JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NSB-sjefen: – Effektiviseringen har vært for ambisiøs

NSB tok selvkritikk på et møte med samferdselsministeren onsdag om problemene i togtrafikken. Konsernet la fram flere løsninger for å få den på sporet.
 NSBs konsernsjef Geir Isaksen.

NSBs konsernsjef Geir Isaksen.

Merete Jansen

De akutte problemene startet i vinterferien med en rekke kanselleringer og avstengte vognsett.

– Det har vært en stram personalsituasjon i noen måneder. Årsaken er at vi har vært litt for ambisiøse når det gjelder våre mål for effektivisering. Vi har kommet i en situasjon hvor vi ikke har klart å dekke opp det vi har plikt til å kjøre, sier NSBs konsernsjef Geir Isaksen til NTB etter møtet med statsråden.

Han sier videre at dette utelukkende er NSBs skyld og legger til at ingen andre har brakt dem opp i den situasjonen konsernet er i akkurat nå.

7000 kroner etterbetalt til alle ansatte i Bane Nor

Ekstravakter og utsatt pensjon

For å dekke opp igjen og få driften til å gå normalt, vil NSB på kort sikt stimulere til at folk kan ta ekstravakter for å dekke opp underbemanningen. De vil også vurdere andre tiltak, som at de som har planlagt å pensjonere seg, kan utsette det.

– På noen måneders sikt er vi i ferd med å rekruttere og få inn nye medarbeidere slik at vi kan komme tilbake til det normale, sier Isaksen.

I løpet av mai/juni får NSB nye medarbeidere på lokomotiv- og konduktørsiden. Konsernsjefen håper driften blir normal igjen i løpet av den perioden og kanskje litt utover sommeren.

– Melding nummer en til de reisende i Norge er at jeg beklager veldig sterkt den situasjonen vi er oppe i, og melding nummer to er at vi gjør alt vi kan for å bedre situasjonen og komme i normalt gjenge igjen, sier han.

Tillitsvalte har lenge advart om at NSB ikkje kan kutte i tilsette om dei skal levere fleire togreiser

– Ikke tilfredsstillende

Samferdselsministeren vil overfor NTB ikke kalle orienteringen for et oppvaskmøte.

– Jeg vil beskrive dette som et oppklarende møte der NSB har fått lov til å beskrive både hvordan de opplever situasjonen og hva de vil gjøre med den. Vi har vært tydelige på at vi vil ha et togtilbud som vi kan stole på og som folk er fornøyd med, sier Solvik-Olsen.

Han understreker at NSB har hatt en kraftig passasjervekst og en god økning i kundetilfredshet i flere år.

– Det betyr at de over tid har levert veldig gode tjenester, men akkurat nå opplever vi situasjonen som langt fra tilfredsstillende. Da er det viktig at NSB viser at de både har forstått alvoret og at de gjør grep som løser dette både på kort sikt med de ressursene de har, men også på langt sikt når de har flere ressurser tilgjengelig, sier han.

Statsråden understreker at de ønsker at de reisende skal ha et godt tilbud og føle tillit til NSB.

– Det er ikke godt nok når folk blir stående igjen på perrongene slik vi har sett eksempler på de siste ukene. Og med tanke på det været som er ute nå, så er det ekstra lite tilfredsstillende, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

NSB-sjef innrømmer: Har sagt opp så mange at tog må innstilles

Jernbanereformen koster skattebetalerne over 500 millioner kroner

Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse