JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mot et kontantfritt Norge?

Er vi klar for et kontantfritt Norge om 5-6 år? Vil vi bytte ut lommeboka med mobilen?

Kristin Margrethe Johansen

nina.hanssen@lomedia.no

I så fall er spørsmålet: Hvordan vil en slik virkelighet påvirke livene våre? Hva vil dette bety for de ansattes arbeisdvilkår i bank og finans i fremtiden?

Dette var noen av problemstillingene i paneldebatten på LOs Finanskonferanse i Oslo der finanstoppene i Norge, inkludert finansminister Siv Jensen var samlet tirsdag.

I likhet med resten av samfunnet, digitaliseres også finansbransjen i rasende fart. Og her er det både vanskelig for arbeidsgiverne og arbeidstakerne å følge med på tempoet. Men ut fra konferansen i dag virker det som om digitaliseringen her går enda raskere i Norge enn i resten av verden. Og ser vi oss rundt i heimen eller på jobben så er det veldig synlig at smarttelefonen har fått en viktig plass i våre liv. Ja, smarttelefonen er jo ikke lenger bare en telefon. Den er smart og den kan la oss både handle på ulike nettbutikker, holde oss oppdatert på hva venner og bekjente driver med via sosiale medier og gjennom den kan vi også kommunisere direkte med banken.

Min mor på 90 år var overrasket over at alle i min familie satt med sine smarttelefoner på kveldstid. Selv har hun aldri eid en smarttelefon eller PC og aldri betalt regninger via verken mobil eller pc. Hun har skaffet seg visakort, men insisterer fortsatt på å besøke det lokale postkontoret når hun skal ta ut kontanter. For henne er det helt utenkelig med et kontantløst samfunn. Men mine barn har allerede krevd at de skal få sine bankkort da ulike tjenester kun kan bestilles via bankkort. Min 12-åring og min 90-årige mor er den eneste i familien som kun betaler med kontanter. Selv liker jeg også å ha penger i lommeboka og nederst i veska til småting. Så jeg er nok ikke helt klar for et kontantfritt samfunn ennå.

Men mange er det. Og ifølge finanstoppene er dette veien det nå går med oss nordmenn. Jeg så det allerede i juleferien. Så mitt eneste mål var å lære min mor å bruke touch på telefon og Ipad. Da hun reiste hjem til Trøndelag kunne hun bruke de viktigste tingene på sin nye smarttelefon som hun fikk til jul. Jeg vil at hun skal henge med før de fysiske pengene forsvinner.

Nye vaner og krevende kunder som krever at bankansatte svarer på epost, telefon eller chat døgnet rundt presser bankene til å endre seg. Ifølge Rune Bjerke i DNB går de fleste nordmenn med sin bank i lomma si og er på sosiale medier omtrent døgnet rundt. Han mener smarttelefonen er viktigere enn PC-en. Men fortsatt er det rundt 200.000 eldre som ikke bruker nettjenestene. Særlig er det mennesker over 75 år som blir hengende etter, slik som min egen mor.

I noen kommuner tilbyr nå frivillige organisasjoner som Røde Kors de eldre nettbankkurs og kurs for å bruke smarttelefon. Det burde også Norsk Folkehjelp gjøre da det er viktig at alle henger med.

For det er ikke noen tvil. I fremtiden blir det færre fysiske bankfilialer og postkontor. Og det blir stadig færre postansatte og bankansatte.

For å lykkes i bransjen i dag er de ansatte nødt til å fornye seg minst tre ganger i sin karriere, sa Bjerke. Det krever at arbeidsgivere gir de ansatte en mulighet til kompetanseheving og oppfordre dem til å være endringsvillige.

Det er krevende for de tillitsvalgte i LO Finans, som har medlemmer som har vært igjennom mange og store endringer de siste årene. Det har vært en bransje med mange omstillinger og digitaliseringen utløser stadig flere runder. Mange ønsker trygghet på arbeidsplassen og er ubekvem med å få nye arbeidsrutiner. Men det er ingen tvil om at det fortsatt vil skje store endringer de neste årene. For kundene er sikkerhet rundt banktjenestene viktig. Selv kvier jeg meg fortsatt til å handle på nett da det føles lettere å ha kontroll med sedler i hånda og kronestykker på bunnen av veska.

Men vi må kanskje begynne å omstille oss alle sammen. Og da er det godt å vite at Norge går foran og da er det store muligheter selv i en digitalisert verden. For å henge med må de ansatte i finansnæringen kunne mer enn kundene sine og de må vite hvor kundene er. Det vil si de må vite når jeg og min mamma vil kontakte banken og hvilken kommunikasjonsplattform vi velger. For min mors del så tror jeg hun fortsatt vil gå fysisk til postkontoret for å ta ut penger, men jeg er nok snart en mobilbankbruker. For de bankansatte er det bare å brette opp ermene og gjøre seg klar for en ekstra runde. Og finne ut hvordan de kan møte kundene best mulig på chat, på telefon og på epost. For vi krever at banken er med oss døgnet rundt. Kanskje vi alle bør være med på dugnaden for å oppdra enda flere folk til å bli mer vant til den digitale verden. Jeg fortsetter iallefall opplæringen av min mor.

Annonse
Annonse