JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Statsbudsjettet 2019:

Regjeringen henter ut 225 millioner i NSB-utbytte

Staten tar 225 millioner kroner i utbytte fra NSB. Norsk Jernbaneforbund (NJF) mener eierne har god grunn til å være fornøyd.
Neste år tar staten ut 225 millioner kroner i utbytte fra NSB. Det er 75 millioner kroner mer enn i år. Illustrasjonsfoto.

Neste år tar staten ut 225 millioner kroner i utbytte fra NSB. Det er 75 millioner kroner mer enn i år. Illustrasjonsfoto.

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no

Staten har budsjettert med et utbytte fra NSB AS på 225 millioner kroner i 2019. Det er 75 millioner kroner mer enn for 2018, men mindre enn tidligere år. Helt som forventet, slår forbundsleder i NJF, Jane B. Sætre, fast.

– Det er betydelig mindre enn det som har vært tidligere. Men det er et resultat av at rammebetingelsene er betydelig dårligere. NSB har blitt ribbet som selskap. Blant annet er eiendommene, som NSB tjente mye penger på, overført til Bane Nor, sier Sætre.

Regjeringen gir 27 milliarder til jernbane i neste års statsbudsjett

De ansatte har bidratt

Hun mener likevel NSB har levert et godt resultat.

– Med tanke på endringene selskapet har vært gjennom, mener jeg eierne har grunn til å være fornøyd. Det kan for øvrig være greit å påpeke at overskuddet er noe de ansatte har bidratt til, gjennom dårligere pensjon og nedbemanninger, sier Sætre.

Nå koster det 19 milliarder å ta igjen etterslepet på jernbane-vedlikehold

Taper totalt

Hun mener mindre utbytte bare er en ting som vil skje, når jernbanereformen er fullstendig gjennomført.

– Regjeringen hevder allikevel at de skal spare mer gjennom konkurranse om anbudene. Vi tviler på det. Det blir dyrere for staten totalt sett, og de reisende får i hovedsak det samme tilbudet som de har i dag, sier Sætre.

Ostehøvelkuttene får kritikk fra mange hold. – Flate kutt uten prioriteringer er ingen god måte å styre et land på

Les alle saker om statsbudsjettet her

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse