JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skremmende mange melder om feil på busser

Sjåførene rapporterer om bremser og håndbrekk som svikter. – Nå må busselskapene komme på banen, sier forbundssekretær Jan Sivertsen i Norsk Transportarbeiderforbund.
BUSSEN: Svært mange bussjåfører har i spørreundersøkelsen utført av Norsk Transportarbeiderforbund meldt fra om tekniske feil på kjøretøy. Ingen ga et like dramatisk utfall som ulykken i Oslo i fjor, men det er likevel et skremmende høyt tall som oppgis, mener forbundsledelsen.

BUSSEN: Svært mange bussjåfører har i spørreundersøkelsen utført av Norsk Transportarbeiderforbund meldt fra om tekniske feil på kjøretøy. Ingen ga et like dramatisk utfall som ulykken i Oslo i fjor, men det er likevel et skremmende høyt tall som oppgis, mener forbundsledelsen.

Ole Palmstr¯m

anne.siri.rena@lomedia.no

Én person omkom i den såkalte Carl Berner-ulykken i Oslo i desember i fjor. Sjåføren ble først siktet, men politiet henla saken da den tekniske rapporten kom – det hadde blitt avdekket feil på elektronikken som gjorde at bussen "løp løpsk".

Les mer om saken her: – Slike ulykker vil skje igjen.

Etter ulykken sendte Jan Sivertsen ut spørsmål til medlemmene i Norsk Transportarbeiderforbund for å kartlegge omfanget av lignende tilfeller. Mellom 30 og 40 sjåfører rapporterte om alvorlige hendelser.

– Skremmende mange, kommenterer Sivertsen, som forventer at de enkelte busselskapene nå kommer på banen.

– Kan ikke avfeies som sjåførfeil

Forbundssekretæren mistenker at busselskapene ikke har tillit til det sjåførene faktisk melder fra om av feil.

– Dette kan ikke avfeies som brukerfeil, det er ikke noe hver enkelt sjåfør har ansvar for. Vi har det svart på hvitt at det er tekniske feil, og det må ledelsen i busselskapene ta på alvor.

I forbundets medlemsundersøkelse ble det konstatert flere tilfeller av bremsefeil, der bremsene ikke får det elektroniske signalet de skal ha og dermed slutter å virke helt. Ved et tilfelle sto håndbrekket på, mens bussen likevel kjørte avgårde - rett inn i en bygning.

– Vi forventer nå at busselskapene tar dette videre med leverandørene, forsetter Sivertsen.

For farlig å være passasjer?

– Er det farlig å reise med buss?

– Nei, jeg vil ikke si det, men det vi har kartlagt fram til nå er likevel svært urovekkende, understreker Jan Sivertsen.

Han vil be om snarlig møte med Statens Vegvesen, som er kontrollmyndighet, samt med arbeidsgiverforeningene Spekter og NHO Transport.

NHO: gir stopp – men ikke farlige situasjoner

– Erfaringen vår er at mer elektronikk i bussene kan medføre flere stopp, men ikke flere trafikkfarlige situasjoner, kommenterer Jon Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport.

Han sier både NHO Transport og de enkelte medlemsbedriftene er «svært opptatt» av både driftssikkerhet – og trafikksikkerhet generelt.

– Hvordan følger dere opp egne medlemsbedrifter på områder som har med driftssikkerhet å gjøre?

– Vi har god dialog med Statens Havarikommisjon for transport og informerer medlemsbedriftene raskt når kommisjonen avdekker kritiske forhold. Det være seg av teknisk eller menneskelig karakter etter ulykker. Medlemsbedriftene informerer så sjåførene om dette og tar inn nødvendig omtale i sjåførhåndbøkene, forklarer Stordrange.

Han utdyper videre at medlemsbedriftene har omfattende serviceavtaler med leverandørene og også mekanikere og servicefolk på de ulike anleggene. I tillegg skal sjåførene foreta kontroll av kjøretøyene ved uttak.

– Driftssikkerhet er primært viktig for trafikksikkerheten, men også for økonomien. En buss som må tas ut av trafikk medfører tap, fortsetter Stordrange.

Tyngre kjøretøy, som busser, skal godkjennes av Vegdirektoratet og gis en nasjonal typegodkjenning. Importør eller produsent har ansvaret for dette. Til sist er det det enkelte busselskapet som har driftsansvaret.

Vegdirektoratet hadde ikke anledning til å kommentere saken torsdag.

Hvem har ansvaret?

Vegtrafikklovene § 23 – ansvaret for kjøretøyets stand:

"Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal også sørge for at kjøretøyet under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

Eieren av kjøretøyet eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand."

Dette er saken:

15. desember 2013 omkommer en person etter at en buss løper løpsk på Carl Berner i Oslo.

Den kvinnelige sjåføren siktes, men siktelsen blir henlagt etter at politiet konkluderer med at sjåføren ikke gjorde noe ulovlig.

Tekniske rapporter og dokumentasjon på lignende episoder viste at elektronikkfeil trolig var årsaken.

– Dette kan ikke avfeies som brukerfeil, det er ikke noe hver enkelt sjåfør har ansvar for.

Jan Sivertsen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund

Kommentarer fra busselskapene:

FriFagbevegelse har stilt fire spørsmål til fire busselskap i denne saken. Nobina og Nettbuss svarte, Norgesbuss og Unibuss gjorde det ikke.

Nobina:

Ved administrerende direktør Philipp Engedal. Nobina er operatørselskapet som er ansvarlig for «ulykkesbussen» på Carl Berner i fjor.

– Får dere mange «feilmeldinger» fra sjåfører?

– Ja, vi mottar og oppfordrer samtidig våre sjåfører til å melde om alt av feil på bussene.

– Hva gjør dere når sjåførene melder fra om feil?

– Alle feil registreres i IT-systemet vårt og blir kvittert ut når feilen er undersøkt og eventuelt utbedret.

– Hvordan følger dere opp utfordringen fra Norsk Transportarbeiderforbund om å «komme på banen»?

– Jeg kjenner meg ikke igjen i påstanden. Nobina har bistått SHT (Statens havarikommisjon for transport, red.anm.) og politiet i deres utreding, og vært opptatt av å finne årsak til denne ulykken.

– Tar dere feil videre med leverandørene?

– Nobina har en etablert reklamasjonsrutine hvor feil som oppdages blir formildet til leverandør.

Nettbuss:

Ved kommunikasjonssjef Dag Bones.

– Nettbuss tar sikkerheten for medtrafikanter, passasjer og egne ansatte på største alvor. Selskapet har gjennom sitt styringssystem etablert rutiner for rapportering og oppfølging av feil og skader på bussmateriellet. I den grad det er nødvendig følges tekniske feil på busser opp med leverandør.

Annonse
Annonse

Hvem har ansvaret?

Vegtrafikklovene § 23 – ansvaret for kjøretøyets stand:

"Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal også sørge for at kjøretøyet under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

Eieren av kjøretøyet eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand."

Dette er saken:

15. desember 2013 omkommer en person etter at en buss løper løpsk på Carl Berner i Oslo.

Den kvinnelige sjåføren siktes, men siktelsen blir henlagt etter at politiet konkluderer med at sjåføren ikke gjorde noe ulovlig.

Tekniske rapporter og dokumentasjon på lignende episoder viste at elektronikkfeil trolig var årsaken.