JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Når ikke målet

Smale veier er forklaringen på at det ikke har vært mulig å nå målet om å bygge 750 kilometer midtdelere.

Det sa statsminister Jens Stoltenberg (Ap) i spørretimen onsdag.

Høyre-leder Erna Solberg viste til Nasjonal Transportplan, der regjeringen varslet å bygge 750 kilometer midtdelere, mens det i virkeligheten stort sett er bygget rumlefelt i stedet.

– Rumlefelt kan vekke en sovende sjåfør, men det hindrer ikke frontkollisjoner, sa Solberg.

– Problemet er at norske veier ofte er smale. Ambulanser og utrykningskjøretøy mener det er uforsvarlig å sette opp midtdelere på smale strekninger, om vi ikke samtidig bygger bredere vei, sa Stoltenberg.

– Les også: Dropper fire felt

Høyres Øyvind Halleraker påpekte at man vel visste omtrent hvor brede veiene var også da det ble lovet å bygge ut 750 kilometer midtdelere, mens Bård Hoksrud (Frp) viste til en prosjektert utbygging på E16 med 8,5 meters bredde.

– Ikke skyld på veier fra 1950- og 1960-tallet. Denne regjeringen bygger smale og trafikkfarlige veier også i 2012, nærmest tordnet Hoksrud.

– Les også: Mener Høyre tenker for smalt

KrF-leder Knut Arild Hareide ba regjeringen huske å beregne penger også til bredere veier for å nå målet om midtdelere, noe som fikk statsministeren til å peke på følgende utbygging av firefelts motorvei:

– Du kan i dag kjøre på firefelts motorvei fra Hamar til Svinesund, og videre til Grenland, sa han. Uten at noen deretter ba om ordet for å be om oppklaring på en åpenbar misforståelse. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse