«Militær opplæring» ved Apple-fabrikk
Nye ansatte ved Apples leverandører i Kina må gå igjennom «militær trening» før de kan starte arbeidet, ifølge ny rapport.
frode.ronning@lomedia.no
Etter en rekke selvmord ved Apples leverandører i Kina, lovte gigantselskapet forebedringer. En ny rapport viser at lite har skjedd:
Ved enkelte fabrikker må nye ansatte stille opp på rekke og rad, i militær stil. Der ble de stående i ti timer, bare avbrutt av beskjeder om å snu til høyre eller venstre. Denne treninga kan pågå en måned.
«Opplæringa» skal forberede dem til å stå i 14 timer hver dag ved samlebåndet.
Stor vekst
Interessen for iPad, iPhone og andre Apple-produkter er enorm, og selskapet som produserer de fleste produktene for Apple, har det siste året økt antall ansatte til én million. Selskapets navn er Foxconn, og eies av taiwaneseren Terry Gou. Han planlegger å øke antall ansatte til 1,3 millioner i løpet av 2011.
Les et lengre intervju med Terry Gou i Businessweek her.
Apple-produktene produseres stort sett i Kina, og for det meste på to gigantiske fabrikkanlegg som til sammen har 500.000 ansatte.
En ny rapport utarbeidet av menneskerettighetsorganisasjonen Sacom i Hong Kong viser at forholdene for de ansatte fortsatt er kritikkverdige. Den internasjonale metallarbeiderføderasjonen mener rapporten viser at Apple må presse hardere på for å bedre forholdene hos underleverandørene.
Nett mot selvmord
Forholdene ved Longhua-fabrikken i Sør-Kina kom i verdens søkelys i fjor, etter at en rekke arbeidere begikk selvmord ved å kaste seg fra internatene.
I første omgang satte ledelsen opp nett for å fange opp de som ville begå selvmord. Men ledelsen lovte også andre forbedringer.
Organisasjonen Sacom har intervjuet 120 Foxconn-ansatte i Kina, og konkluderer med at løftene om forbedringer ikke er innfridd:
Avviser anklagene
Elektronikk-giganten Foxconn avviser anklagene fra menneskerettighetsorganisasjonen Sacom.
I en pressemelding sier Foxconn at «Vi har gjort enorme framskritt det siste året. Vi jobber for å møte behovene fra en ny generasjon kinesiske arbeidere. Dette har blitt bekreftet av kunder, eksterne eksperter og reportere som har besøkt fabrikkene våre og møtt ansatte og ledere».