JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hva er det med polet?

Når 77 prosent av de ansatte jobber deltid og flertallet av dem vil jobbe mer, er det noe galt i Vinmonopolet.

Kristin Margrethe Johansen

eva.ler.nilsen@lomedia.no

25 prosent av norske arbeidstakere jobber deltid, de fleste er kvinner. I varehandelen er andelen deltidsansatte langt høyere - hele 70 prosent. Da Fafo i forrige uke la fram en rapport om ønsket og uønsket deltid i tre statlige bedrifter, var det én bedrift som skilte seg spesielt ut i negativ retning, nemlig Vinmonopolet. Der viser det seg at 77 prosent av de ansatte i utsalgene er deltidsansatte. Og verre; 62 prosent av dem vil ha en større stilling.

Forskerne som står bak rapporten betegner deltidsandelen som svært høy, og de er overrasket over at så mange jobber ufrivillig deltid. Forskerne fant også ut at det tar veldig lang tid å få seg en heltidsjobb i Vinmonopolet. I gjennomsnitt må de ansatte jobbe i sju år før de får den stillingsbrøken de ønsker. I sine studier av deltidsansatte i de tre bedriftene, har Fafo-forskerne delt dem inn i to kategorier; de som «shopper» vakter de synes er attraktive og de som «jakter» vakter for å få endene til å møtes. I polet fant de bare jegere.

De tillitsvalgte i Vinmonopolet er ikke overrasket over funnene. Rapporten bekrefter det de har visst lenge. De tillitsvalgte opplyser at de i årevis har jobbet for å få bukt med den ufrivillige deltiden i bedriften. De har ikke fått gjennomslag. Tre av fire ansatte sier at de ikke blir tilbudt større stillinger.

Dette står i en viss kontrast til påstandene fra Vinmonopolets ledelse. De sier at de har en strategi for å få flere ansatte inn i større stillingsbrøker. Samtidig hevder ledelsen at det er vanskelig fordi de har behov for fleksibilitet for å kunne bemanne når det trengs i utsalgene. De viser til ujevne arbeidstopper, små butikker og problematikk rundt lørdagsjobbing. Spørsmålet er om de har jobbet systematisk nok med dette. Deltidskulturen er åpenbart et strukturelt problem som ikke kan løses på den enkelte butikk, men på et overordnet plan.

Det står ikke på samarbeidsviljen hos de ansatte. Fafo-forskerne har diskutert ulike tiltak for å få ned deltidsandelen med de ansatte. Så godt som samtlige ufrivillig deltidsansatte er villige til mange endringer dersom det kan gi dem en større stillingsbrøk og en forutsigbar inntekt: De tar gjerne på seg flere arbeidsoppgaver, 90 prosent av dem jobber gjerne langvakter, 75 prosent vil jobbe flere kvelder og halvparten sier ja til mer lørdagsjobbing. 60 prosent er også villige til å jobbe ved flere polutsalg.

Ledelsen i Vinmonopolet bør lytte til dette. Bedriften må sette i gang et systematisk arbeid for å redusere den skyhøye deltidsandelen. En bedrift av Vinmonopolets format, og som stadig topper omdømmestatistikken, kan ikke være bekjent av å holde sine ansatte i så lave stillinger at de ikke har en lønn å leve av.

Annonse
Annonse