JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mekling for avisbudene

Krav å få tatt igjen tapte lavlønnstillegg på 15 kroner timen førte til brudd i forhandlingene om lønnsoppgjøret for avisbudene.

einar.fjellvik@lomedia.no

Tidspunkt for meklingen er ennå ikke endelig fastsatt, men ifølge Mediebedriftenes landsforening vil meklingsfristen trolig bli 14. september kl 24. Greier ikke Riksmekleren å forlike partene innen den tid, kan det altså bli avisbudstreik fra 15. september.

Minstelønn på bunnivå

- Vi er skuffet over at ikke MBL kunne akseptere krav som vi anser som svært rimelige, sa Transportarbeiderforbundets forhandlingsleder, Sissel Karlsen, etter forhandlingsbruddet onsdag kveld.

Hun viser til at gjennomsnittslønna for avisbudene bare utgjør 86 % av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn og at minstelønna ligger på 120 kroner timen. Ifølge Karlsen er det blant de aller laveste minstelønnssatsene i LO-området.

Vil ha igjen tapte lavlønnstillegg

Transportarbeiderforbundet mener avisbudene har blitt hengende etter i lønnsutviklingen de siste årene fordi arbeidsgiverne i lønnsoppgjørene har operert med unøyaktig lønnsstatistikk. Det har ført til av avisbudene har gått glipp av lavlønnstillegg.

- Samlet har vi regnet ut at etterslepet på lavlønnstillegg i dag utgjør 15 kroner pr time, og dette må gis ved dette oppgjøret, sier Karlsen til forbundets eget nettsted.

http://www.transportarbeider.no/kunder/ntf/cms.nsf/pages/fare-for-avisbudstreik

Stilte ultimatum

Motparten, Mediebedriftenes landsforening, mener forhandlingene strandet fordi Transportarbeiderforbundet fremmet kravet om lavlønnstillegg på 15 kroner timen som et ultimatum.

- Jeg er svært overrasket over at et åpningskrav fremsettes som et ultimatum, sier forhandlingsleder Arvid Sand.

Betaling for returkjøring

Et annet stridstema partene tar med seg til Riksmekleren er om budene skal ha betalt for returkjøring tilbake til utgangspunktet for budruta si. I de fleste tariffavtaler er det vanlig at sjåførene får betalt til de er tilbake ved utgangspunktet, men ikke hos avisbudene.

Mange budruter blir lengre og lengre, og arbeidsgiverne skyver i realiteten transport- og lønnskostnader over på avisbudene ved å ikke betale budene tilbake til utgangspunktet, sier Sissel Karlsen.

Annonse
Annonse