JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Enda en kampanje til høsten

Allerede til høsten kommer det en ny røykesluttkampanje.

christina.halvorsen@anb.no

Myndighetenes sterke satsing på kampanjer får støtte fra World Lung Foundation.

Tirsdag lanserte Helsedirektoratet en anti-røykkampanje, bestående av blant annet fire filmer som skal vises på tv og som annonser i aviser og magasiner de neste ukene. Hensikten er å få folk til å slutte å røyke og hindre at særlig ungdom begynner.

Kampanjen, med navnet «På tide å slutte?» skal vises i januar og februar. Regjeringen har bevilget 19 millioner kroner til kampanjer mot tobakksbruk på statsbudsjettet for 2012, og statssekretær Ragnhild Mathisen (Ap) i Helse- og omsorgsdepartementet forteller at det kommer enda en kampanje til høsten, i tillegg til den som skal vises nå.

– Er dette starten på en jevnlig kampanjesatsing i årene framover?

– Det er disse kampanjene i år vi har lagt opp til nå, så får vi se hvordan erfaringene er med dem, sier Mathisen.

– Les også: Rekordstor røykekampanje

I Norge er det 5.100 dødsfall på grunn av røyking hvert eneste år, i gjennomsnitt 14 personer om dagen. Dette tallet vil helsemyndighetene ha ned.

Mathisen understreker imidlertid at hensikten med kampanjen ikke er å skremme.

– Hensikten er å informere om de helseplagene som følger med tobakk. Vi vet at røyking er den viktigste enkeltårsaken til sykdom og død i Norge, og da er det viktig at vi gjør tiltak for å forebygge det, sier Mathisen.

– Les også: Vil kjøre flere røykekampanjer

Norske myndigheter får solid støtte fra World Lung Foundation, som mener det er helt riktig å kjøre i gang sterke røykekampanjer.

– Høye avgifter, streng tobakkslovgivning og massemediakampanjer er viktige faktorer for å få ned røyketallene i befolkningen. Gjør man de tingene, vil det virke. Dette vet vi fra andre steder, sier underdirektør Rebecca Perl i World Lung Foundation (WLF) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Perl er i Norge i forbindelse med lanseringen av den nye røykekampanjen. Kampanjefilmene inneholder sterke visuelle inntrykk av hvilke skader røyking kan gi.

– Jeg vet noen mener at filmene er skremmende. Men det som skremmer meg er alle de som dør av røyking hvert år, påpeker Perl.

Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen sier han har stor forståelse for at mange reagerer på virkemidlene i kampanjen.

– Men det er for mange som dør av tobakksrelaterte sykdommer. Vi vet at røykekutt er den enkeltfaktoren som kan spare flest liv, mest lidelse og flest helsekroner, sier Larsen.

– Les også: SV uenig i Aps røykeforslag

Norske helsemyndigheter har tidligere besøkt New York City for å lære av erfaringene derfra. Der har man satset kraftig på tobakksforebygging, blant annet med tiltak som hardtslående massemediakampanjer, avgiftsøkninger og streng røykelovgivning i løpet av første tiår på 2000-tallet. I 2001 røykte omkring 21 prosent av den voksne befolkningen i byen. I 2010 røykte «bare» 14 prosent, viser tall fra New York City Community Health Survey, tall som Rebecca Perl la frem tirsdag.. For ungdom var andelen henholdsvis 18 og 7 prosent.

I Norge røyker 19 prosent av befolkningen mellom 16 og 74 år, ifølge Statistisk sentralbyrå. (ANB)

Annonse
Annonse