JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha gods til sjøs

Rederiforbundet mener fagetatenes innspill til Nasjonal Transportplan er kjemisk renset for forslag som kan få mer gods fra vei til sjø.



29.06.2012
09:21
16.12.2013 19:40

bjorn.erik.dahl@anb.no

– Jeg berømmer gjerne statsråd Lisbeth Berg-Hansen for det arbeidet hun gjør for å få til en nærskipsfartsstrategi. Det er viktig, for på dette området har utviklingen gått i feil retning i årevis, slår administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund fast overfor Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Dette er et område der mange har vært enige i mange år, og derfor er det avgjørende nå at fiskeri- og kystministerens vyer får støtte fra både fagetater og andre rødgrønne partier, legger Henriksen til.

– Les også: – Få transporten til sjøs

– Knapt viet omtale

Han reagerer på det som foreløpig har kommet av forslag fra transportetatene i arbeidet med Nasjonal Transportplan for 2014-2023. Denne er ventet til våren.

– I forrige transportplan var temaet knapt viet omtale, og vi mener blant annet at både miljøet og veisikkerheten har alt å vinne på at vi løser de utfordringene vi står overfor, sier Henriksen.

Han peker på flere hovedgrep som bør gjennomføres i den kommende transportplanen.

– Vi må bygge ut den fysiske infrastrukturen langs kysten, med en effektiv havnestruktur der havnene både kan ta imot gods, har lagerkapasitet, og er knyttet til vei og bane på en hensiktsmessig måte. Vi må ha en full gjennomgang av trafikkavviklingen inn og ut av havnene, og også hele lossystemet. Og ikke minst må vi se på regelverket og avgiftene, mener Henriksen.

– Les også: 3.500 forslag til Ap

– Dyrere og vanskeligere

Han mener det i mange tilfeller er både dyrere og vanskeligere å frakte gods til sjøs, enn gjennom tettbygde strøk og over fjelloverganger på smale veier.

– Foreløpig ser vi lite tiltak på gang, til tross for alt snakket om å få godset over til sjøs. Vi må komme fra prat til handling, krever Henriksen.

Ap har for øvrig nylig reist kysten rundt for å få økt oppmerksomhet rundt temaet.

– Formålet med kampanjen «Fra land til sjø» har vært å få næringslivet og aktører langs kysten til å være med på å utforme tiltak som skal få dem til å velge sjøveien når de sender gods. Ett godsskip kan frakte den samme mengden gods som 200 langtransportbiler frakter langs landeveien. Dersom man får en del av denne trafikken over til sjø, vil det frigi kapasitet på veiene samtidig som miljøgevinstene vil bli store, sa Aps maritime talskvinne, Else-May Botten til ANB da hun nylig leverte en rapport til fiskeri- og kystministeren om innspillene hun fikk.

Mange forslag

Blant virkemidlene det der pekes på, finner vi blant annet vrakpantordninger for fornyelse av flåten, økte avskrivingssatser for skip, styrking av virkemiddelapparatet, nettolønnsordninger og krav til miljøvennlig transport ved offentlige anskaffelser. Langs kysten har folk dessuten vært opptatt av å fullføre Stad Skipstunnel, få en kraftig gjennomgang av losordningene, vurdere økt bruk av landstrøm, blant annet for cruisetrafikken, samt å stimulere til økt bruk av LNG som drivstoff. Det pekes videre på behov for en nasjonal havnestrategi og flerbrukshavner, og ikke minst en solid gjennomgang av avgifter og gebyrer. Fasiten får vi muligens i Nasjonal Transportplan. (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.06.2012
09:21
16.12.2013 19:40



Mest lest

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

DROPPER ORDNING: Etter evaluering av ordningen og dialog med tillitsvalgte velger Jysk-ledelsen å kutte ut personlig tilbakemelding på iPadene.

Jysk

Butikkarbeidere følte seg presset. Nå dropper Jysk omstridt ordning

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

Cathrine Kahrs

Rebekka (33) må ta ulønnet permisjon for å kunne amme datteren

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Colourbox

Disse får minimum 10.000 kroner i lønnsøkning

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

Erlend Angelo

Nortura sier opp 147 ansatte: – Siste ord er ikke sagt

Sissel M. Rasmussen

SAS-ansatte leverte inn uniformene i protest: Nå har de Stortinget i ryggen

Jan-Erik Østlie

Henrik Asheim er redd LO skal få for stor makt

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

Erlend Angelo

Tillitsvalgte kritiserer Støre: – Henter inn for mange karrierepolitikere

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

Tormod Ytrehus

Robin (17) er Norges første bilpleie-lærling

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Innsyn i et dokument skal normalt ta tre dager. UDI og departementene brukte nesten et år på å gi innsyn i dokumentet til høyre. Da var både arbeidssted, arbeidsgivers og arbeidstakers navn sladdet. Da viste det seg at FriFagbevegelse hadde hatt dokumentet i usladdet versjon i to år.

Torgny Hasås

UDI hemmeligholder navn på useriøs arbeidsgiver

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform

Helge Rønning Birkelund

Hadia Tajiks første offisielle oppdrag som arbeidsminister: – Naturlig å starte hos LO

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

Werner Juvik

Nav-sjefen: Regjeringa har «store og gode ambisjoner» for Nav

Tormod Ytrehus

SAS-ansatte leverer inn uniformen i protest: – Ledelsen har gått til krig mot sine ansatte

Eirik Dahl Viggen

Ila-ansatte gikk flere tusen i minus da arbeidsplassen ble midlertidig flyttet: Dette ble løsninga

Erlend Angelo

Nortura-ansatte frykter for både egen og selskapets framtid: – Det er trist

Kommentar

Barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) sier hun kan leve med kompromisset om kontantstøtten. (Illustrasjonsfoto)

Barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) sier hun kan leve med kompromisset om kontantstøtten. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

«Det er all grunn til å glede seg over at kontantstøtten synes å være på vei ut»

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

TRIST: Inger Kristin Byberg i SSP er skuffa over dommen i Arbeidsretten, og at tilsette som har jobba i bransjen i tjue år ikkje skal ha krav på meir enn minstelønn

Tormod Ytrehus

Hotell- og restaurant-arbeidarar tapte lønnskamp: – Klar beskjed om at vi ikkje er så mykje verd

(Illustrasjonsfoto)

(Illustrasjonsfoto)

Leif Martin Kirknes

Hvor mye strøm kan vi lage ved å oppruste norske vann­kraft­verk?


Flere saker