JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kun små vrakdeler igjen av postflyet

Bodø/Oslo: Flyselskapet West Atlantic i Göteborg opplyser at de savner et fly med to ansatte piloter. Det er kun små vrakdeler igjen av postflyet som styrtet ved grensen til Norge.
Arkikvbilde (fra 2010) av postflyet som styrtet nord i Sverige  natt til fredag.

Arkikvbilde (fra 2010) av postflyet som styrtet nord i Sverige natt til fredag.

Tom Gulbrandsen / NTB scanpix

– Vi jobber for fullt og vi vet bare at vi savner et fly med to av våre ansatte piloter og fire og et halvt tonn frakt. Det er post og pakker, sier West Atlantic-sjef Gustaf Thureborn til det svenske nyhetsbyrået TT.

Flyet, et Canadair CRJ-200, er registrert i Sverige, men flyr mellom norske destinasjoner for Posten Norge. Natt til fredag var det på vei fra Gardermoen til Tromsø. Mannskapet er ikke fra Norge eller Sverige, men fra et annet europeisk land, ifølge Thureborn.

West Atlantic skal holde en pressekonferanse klokken 11 fredag formiddag, og Posten Norge holder en pressebrifing i Oslo klokken 10.30.

Flyredningstjenesten har ennå ingen teori om hva som forårsaket ulykken.

Flyet sendte ut et mayday-signal klokken 0.20 og forsvant fra radaren like etter. De siste radarbildene viser at flyet var 120 kilometer nordøst for Bodø, inne på svensk territorium. Havaristedet, som har en diameter på 50 meter, ligger nordvest for innsjøen Akkajaure, 10 kilometer fra grensen til Norge.

– Det er en veldig tydelig nedslagsplass, sier pressetalsmann Daniel Lindblad i det svenske Sjöfartsverket, som har ansvaret for lokalisering av mindre fly.

Havaristedet ligger i krevende fjellterreng uten veiforbindelse.

– Vi forbereder oss på å ta oss inn til stedet. Det er fjellterreng og 30 minusgrader, så det kommer til å ta en stund før vi er på plass, sier Maria Jakobsson hos politiet i Norrbotten til TT. Hun opplyser at politiet trolig kommer til å dra med helikopter fra Gällivare.

Data fra Flightradar24, som overvåker flytrafikken, viser at flyet falt veldig raskt. På ett minutt falt flyet fra 33.000 fot til 11.725 fot, en distanse på nesten 6,5 kilometer.

– Flyet har styret med en vanvittig høy hastighet, Det er veldig uvanlig. De fleste får et problem og glideflyr, men dette har virkelig gått ned med fart, sier vakthavende Anders Lennholm i Det svenske sjøfartsverket til Dagbladet.

Havaristedet viser at flyet har hatt høy hastighet da det traff bakken.

– Det har gått så vanvittig fort, så det har blitt en 15 meter dyp grop, som igjen er 20 meter bred. Det ligger også deler av motoren 20 meter fra gropen, sier Lennholm.

Det var svensk redningstjeneste som ledet leteaksjonen, men det ble også sendt ut to F-16-fly og et Sea King-helikopter fra norsk side for å bistå. Forsvaret var i tillegg klare med helikopter på Bardufoss, i tilfelle det skulle bli behov for å fly inn bakkemannskaper. Det var F-16-flyene som fant det havarerte postflyet.

– Vi hadde ventet at flyet skulle lande klokken kvart på ett i natt, sier lufthavnsjef Jonny Andersen ved Langnes lufthavn til NRK. Han forteller at West Atlantic er en del av luftfartsmiljøet i Tromsø.

– Vi synes det er en ufattelig tragedie, sier Andersen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse