JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

En forsmak på valgkampen

Samferdsel og bompenger blir sentrale temaer i neste års valgkamp.

helge.birkelund@anb.no

Det viste Erna Solberg (H) ved å stille til debatt mot samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) under transportbransjens store konferanse på Gardermoen tirsdag.

Det var bebudet som den store samferdselsdebatten, men det ble kanskje mer debatt etter at duellen mellom Arnstad og Solberg var over. Da stilte Bård Hoksrud (Frp), Øyvind Halleraker (H), Hallgeir Langeland (SV) og Gorm Kjernli (Ap) til paneldebatt. Men da gutta slapp til, hadde de to damene forlatt salen...

Dermed gikk Erna Solberg glipp av Bård Hoksruds tirade mot bompenger som virkemiddel i veiutbyggingen.

– Jeg hoppet i stolen da Marit Arnstad snakket om regjeringens satsing på veiutbygging. Det er ikke regjeringen som står for den, det er bilistene som gjør det, mener Hoksrud, og bekreftet at Frp vil kjempe mot bompenger som virkemiddel i samferdselspolitikken også i en blåblå regjering.

– Les også: – Verdens beste samfunn skal bli bedre

Når det gjelder bruken av bompenger, er det imidlertid ikke full enighet på borgerlig side.

– Regjeringen må slutte å skryte av sin samferdselspolitikk. Mesteparten av økningen skyldes bompengefinansiering. Jeg kunne ønsket meg en større ydmykhet og mer generøsitet av den rødgrønne samferdselspolitikken, mente Erna Solberg på scenen.

– Vi ser ikke bompenger som et mål, men som et virkemiddel. Det som er faren er at det blir for mye av det. Men vi har valgt vei i stedet for nei til bompenger, presiserer hun overfor Avisenes Nyhetsbyrå (ANB). At samferdesel blir en viktig og svært sentral del av valgkampen, er ikke noe nytt. Men at Erna Solberg stiller til samferdselspolitisk debatt, er det ikke bare SV-talsmann Hallgeir Langeland som tar som en bekreftelse på viktigheten av dette temaet.

– Dette er bekreftelsen. Men det er bare å se på alle delegasjonene som kommer til Stortinget for å snakke om samferdsel, og at temaene stadig dukker opp i debatter. I tillegg til bompengeproblematikken blir nok klimaforliket den største kilen til uenighet mellom Høyre og Frp i en blåblå regjering, spår Langeland.

– Les også: Regjeringen «bommer»

Også Erna selv mener samferdsel blir en viktig del av valgkampen.

– Det er mye fordi folk er veldig opptatt av veiutbygging. Men aller mest av sin egen vei. Derfor tror jeg det største fokuset på dette temaet kommer i fylkene og i den lokale valgkampen. Men det er heller ikke nytt at jeg stiller til debatt om samferdsel, poengterer Solberg.

Hun peker på helsepolitikk og kunnskap/utdanning som de andre viktige temaene i neste års valgkamp.

Som dagens samferdselsminister fikk Marit Arnstad (Sp) æren av å åpne seansen på konferansen «Transport & Logistikk», koordinert av Norsk Industri.

– Byggeaktiviteten i samferdselssektoren har aldri vært større enn nå. År etter år har vi fulgt opp transportplanen. Men like viktig som å tenke penger, er å ta strukturelle grep. Bruke penger smartere, var Marit Arnstads hovepoeng samtidig som hun skrøt av den store satsingen på vei og bane.

– Les også: Mer til velferd og samferdsel

Da Erna Solberg kom på scenen, var det imidlertid slutt på skryten. Selv om Arnstad kunne slå i bordet med en langt større pengebruk enn da Erna selv satt i regjering.

Marit Arnstad fikk også siste ord etter at ordstyrer Siri Lill Mannes hadde spurt om Erna Solberg ville komme til neste års tilsvarende transportkonferanse – som statsminister.

Men da var samferdselsministeren rask på avtrekkeren.

– En skal ikke se bort fra at dere må klare dere med meg. (ANB)

Annonse
Annonse