Innenriks sjøfart til mekling
Uenighet om en lavlønnsgaranti gjør at også sjøfolk på blant annet Hurtigruten, innenriksferjer og hurtigbåter må søke hjelp hos riksmeklingsmannen.
roy.ervin.solstad@lomedia.no
Rederienes Landsforening, RLF, og Norsk Sjømannsforbund klarte ikke å bli enige under forhandlingene som startet i Næringslivets Hus i Oslo i går. Striden sto om man skulle fortsette med en minstelønnsavtale med lokale forhandlinger, eller gå tilbake til en normallønnsavtale uten lokale forhandlinger.
Enighet om brudd
– Vi krever en garantibestemmelse som sørger for at sjøfolkene minst skal ha en viss prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn dersom vi skal fortsette med minstelønnsavtalen. Det var ikke RLF villige til å diskutere og dermed ble det brudd, forteller leder i Sjømannsforbundet Jacqueline Smith til Maritim Logg.
Heller ikke Harald Thomassen i RLF så noen annen utvei enn å la oppgjøret gå til mekling.
– Nå gikk det som det sjelden gjør i forhandlinger med Sjømannsforbundet. Vi vet at NSF ikke oppsøker meklingsmannen i utrengsmål, men som arbeidsgiver kan vi ikke strekke oss så langt som dere ønsker, sa Thomassen til delegasjonen fra Sjømannsforbundet.
– Ikke enkelt
Før bruddet var partene allerede blitt enige om flere ikke-økonomiske punkter i tariffavtalen, og som vil bli meddelt meklingsmannen i mekling. Det er en mekling Jacqueline Smith håper vil skje så fort som mulig i henhold til arbeidstvistloven. Det kan bety at dersom det ikke blir enighet i meklingen, så vil medlemmene kunne tas ut i streik fra 8. mai klokka 24.00.
At meklingen kommer til å bli tøff, er hun ikke i tvil om.
– Det blir ikke enkelt, mener NSF-lederen.
Parter i oppgjøret er Norsk Sjømannsforbund og NHO-tilsluttede Rederienes Landsforening.
Oppgjøret angår ferje- og lokalfart, passasjerskip i kystfart (Hurtigruten), bukseringsrederier (også de på standby-avtalen), Redningsselskapet og lasteskip i kystfart.
Totalt er cirka 1800 medlemmer av Sjømannsforbundet direkte berørt.
En eventuell streik kan tidligst settes i verk fra 8. mai klokka 24.00.
Flere saker
Parter i oppgjøret er Norsk Sjømannsforbund og NHO-tilsluttede Rederienes Landsforening.
Oppgjøret angår ferje- og lokalfart, passasjerskip i kystfart (Hurtigruten), bukseringsrederier (også de på standby-avtalen), Redningsselskapet og lasteskip i kystfart.
Totalt er cirka 1800 medlemmer av Sjømannsforbundet direkte berørt.
En eventuell streik kan tidligst settes i verk fra 8. mai klokka 24.00.