JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Dette blir et tøft år

Tirsdag kom beskjeden han hadde fryktet. De store underskuddene rammer flere tusen SAS-ansatte. Men Trond Smøraas skal forhandle om hver eneste mulige oppsigelse for HK-medlemmene.



03.02.2009
14:44
16.12.2013 08:40

Ikke overraskende presenterte flyselskapet sine millionunderskudd og forslag til kutt. I tall vises det til at 3.000 årsverk skal vekk. I tillegg står 5.600 ansatte i fare for å bli outsourcet fra SAS-konsernet.

Ikke uten kamp

Leder av HK forening for luftfart og reiseliv, Trond Smøraas, sier til HK-Nytt at han ikke er direkte sjokkert over tallene som ble presentert tirsdag. Han har lenge visst at det må sterk medisin til for å redde flyselskapet. Han tror dette bare er begynnelsen, og at 2009 blir et tøft år for SAS. – Jeg tror dessverre vi er lagt fra i mål. Noe måtte gjøres. Hvis hadde fortsatt som i dag, ville underskuddene ført til at samtlige arbeidsplasser ville stått i fare. Da snakker vi om 25.000 ansatte, sier han.

Men Smøraas vil selvfølgelig sørge for at håndtering av overtallighet og mulig outsourcing skjer etter boka. Han begynner allerede denne uka på Vigra hvor rutekutt allerede vil få konsekvenser for de bakkeansatte. – Og vi skal forhandle for alle HK-medlemmene som eventuelt rammes av det som i dag er presentert. Blir det outsourcing vil vi selvfølgelig hevde at det er en virksomhetsoverdragelse, bedyrer han.

Ingen oversikt

Det som nå skjer, er at SAS i Norge, Sverige, Danmark og interkontinental slås sammen til ett selskap med sete i Stockholm. Hvert land skal ha sin basesjef. Ifølge Smøraas vil det bli noen synergieffekter ut av det, i tillegg til at rutekutt vil gi kostnadsbesparelser. Men kutt i antall ansatte er ikke til å unngå, mener HKeren.

– Rutekutt har allerede fått konsekvenser for de bakkeansatte. Hva som kommer av denne store pakka, vet vi foreløpig ikke. De sier at de vil outsource deler av virksomheten, men vi har ennå ingen detaljer og dermed ikke oversikt over hvor mange av de norske SAS-ansatte som rammes. Det er likevel klart at HK-medlemmer vil berøres, sier Trond Smøraas.

Ingen ende ta?

Omstillingene i bransjen har i grunnen holdt på helt siden 1998, da flyselskapene flyttet til Gardermoen. Da kom konkurransen virkelig opp i dagen. – Billigselskapene plukket opp mange kunder og tappet ressurser alle steder. Men mange av disse har gått under. Det som gjelder nå er å få SAS til å bli stabilt i konkurransen med de andre, sier Smøraas.

Hans egen arbeidsplass, SAS Cargo og Spirit, er ett av selskapene som skal selges ut. – Det er besluttet for lenge siden, men har ligget på is på grunn av finanskrisa. Det står ikke mange oppkjøpere i kø for tiden, sier Smøraas. Hva som skjer med de bakkeansatte i SGS vet han ennå ikke.

Vidtrekkende

Trond Smøraas er glad for at staten går inn med en aksjeemisjon på 800 millioner kroner. Han håper det kan redde noen arbeidsplasser i Norge. Han mener dessuten at en forringelse av rutenettet i Norge vil få store konsekvenser for sysselsettingen også utenfor flybransjen.

– At staten som eier tar ansvar er bra. At vi har et godt utbygd rutenett er viktig for arbeidsplasser i hele landet. Tenk hva som ville skjedd dersom Widerøe sto på bakken. Dette handler om å ha en infrastruktur over hele Norge, sier han.

Brette opp ermene

Smøraas er nå beredt til å gå på oppgaven med krum rygg. – Dette året vil bli knalltøft. Nå skal vi forhandle om både overtallighet og mulig outsourcing. Noen forhandlinger vil bli tatt på konsernnivå – felles for ansatte i alle land. Likevel må en del ned på nasjonalt nivå. Vi har ulikt lovverk og ulike avtaler å forholde oss til, minner han om.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.02.2009
14:44
16.12.2013 08:40



Mest lest

Hanna Skotheim

Kaisa om å være fattig i Norge: – Vi må se på lønningene til folk

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Da Rafal (33) begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Illustrasjonsfoto: Motortion/Colourbox

Telefonbetjenter blir drapstruet på jobb. Her forteller tre ansatte sine historier

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Torgny Hasås

Etter 24 år mistet SVs Karin Andersen plassen sin på Stortinget: – Jeg har veldig mye ugjort i politikken

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

Eivind Senneset

Først to år etter, er yrkesskaden til Yngve godkjent av Nav

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

Roy Ervin Solstad

Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

Jan-Erik Østlie

AAP-generalen øyner håp om bedre forhold for syke og skadde i norsk arbeidsliv

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

Bakgrunnsfoto: Erlend Angelo

Her er LO-forbundenes ønske-statsråder

Leif Martin Kirknes

LOs tre mektigste krever at Støre endrer loven

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

Tormod Ytrehus

Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

Jan-Erik Østlie

Ropstad innrømmer at han prøvde å unngå skatt på pendlerleilighet

Kommentar

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Erna vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering»

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

Tormod Ytrehus

App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

TRAPPER OPP: LO Stat trapper opp kulturstreiken med 121 nye streikende neste uke.

Anders Hauge-Eltvik

Kulturstreiken for rettferdig pensjon trappes opp. Se oversikten her

Kommentar

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Fagforbundets leder Mette Nord kan glede seg over at Stendi ikke anker hovedspørsmålet i Borgarting lagmannsretts dom.

Jan-Erik Østlie

«Stendi har krøpet til korset. Det er en seier for fagbevegelsen», skriver Kjell Werner


Flere saker