JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
SAMSTEMTE: Bjørn Bakerød (til venstre) er konserntillitsvalgt i Infra Group (tidligere Hæhre og Isachsen), mens Inge Ramsdal er hovedtillitsvalgt i Veidekke Infrastruktur. De synes begge at regjeringens forslag til statsbudsjett slår noenlunde bra ut for anleggsbransjen og arbeidsfolka der.

SAMSTEMTE: Bjørn Bakerød (til venstre) er konserntillitsvalgt i Infra Group (tidligere Hæhre og Isachsen), mens Inge Ramsdal er hovedtillitsvalgt i Veidekke Infrastruktur. De synes begge at regjeringens forslag til statsbudsjett slår noenlunde bra ut for anleggsbransjen og arbeidsfolka der.

Bjørn Harry Schønberg og Jan-Erik Østlie

Statsbudsjettet 2023

Fire store veiprosjekter settes på vent. Bjørn og Inge fryktet likevel et verre statsbudsjett

Bråbrems i milliardprosjekter, men full rulle i veivedlikehold og kutt i utgifter på drivstoff. Alt i alt mener tillitsvalgte i anleggsbransjen at statsbudsjettet er til å leve med.



07.10.2022
09:17
07.10.2022 09:17

merete.holtan@lomedia.no

Torsdag 6. oktober la regjeringen og finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) ut sitt forslag til statsbudsjett for 2023.

På forhånd har anleggsbransjen vært svært spent på hva regjeringen vil prioritere det kommende året. Det er krig og energikrise i Europa, og prisene på det meste går opp. 

Det påvirker viljen til å investere, blant annet innenfor samferdsel. På toppen av det hele har anleggsbransjen slitt med skyhøye dieselpriser.

Etter å ha sett på budsjettet, konkluderer tillitsvalgte hos to store entreprenører at det inneholder både plusser og minuser for anleggsbransjen. Totalt sett mener de at forslaget er bedre enn fryktet.

– Det ser ikke håpløst ut, sier Bjørn Bakerød, konserntillitsvalgt i Infra Group, som tidligere het Hæhre og Isachsen.

– Det er til å leve med, kommenterer Inge Ramsdal, hovedtillitsvalgt i Veidekke Infrastruktur.

Oslofjordtunnelen rammes

De store linjene i budsjettet på samferdsel er disse: Kostbare investeringer ryker, mens påbegynte prosjekter fortsetter og drift- og veivedlikeholdet opprettholdes. Prisene på anleggsdiesel kuttes.

Prosjektene som settes på vent, er de fire investeringene Statens vegvesen har prioritert høyest for byggestart i 2023. Det dreier seg om E134 Oslofjordforbindelsen (Viken), hvor et nytt løp i Oslotunnelen skulle bygges. I tillegg utsettes oppstarten for E134 Røldal-Seljestad (Vestland), E16 Hylland-Slæen (Vestland) og E6 Megården-Mørsvikbotn (Nordland).

I regjeringens budsjettforslag reduseres Vegvesenets investeringer totalt med 2,6 milliarder kroner.

– Historisk høyt samferdselsbudsjett

Samtidig foreslår regjeringen å øke budsjettet for drift og vedlikehold av riksveier som Statens vegvesen har ansvar for. Økningen på 780 millioner kroner gir en bevilgningen på totalt 9,4 milliarder kroner. Med kostnadsøkningene på dette området det siste året, vil det i praksis bety at drift og vedlikehold blir holdt på samme nivå som det har vært de siste årene.

Samtidig foreslår regjeringen å bruke 1,3 milliarder kroner på å kutte i prisen for anleggsdiesel. Det vil gjøre godt spesielt for små maskinbedrifter som har slitt med kostnader på drivstoff.

Totalt sett øker bevilgningene til samferdselsformål med 1,7 milliarder kroner fra 2022 til en pott på 82,2 milliarder for neste år.

– Vi har prioritert å bygge ferdig det vi har startet opp og å ta vare på den infrastrukturen vi allerede har, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding.

Han slår fast at samferdselsbudsjettet er historisk høyt, men at det ikke har vært plass for så mange nye, store prosjekter neste år.

– Vi må holde igjen på pengebruken, slik at renta ikke øker og folk mister jobbene sine, sier Nygård.

Les også: Slik påvirker statsbudsjettet lommeboken din

– Totalbildet er litt skummelt

Bjørn Bakerød i Hæhre og Isachsen har forståelse for hensynet til renteøkning og inflasjon. Han synes at budsjettforslaget totalt sett er akseptabelt, krisetidene tatt i betraktning, men er bekymret for investeringsviljen.

At de fire store riksvei-prosjektene stopper opp, vil ha betydning for en stor entreprenør som Hæhre, som er en del av Infra Group. Men først og fremst frykter Bakerød en brems i investeringsviljen i industri-Norge. Blant annet ser han at et planlagt fiskeoppdrettsanlegg i Grenland, der han bor, settes på vent.

– Det er ikke bare prosjekter innenfor samferdsel som har noe å si for oss. At store industriselskaper bremser, er ikke bra. Totalbildet er litt skummelt, sier Bakerød.

Paralleller til 90-tallet

Bjørn Bakerød har selv sittet i både det ene og det andre førerhuset i en maskin og husker økonomisk dårlige tider for bransjen på 90-tallet. Da, som nå, ble det satset på å løfte veivedlikeholdet.

– Det er bra. Da blir det blant annet levering av pukk og grus for oss, sier han.

På tampen har Bakerød en refleksjon om konkurransen fra utlandet. Han mener at investeringsstopp i norske veiprosjekter faktisk kan få utenlandske selskaper til å se etter andre muligheter.

– Det kan fungere som et skremmeskudd for våre utenlandske venner, sier han med et smil.

Jernbane og grønt skifte kan gi jobb

Anleggskollega Inge Ramsdal i Veidekke er også ganske fornøyd med budsjettet, forutsetningene tatt i betraktning.

– Det er noen plusser og noen minuser, men det er totalt sett lagt mye penger i samferdsel, sier Ramsdal.

Han mener at det ikke har så stor betydning for Veidekke at de store veiprosjektene er lagt på is, da disse uansett ikke er så aktuelle for entreprenøren.

Han poengterer at dieselkuttet er positivt, særlig for de små maskinentreprenørene, og ser at regjeringen vil bevilge 31,5 milliarder kroner til jernbaneformål. Av disse skal 17,5 milliarder gå til investeringer.

Disse vil komme anleggsbransjen til gode, mener Ramsdal. Det samme vil satsinger innenfor vindkraft og annen klimavennlig industri.

– Det grønne skiftet vil også gi oppdrag til anleggsbransjen, sier den tillitsvalgte i Veidekke.

Les også: 150 flyplassarbeidere jubler etter dom – får etterbetalt millionbeløp

07.10.2022
09:17
07.10.2022 09:17



Mest lest

colourbox.com

Her er de nye satsene for kjøregodtgjørelse

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

Tormod Ytrehus

Ann Kristin må vente på sjukepengar frå Nav: – Eg har ikkje råd

Arbeiderne i Peab Asfalt mister sin faste ansettelse og er usikre på framtida. 20. oktober fikk de varslet om oppsigelse av arbeidsgiveren.

Arbeiderne i Peab Asfalt mister sin faste ansettelse og er usikre på framtida. 20. oktober fikk de varslet om oppsigelse av arbeidsgiveren.

Alf Ragnar Olsen

Asfaltarbeiderne fikk sparken i oktober. Så lyste bedriften ut 49 nye stillinger

Arbeidsgivernes representant, NHOs Ole Erik Almlid tjener mer enn dobbelt så mye som LOs Peggy Hessen Følsvik

Arbeidsgivernes representant, NHOs Ole Erik Almlid tjener mer enn dobbelt så mye som LOs Peggy Hessen Følsvik

Jan-Erik Østlie

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

Erlend Angelo

Vedum varsler endringer av lakseskatten

Vigdis Førsund synes det har blitt dyrt å handle mat.

Vigdis Førsund synes det har blitt dyrt å handle mat.

Sissel M. Rasmussen

Lønnsoppgjøret til Vigdis forsvant i en sky av økte priser

20 år gamle Rehana jobber deltid på Espresso House Oslo S ved siden av skolegangen.

20 år gamle Rehana jobber deltid på Espresso House Oslo S ved siden av skolegangen.

Tormod Ytrehus

Rehana (20) jobber på landets travleste kaffebar. Nå har hun fått til noe ingen har klart

EFFEKTIVT: Jan Lange sørger for at de beholderne som skal fraktes fra søppelrommet til bilen på gateplan er fulle av sekker, for å unngå ekstra arbeid.

EFFEKTIVT: Jan Lange sørger for at de beholderne som skal fraktes fra søppelrommet til bilen på gateplan er fulle av sekker, for å unngå ekstra arbeid.

Håvard Sæbø

Jan vil helst bli kalt søppelmann

Ap har økt litt siden forrige bunnmåling. Fra 16,9 prosent i november til 18,1 prosent i desember.

Ap har økt litt siden forrige bunnmåling. Fra 16,9 prosent i november til 18,1 prosent i desember.

Beate Oma Dahle / NTB

Krisa fortsetter for Ap: Støre og regjeringa får ingen julegave av velgerne

– Pensjon er framtida vår. Det er veldig viktig at man har noe å leve for etter lang tjeneste i arbeidslivet, sier konserntillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi.

– Pensjon er framtida vår. Det er veldig viktig at man har noe å leve for etter lang tjeneste i arbeidslivet, sier konserntillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi.

Eva Ler Nilsen

14.000 Kiwi-ansatte får økt tjenestepensjon

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Aslak Bodahl

Renholder Przemek må holde igjen på alt. Hvert kjøp blir nøye planlagt

Bygningsarbeiderne har i mange år kjempet for å forby bemanningsnransjen. Nå vedtar Stortinget et forbud mot bemanningsbyråer i byggebransjen i Osloområdet. I tillegg kommer flere andre innstramminger for byråene som leier ut abeidskraft.

Bygningsarbeiderne har i mange år kjempet for å forby bemanningsnransjen. Nå vedtar Stortinget et forbud mot bemanningsbyråer i byggebransjen i Osloområdet. I tillegg kommer flere andre innstramminger for byråene som leier ut abeidskraft.

Håvard Sæbø

Nye innleieregler vedtas mandag. Her er en oppsummering

Fauzia Hussain-Wiik har vært medlem i Arbeiderpartiet siden hun var 25 år og ungdomstillitsvalgt i LO.

Fauzia Hussain-Wiik har vært medlem i Arbeiderpartiet siden hun var 25 år og ungdomstillitsvalgt i LO.

Eivind Senneset

Det er krise i Ap. Fauzia mener partiet trenger folk som henne nå

Kommentar

Åpne skattelister er viktig for den gjensidige tilliten i samfunnet. I neste omgang bidrar dette til å styrke demokratiet, skriver Kjell Werner.

Åpne skattelister er viktig for den gjensidige tilliten i samfunnet. I neste omgang bidrar dette til å styrke demokratiet, skriver Kjell Werner.

Berit Roald / NTB

«Vi må få mer åpne og lettere tilgjengelige skattelister»

– Lønnsveksten i deler av privat sektor stikker fra, mens offentlig ansatte holdes stramt innenfor frontfagsrammen, mener forhandlingssjef i Unio, Klemet Rønning-Aaby.

– Lønnsveksten i deler av privat sektor stikker fra, mens offentlig ansatte holdes stramt innenfor frontfagsrammen, mener forhandlingssjef i Unio, Klemet Rønning-Aaby.

Helene Moe Slinning/Pressebilde Unio

Vårens lønnsoppgjør kan føre til storkonflikt, mener Unio

I 2018 kom nye og skjerpede krav til utdanning for vektere.

I 2018 kom nye og skjerpede krav til utdanning for vektere.

Ole Palmstrøm

Vektere kan stå uten jobb fra nyttår, grunnet regelendring i 2018

En av ti har opplevd eller kjenner noen som har blitt seksuelt trakassert på julebord med jobben.

En av ti har opplevd eller kjenner noen som har blitt seksuelt trakassert på julebord med jobben.

Colourbox

Seksuelt trakassering på julebord: Dette gjør du hvis det skjer

Unio-leder Ragnhild Lied og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Unio-leder Ragnhild Lied og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Jan-Erik Østlie/Heiko Junge/NTB

Støre og LO fikk klar beskjed på Unio-konferansen

Åpenhet og tillit går hånd i hånd, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik om bråket rundt kundelisten for Jonas Gahr Støres statssekretær.

Åpenhet og tillit går hånd i hånd, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik om bråket rundt kundelisten for Jonas Gahr Støres statssekretær.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen om bråket rundt Støres nye rådgiver: – Åpenhet og tillit går hånd i hånd

Jula for et år siden var julematen i gjennomsnitt 12,7 prosent billigere enn i år.

Jula for et år siden var julematen i gjennomsnitt 12,7 prosent billigere enn i år.

Torgny Hasås

Prisene fortsetter å stige: Julematen koster mye mer enn i fjor


Flere saker