JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Særaldersgrensen i NSB forsvant: – Jeg lurer jo på hvordan det skal gå for de som ikke klarer å stå til de er 67 år

Konduktør Anita Lie mener de fortsatt burde hatt særaldersgrense i NSB.
USIKKER: Konduktør Anita Lie mener sykefraværet tilsier at hun og kollegaene fortsatt burde hatt særaldersgrense.

USIKKER: Konduktør Anita Lie mener sykefraværet tilsier at hun og kollegaene fortsatt burde hatt særaldersgrense.

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no, ole@lomedia.no

Konduktørene i NSB mistet særaldersgrensen sin da pensjonsordningen i konsernet ble lagt om. Tillitsvalgt Anita Lie mener det ikke er bra.

– Jeg lurer jo på hvordan det skal gå for de som ikke klarer å stå til de er 67 år. Det er mye turnusarbeid og nattarbeid. Man kommer i situasjoner som er psykisk belastende. Man jobber på et tog som slingrer og krenger. Kroppen er i konstant bevegelse, og det sliter på fysikken og helsa. Det har kanskje blitt litt bedre, på grunn av nyere tog. Men vi ser at det likevel fortsatt er et høyt sykefravær, sier Lie.

Mange særaldersgrenser kan fjernes, mener høyresiden og arbeidsgiverforeningen KS

Opp til den enkelte

Hun forteller at i gjennomsnitt går de fleste av med pensjon i dag ved 62–63 år.

Fortsatt er det noen som har beholdt den gamle ordningen. Da NSB fikk nye pensjonsordning, ble den gamle ordningen lukket for de eldste ansatte. Det synes hun er greit.

– Man kan ikke gå rundt å tenke at det er urettferdig. En sånn urettferdighet vil det alltid være når ordninger bli endret. Men sånn prinsipielt mener jeg at pensjon skal være en garanti og trygghet. Nå må man ta større ansvar for å sikre sin egen alderdom. Også om man ikke klarer å stå i jobben, sier Lie.

I framtida er det forventet at vi jobber til langt over 67 år. Mange er for slitne til å jobbe så lenge

Usikkerhet

Da Bane Nor ble opprettet, mistet de ansatte særaldersgrensen. Nå er det vanlig pensjonsalder som gjelder.

Rune Dahlen jobber som trafikkleder i Bane Nor på Oslo S. Med nattevakter, stillesittende arbeid og psykisk belastende jobb, mener han at særaldersgrensen på 65 år – med mulighet til å gå av ved 62 år – var en fornuftig løsning.

– At jeg har mistet særaldersgrensen, gjør at jeg vet at det ikke er en karriere jeg vil ha hele livet. Det er ikke en jobb jeg blir pensjonist i. Garantert. Trafikkmengden øker, kravene til toglederne øker, og kravet til kompetanse øker. Spørsmålet er hvordan jeg skal løse det. Og ikke minst, hvordan arbeidsgiver skal løse det.

IKKE EN JOBB Å STÅ I: – At jeg har mistet særaldersgrensen, gjør at jeg vet at det ikke er en karriere jeg vil ha hele livet, sier trafikkleder Rune Dalen.

IKKE EN JOBB Å STÅ I: – At jeg har mistet særaldersgrensen, gjør at jeg vet at det ikke er en karriere jeg vil ha hele livet, sier trafikkleder Rune Dalen.

Bjørn A. Grimstad

Belastning

– Jeg ligger vel i faresonen for diabetes og hjerte og karsykdommer, ler Dahlen.

Før han legger til med alvor:

– Vi utfører en sikkerhetstjeneste. Vi har en helsekravforskrift og har krav om blant annet kognitive evner, for at vi skal vise at vi kan ta riktige vurderinger i trafikkhåndteringen. Jeg vil tro dette var bakgrunnen for særaldersgrensen.

Han tror det er vanskelig å stå i jobben til en når pensjonsalder – i hans tilfelle godt over 70 år, etter at levealdersjusteringen har slått inn.

– Vi har turnusarbeid. Jeg merker allerede, som 36-åring, at for eksempel nattevaktene begynner å bli krevende. Jeg sliter ikke, men merker presset. Jeg kan tenke meg at en 69-åring, som sitter på tredje nattevakten på Oslo S, vil slite mye mer, sier Dahlen.

En sikkerhetsventil

I enkelte yrker finnes det en såkalt «loss of licence». En forsikring som sikrer en økonomisk hvis man ikke består helsekravene. Det har ikke toglederne. Dahlen forteller at nå er dette, eller tilsvarende løsninger, en diskusjon i Bane Nor. Det er satt ned en partssammensatt arbeidsgruppe som skal se på tidligpensjon for noen av gruppene som tidligere hadde særaldersgrensen.

– Det er et faktum at det har ikke bare vært i arbeidstakernes interesse at vi har gått av ved 62 eller 65 år. Det har også vært en sikkerhetsventil for arbeidsgiver. Det finnes ikke så mange andre karriereveier etter denne jobben. Blir man en sikkerhetsrisiko, ikke en sikkerhetsbarriere, har arbeidsgiver også et problem. Hvor skal de plassere de som ikke oppfyller helsekravene?

Arrestforvarer Morten Bjerkestrand ser ikke for seg hvordan han skal klare å takle agressive menn i 20-årene etter at han har passert 60 år
Fengselsbetjentene har sett fram til å gå av for særaldersgrensa: – Når det er mye skjelling og smelling over tid, blir du sliten i hodet

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse