JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Posten Norge varsler kutt i kundesentrene

I forrige uke blir det klart at nærmere 100 stillinger vil forsvinne fra administrasjonen i Posten Norge. Nå varsler konsernet at de vil effektivisere mer.
FLERE MÅ GÅ: Thore Strøm konstaterer at en må forvente at jobber vil forsvinne, når Postens kundesentre skal effektiviseres.

FLERE MÅ GÅ: Thore Strøm konstaterer at en må forvente at jobber vil forsvinne, når Postens kundesentre skal effektiviseres.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Posten vurderer mulighetene for å effektivisere kundeservice på tvers av divisjonene. Til sammen sju kundesentre, omlag 350 ansatte, er omfattet av vurderingene.

– Postkom er involvert i prosessen. I første omgang dreier det seg om et kartleggingsarbeid. Vi må forberede oss på at dette til slutt vil munne ut i en bemanningstilpasning, sier Thore Strøm, forbundssekretær i Postkom.

Les også: Nærmere 100 må gå i Postens stab- og støttefunksjoner

Selvbetjente kunder

Antallet kundehenvendelser har gått ned, og det forventes at dette vil fortsette. Dette er en kombinasjon av volumfall og en ønsket utvikling – Post og Logistikk Norge jobber aktivt for å få flere over på selvbetjente løsninger.

– Vi har 215.000 færre henvendelser de siste to årene. Våre kunder benytter i større grad selvbetjente løsninger som MyBring og Posten sporingsapp – og sporing på nett, sier John Eckhoff, pressesjef i Posten Norge.

Han påpeker at dette er tjenester som utvikles hele tiden for å gjøre det enklere å være kunde av Posten og Bring.

– Det innebærer å legge inn nye tjenester i allerede eksisterende løsninger, og å vurdere helt nye digitale tjenester og løsninger, sier Eckhoff.

Vurderer rutiner og servicenivå

Når kartleggingen er gjennomført og vurderingene gjort, er neste steg å drøfte løsningene, konsekvensene og personalløpet med Postkom. Etter planen skal dette skje dette i løpet av mars. Blant annet vil organisering, rutiner, åpningstider og servicenivå, og forenkling og avvikling av arbeidsoppgaver bli vurdert.

Kundeservice omfattes ikke av stabs- og støtteprosessene, som ble gjort kjent i forrige uke, men behandles separat.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse