JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forbundets nye chatbot hedrer grunnleggeren Olav Strøm

Nede i høyre hjørne på Arbeidsmandsforbundets nettsider titter en skikkelse med bart fram. Det er Olav, forbundets nye chatbot.
Olav: Olav Strøm var en av grunnleggerne av Arbeidsmandsforbundet.

Olav: Olav Strøm var en av grunnleggerne av Arbeidsmandsforbundet.

Arbark

ane.borrud@lomedia.no

Hvis du trykker på bildet av mannen med bart på Arbeidsmandsforbundet nettside, får du opp et samtalevindu.

– Hei! Jeg heter Olav og er Norsk Arbeidsmandsforbund sin chatbot. Jeg er under opplæring, men vil lære meg mer jo mer du bruker meg. Jeg gir best svar når du skriver korte og enkle spørsmål, skriver Olav.

Olav er Arbeidsmandsforbundet chatbottjeneste, som nylig ble lansert. Den er utviklet av Compendia, som også har levert chatbottjenester til blant annet Handel og Kontor og NTL

Kunstig intelligens

Men hva er egentlig en chatbot? Vi har spurt IT-kontakt i Arbeidsmandsforbundet, Gunn Stubergh.

– Chatboten er en kunstig intelligens. Den kan programmeres til å svare på spørsmål, forklarer hun.

Navnet Olav kom på plass etter en navnekonkurranse blant de ansatte i forbundet. Stubergh avslører at det både kom forslag om navnene Anita og Erna, men at det var Olav som gikk av med seieren.

Olav Strøm ble nemlig Arbeidsmandsforbundet første leder i 1895, et vervet han hadde fram til 1903.

IT-kontakt: Gunn Stubergh, IT-kontakt i Arbeidsmandsforbundet.

IT-kontakt: Gunn Stubergh, IT-kontakt i Arbeidsmandsforbundet.

Sissel M. Rasmussen

Under opplæring

Som Olav selv poengterer i åpningsreplikken, så er han under opplæring. Det er mye han kan bli spurt om som han enda ikke vet, eller svarer feil på.

Stubergh oppfordrer alle som vil til å gå inn og teste tjenesten. Jo flere tilbakemeldinger forbundet får på feil og mangler, jo bedre vil den bli. Når du lukker chatboten, kommer det opp en melding fra Olav. «Ønsker du å gi meg en tilbakemelding?», spør han. Hvis du trykker på tommelen opp eller tommelen ned, kommer det et felt der du kan skrive din tilbakemelding.

– Vi går inn og ser på tilbakemeldingene. Så kan vi legge inn i chatboten det som mangler, forklarer Stubergh.

Samtidig understreker hun at tilbakemeldingen er helt anonymt. Forbundet kan lese svarene, men ikke hvem som har lagt dem inn. Så hvis du ønsker at forbundet skal vite at det er du som har svart, må du også legge inn navnet ditt i svaret.

Vet ikke: Olav vet ikke hva Arbeidsmanden er. Hvis man legger inn kommentar, kan  Arbeidsmandsforbundet  legge inn informasjon om fagbladet.

Vet ikke: Olav vet ikke hva Arbeidsmanden er. Hvis man legger inn kommentar, kan Arbeidsmandsforbundet legge inn informasjon om fagbladet.

Ane Børrud

De enkle spørsmålene

Forbundet har lansert Olav som en ekstra tjeneste til medlemmene, for at han skal kunne svare på de enkle spørsmålene.

– Chatboten skal bistå medlemmer for å få raske svar, og forhåpentligvis avlaste avdelingene etter hvert. Olav kan ikke gå inn i vanskelige problemstillinger som krever mye saksbehandling, sier Stubergh.

– Kommer de ansatte i forbundet nå skru av telefonen nå som Olav finnes?

– Nei. Det blir absolutt brukt for de ansatte framover også, avslutter Stubergh med et smil.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse