JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Billig-sjåfører bekjempes ikke med allmenngjøring

For få organiserte, gjør at allmenngjøring ikke vil løse problemet med billige utenlandske sjåfører, mener forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Et av virkemidlene for å få bukt med sosial dumping, er allmenngjøring av tariffavtaler. Formålet med en slik allmengjøring er å sikre utenlandske arbeidstakere lønns- og arbeidsvilkår som er likeverdige med de vilkår norske arbeidstakere har.

Forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen, mener allmenngjøring i dette tilfellet ikke er et godt nok verktøy.

– Til det er organisasjonsgraden for lav, og tariffavtalene for få. Foreløpig har vi bedt myndighetene lage bedre regler, og håndheve de som allerede finnes, sier Hansen.

Håndheve lover og regler

Myndighetene kan ikke gjøre noe med lønnsnivået til de utenlandske sjåførene. Hansen mener likevel håndheving av lover og regler vil redusere problemene med den sosiale dumpingen i bransjen.

– Mye kan gjøres med sikkerheten. Blant annet ved å påse at hviletidsbestemmelsene blir fulgt, og at skatter og avgifter blir betalt. Bare det at veiavgifter ikke blir betalt, uten at det får konsekvenser, gir et konkurransefortrinn, sier Hansen.

Forbundslederen mener allmenngjøring først vil bli effektivt, når organisasjonsgraden blir større.

– Både vi og arbeidsgiverne har en stor jobb å gjøre for å få flere til å organisere seg. Med kun 15 prosents organisering, som det er i dag, blir ikke allmenngjøring et effektivt virkemiddel, sier Hansen.

Annonse
Annonse