JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Disse tre utgjør AU i tillitsvalgtsorganisasjonen til NAF i Nokas. Foran Knut-Johannes Berg, hovedtillitsvalgt Ole Morten Karlsen i midten og Gunnar Bentehaugen bakerst.

Disse tre utgjør AU i tillitsvalgtsorganisasjonen til NAF i Nokas. Foran Knut-Johannes Berg, hovedtillitsvalgt Ole Morten Karlsen i midten og Gunnar Bentehaugen bakerst.

Brian Cliff Olguin

Koronakrisen:

Over 500 vektere i Nokas har blitt permittert

De tillitsvalgte er uenige i bedriftens varslingsfrist på to dager, og mener manglende drøftelser er brudd på hovedavtalen.



20.03.2020
15:51
24.03.2020 13:48

ane.borrud@lomedia.no

Ifølge hovedtillitsvalgt i Nokas, Ole Morten Karlsen, var tallet på antall permitterte i Nokas 430 i går. 113 nye varsler har gått i dag. Og flere vil det bli.

– Vi forventer at dette tallet vil øke betraktelig, sier han.

Det er allerede permittert vektere ved Gardermoen og andre flyplasser, og det er sendt ut nye permitteringsvarsler til alle de 40 flyplassene der Nokas har sikkerhetstjenesten. Bare på Gardermoen er det om lag 900 vektere, og det er rundt 650 vektere på de andre 39 flyplassene.

– Museene var de første stedene vi fikk permitteringer på. Etter det har det vært litt over alt. Det er kunder som stenger, og som da ikke har behov for vektertjenester lenger, sier Karlsen.

p

Han håper at samfunnet vil ta de ledige vekterne mer i bruk.

– Vekterne kan hjelpe til ved samfunnskritiske oppgaver. Der myndighetene sliter med å ha nok kapasitet, kan vekterne bidra, sier han.

Han viser til at vekterne gjorde en viktig innsats for samfunnet ved terroraksjonen 22. juli i 2011., og peker på at vekterne for eksempel kan kontrollere køer på apoteker og sykehus, flyplasser og grenser.

– Alle situasjoner hvor samfunnet har behov for å preventive tiltak for å unngå smitte og lignende, kan vi bidra. Ikke bare vil det reduserer antall permitterte vektere, men bidra til økt samfunnssikkerhet.

Uenige om varslingsfristen

Arbeidsmiljøloven og hovedavtalen regulerer hvordan permitteringer skal foregå. Det er ikke fritt fram for arbeidsgiver å velge hvem de skal permittere og ikke.

Etter hovedavtalen skal det være 14 dagers varslingsplikt. Det vil si at det skal gå fjorten dager fra arbeidstakeren får varsel om permittering, til permitteringen trår i kraft. Men hovedavtalene åpner for at varslingsfristen kan kortes ned til bare to dager dersom permitteringen skyldes «ulykker, naturhendelser eller andre uforutsette hendelser».

Denne unntaksbestemmelsen bruker Nokas, og sender permitteringsvarsel med to dagers varslingsfrist. De tillitsvalgte i Nokas mener dette er feil, at varslingsfristen fortsatt burde være 14 dager. Og har gjort det eneste de kan gjøre i denne situasjonen: Skrevet uenighetsprotokoll med bedriften.

– Vi baserer oss på LO og Arbeidsmandsforbundets syn i saken, på samme måte som Nokas basere seg på NHOs syn i saken. Når denne krisen er over, må LO og NHO sette seg ned å bli enige om hvordan hovedavtalen skal tolkes. Hva er «ulykker, naturhendelser eller andre uforutsette hendelser»? Det vil gjøre oss bedre stilt neste gang vi kommer i en krisesituasjon, sier Karlsen.

LO og NHO i permitteringskrangel

– Informasjon, ikke drøftinger

Avtaleverket sier også at permitteringer ved en bedrift skal drøftes med de tillitsvalgte. Det skjer ikke i Nokas i dagens situasjon.

– Bedriften hevder det er en unntakstilstand, og at det ikke er mulig å gjennomføre. Vi mener det burde vært gjort, at vi skulle tatt oss tid til dette. Å ikke drøfte ved permitteringer er brudd på hovedavtalen.

Karlsen forteller at til vanlig følges lov- og avtaleverket om drøftelser i bedriften.

HR-avdelingen har invitert de tre topptillitsvalgte vekterne fra Arbeidsmandsforbundet i Nokas (AU) med i bedriftens krisestab. Men for de tillitsvalgte er det et fora for informasjon, ikke for drøftelser.

De tillitsvalgte i bedriften er dermed løpende oppdatert om alt som skjer, og deltar daglig på møter med ledelsen.

– Bedriften er informativ, og begrenser ikke informasjonen. Alt som kommer inn av informasjon og alt ledelsen diskuterer, får vi tilgang til. Men det å kunne bruke tid drøftelser, det har de ikke klart å få til.

Alle vurderinger om permitteringer blir tatt lokalt i bedriften, mens permitteringsvarslene blir sendt sentralt, fra HR-avdelingen. Dermed skulle det vært drøftelser om permitteringene både lokalt og sentralt.

– Vi skulle ha drøftet permitteringer ut fra ansiennitet, utvalgskretser, andre særskilte forhold, men det gjøres ikke. I alle fall ikke per nå. Nå blir vi presentert for en liste over hvem som skal permitteres i dag og de neste dagene. Uten at vi får gjort noe med lista.

Ifølge Karlsen har det vært avholdt to drøftelsesmøter på sentralt hold, som begge endte i uenighetsprotokoller. Det gikk på de tidligere omtalte varslingsfristene.

Securitas vil si opp hovedtillitsvalgt: – Dette er fagforeningsknusing!

Retter feil fort

Likevel er det et område hvor de tillitsvalgte har innflytelse. Det er hvis de oppdager at det er ting som er feil. For eksempel sendte Nokas først ut betinget permitteringsvarsel. Det betyr et varsel om permittering dersom noe inntreffer, for eksempel: Dersom Oslo Sentralstasjon stenger, blir dere permittert. Det er ikke lov. Et permitteringsvarsel skal være ubetinget, det vil si at det kun skal sendes ut varsler når det er reelle permitteringer som skal skje.

– Da vi gjorde dem oppmerksomme på feilen, sendte de ut nye ubetingede permitteringsvarsler, forteller Karlsen.

De sentrale tillitsvalgte har også oppdaget at tillitsvalgte er blitt permittert. Når de har gjort bedriften oppmerksom på dette, er permitteringsvarslene raskt blitt trukket tilbake.

– Nå har det gått ut beskjed om ingen tillitsvalgte skal permitteres.

Hvorfor rammes de med lavest lønn hardest av koronakrisa?

God dialog

Ole Morten Karlsen roser vekterne i situasjonen som har oppstått med utgangspunkt i koronaviruset.

– Våre medlemmer viser stor fleksibilitet, og stiller opp for bedriften i disse vanskelig tider, påker han.

Og selv drøftingsplikten ikke blir fulgt, er dialogen god.

– Vi snakker oftere sammen nå enn vi gjør til daglig. Vi er uenige i prioriteringen om å ikke bruke tid til drøftelsesmøter om permitteringene. Men jeg tror vi har en felles forståelse for at det kommer til bli et oppryddingsarbeid i ettertid, når denne situasjonen er over.

Permitterte sikres full lønn i 20 dager. Her er regelendringene

Følger retningslinjene fra NHO

– Vi kjenner oss ikke igjen i problemstillingen som fremsettes rundt manglende drøftelser, skriver kommunikasjonsdirektør i Nokas, Ådne Mauritzen.

Utover dette ønsker ikke Nokas å kommentere saken nå, bortsett fra at de forholder seg til de retningslinjene som kommer fra NHO.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
20.03.2020
15:51
24.03.2020 13:48



Mest lest

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Lars behandler dagpengesøknader i Nav: – Vi er fabrikkarbeidere

RIGGARBEIDER: Mannen har jobbet som boresjef i Saipem på Scarabeo 8. Lagmannsretten mener han ble såkalt de facto oppsagt. (Arkivfoto)

RIGGARBEIDER: Mannen har jobbet som boresjef i Saipem på Scarabeo 8. Lagmannsretten mener han ble såkalt de facto oppsagt. (Arkivfoto)

Saipem

Oljearbeider mistet beinet og ble sagt opp. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

Høyre-politikeren kommer med en advarsel til venstresida på 1. mai

Norske May Søtorp Johansen og svenske Susanne Simonsson er kommunalt ansatte renholdere på hver sin side av grensa. Johansen har høyere lønn, men betyr det at hun lever bedre enn Simonsson?

Norske May Søtorp Johansen og svenske Susanne Simonsson er kommunalt ansatte renholdere på hver sin side av grensa. Johansen har høyere lønn, men betyr det at hun lever bedre enn Simonsson?

Kathrine Geard

Vi har sammenlignet lønningene til seks yrkesgrupper i Norge og Sverige. Se hvem som kom best ut

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

BEDRE SAMMEN: – Min innstilling er at det hadde vært bedre for samholdet på arbeidsplassen om vi var ansatt med de samme arbeidsvilkårene. Vi er jo et kollegium, sier Silje Solbakken Johansen.

BEDRE SAMMEN: – Min innstilling er at det hadde vært bedre for samholdet på arbeidsplassen om vi var ansatt med de samme arbeidsvilkårene. Vi er jo et kollegium, sier Silje Solbakken Johansen.

Bendik Aarsæther

Nav-ansatte i samme jobb kan ha 80.000 i lønnsforskjell. Her er endringen Silje (33) vil ha

Lederen av LO Stat, Egil André Aas, er ikke fornøyd med tilbudet staten kom med. Nå må partene møtes hos Riksmekleren i et forsøk på å bli enige.

Lederen av LO Stat, Egil André Aas, er ikke fornøyd med tilbudet staten kom med. Nå må partene møtes hos Riksmekleren i et forsøk på å bli enige.

Alf Ragnar Olsen

Brudd i lønnsoppgjøret i staten: Her forteller LO Stat-lederen hvorfor

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

Institusjonen som kvinnen jobbet på ligger i tilknytning til Skjervum helse- og omsorgssenter.

Institusjonen som kvinnen jobbet på ligger i tilknytning til Skjervum helse- og omsorgssenter.

Helge Rønning Birkelund

Hjelpepleier avskjediget for brudd på smittevernreglene – mener det ikke finnes bevis for pandemien

Barnehageassistent Marianne Solheim sikrer det kjæreste vi har. Nå risikerer hun reallønnsnedgang.

Barnehageassistent Marianne Solheim sikrer det kjæreste vi har. Nå risikerer hun reallønnsnedgang.

Ole Palmstrøm

Uten Marianne stopper Norge, men det vises ikke på lønna

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

DØDSFELLER: Senest i mars omkom en bussjåfør i en frontkollisjon ved Stange i Innlandet fylke, men Norge kan ikke sette strengere krav enn resten av Europa, mener samferdselsminister Knut Arild Hareide.

DØDSFELLER: Senest i mars omkom en bussjåfør i en frontkollisjon ved Stange i Innlandet fylke, men Norge kan ikke sette strengere krav enn resten av Europa, mener samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Jan Morten Frengstad, Hamar Arbeiderblad

Norge må akseptere busser med dårlig sikkerhet for sjåførene, mener samferdselsministeren

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

Martin Guttormsen Slørdal

Netthets mot AUF-ere: Jannike får høre at hun skulle vært drept på Utøya

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Jan-Erik Østlie

«Vi er ikke alle i samme båt. Noen er i en yacht», sier Rødt-lederen i sin 1. mai-tale

Bussjåfør Monica (44) har ansvaret for sikkerheten til passasjerene. Hun synes hun burde ha bedre betalt.

Bussjåfør Monica (44) har ansvaret for sikkerheten til passasjerene. Hun synes hun burde ha bedre betalt.

Jan Are Hansen

Vy-sjåfør Monica (44) har måttet tilkalle politiet og evakuere passasjerer i jobben. Lønna står ikke i stil

Sosionom Fredrik Mjeldheim reagerer på at søknader om gjeldsordning blir liggende i kø i altfor lang tid.

Sosionom Fredrik Mjeldheim reagerer på at søknader om gjeldsordning blir liggende i kø i altfor lang tid.

Helge Skodvin

Sosionom Fredrik ser folk som har hatt gjeld i årevis. Nå krever han strakstiltak

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Privat

«Det er 1. mai, og jeg tenker på mamma, en vaskedame»


Flere saker