Lysbakken mot postreklame
SV-statsråd Audun Lysbakken gjør det enklere å si nei takk til uadressert reklame. – Beklagelig for våre arbeidsplasser, mener Postkom-leder Odd Christian Øverland.
may.berg@lomedia.no
Noe av det første den nye barne- og likestillingsministeren gjorde da han vel var på plass i statsrådsstolen, var å sende ut et brev til alle landets ordførere med tilbud om gratis brosjyrer og "nei takk"-klistremerker mot postreklame og gratisaviser til sine innbyggere.
Undergraver arbeidsplasser.
– Vi vet at dette er en viktig sak for SV, men vi er ikke spesielt glade for at den nye barne- og likestillingsministeren undergraver våre arbeidsplasser på denne måten. Jeg er overrasket over at vi ikke har fått mene noe om dette i forkant, sier Øverland.
Ifølge Posten Norge, er en postkasse uten "Nei takk"-merke 700 kroner mer verd for Posten.
Inntektene fra uadressert reklame har falt kraftig de siste par årene, sammen med postvolumene for øvrig. Dels skyldes det miljøkampanjer, men først og fremst er det finanskrisen som har slått inn.
Ville snu ordningen.
Da den nye markedsføringsloven var under behandling i fjor, engasjerte SV og miljøbevegelsen seg sterkt for å få snudd reservasjonsordningen, slik at postkasseinnehaverne måtte klistre en "ja takk"-lapp på postkassen for at de skulle motta uadressert reklame.
Posten Norge var ikke glad for forslaget. Posten argumenterte med at en slik ordning ikke ville spare miljøet i større grad fordi reklamen fortsatt ville komme fram til folk i form av avisinnstikk, som ingen kunne reservere seg imot
Det endte med at den gamle reservasjonsordningen ble videreført, og folk må fortsatt bruke "nei takk"-klistremerker for å holde uadressert reklame borte fra postkassen sin. Disse kan de nå få tilsendt av kommunen.
– For meg er det viktig at forbrukerne blir godt kjent med sine rettigheter etter markedsføringsloven, og settes i stand til å gjøre egne valg, skriver Lysbakken i sitt brev til landets kommuner.