead skal leie blant annet togsett og billettsystem av staten. Forbundslederen konstaterer at det ikke veldig mange steder å kutte kostnader.
– Det blir fort lønns- og arbeidsbetingelsene det skal kuttes i. Men vi må gå inn i forhandlingene med det for øye at vi skal klare å forhindre det, sier Sætre.
• Svenskene privatiserte jernbanen. Nå kommer advarselen til Norge
Vil bruke Mantena og Trafikkservice
I forbindelse med jernbanereformen og anbudsutsettelsen på Sørlandsbanen, har det også vært usikkerhet rundt arbeidsplassene til de som jobber i vedlikehold og renhold av togene. Go-Ahead har inngått en intensjonsavtale med Mantena som i dag har togvedlikeholdet, og trafikkservice som vasker togsettene.
– Vi vet ingenting om innholdet i disse avtalene, annet enn at det er en avtale mellom selskapene, sier Sætre.