JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Framdrift på Alnabru

Tre av partiene i Oslo bystyre mener det skal bygges ut terminaler på Alnabru. De legger vekt på at transportbedriftene må samarbeide tettere med jernbanen.

oystein@lomedia.no

I et felles brev sier gruppelederne for Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet at de vil støtte Postens planer for å bygge nye terminaler for to av datterselskapene sine, Bring Logistics og Bring Frigoscandia.

Disse tre partiene har 43 av 59 representanter i bystyret.

Partiene mener transportørene har behov for effektive terminalløsninger, og viser også til ambisjonene i Nasjonal transportplan, der målet er å få mer gods fra vei til bane.

Det er også avgjørende for trafikk- og miljøbelastningene i Groruddalen at det planene blir vedtatt, mener Ap, H og FrP.

Sen prosess.

Saksbehandlingen i Oslo kommune har tatt veldig lang tid, og et ønske om en turvei i området har også bidratt til en langtrukken debatt om reguleringsplanen.

Gang- og sykkelvei innebærer at Alnaelven bringes opp i dagen. Den går nå i rør under deler av terminalen.

Blant de omstridte arealene er den såkalte NRF-tomten. Tidligere eier var Norges Rutebileieres Forbund, som senere skiftet navn til Transportbedriftenes Landsforening. De solgte tomten til Posten i 1999.

– Miljøgevinsten ved å beholde NRF-tomten som friområde er ubetydelig i forhold til de skadevirkningene området vil bli påført ved ikke å tilknytte terminalen for Bring til jernbaneterminalen, skriver de tre gruppelederne i det felles brevet.

Stort areal.

Posten har også kjøpsrett på den 20 000 kvadratmeter store Nettlast-tomten i området. NRF-tomten utgjør cirka 11 000 kvadratmeter. LO, NHO og statlige instanser støtter reguleringsforslaget fra Statsbygg. Den formelle politiske behandlingen i bystyret skjer til høsten.

Terminalen kalles "godstransportens Oslo S".

Området er for trangt og må utvides.

Reguleringsarbeidet skulle vært avsluttet tidlig i 2007.

Med flere spor kan mer gods lastes om med truck, uten å måtte fraktes på lastebiler.

Stat og kommune står mot hverandre. Blant annet krav om at Alnaelva, som delvis går i rør, må bringes opp i dagen.

Statsbygg vil regulere så Postens datterselskaper får bygge nye terminaler.

Nå støtter Ap, H og FrP planene. Disse har 43 av 59 representanter i bystyret.

Formell behandling i bystyret først til høsten.

Annonse
Annonse

Terminalen kalles "godstransportens Oslo S".

Området er for trangt og må utvides.

Reguleringsarbeidet skulle vært avsluttet tidlig i 2007.

Med flere spor kan mer gods lastes om med truck, uten å måtte fraktes på lastebiler.

Stat og kommune står mot hverandre. Blant annet krav om at Alnaelva, som delvis går i rør, må bringes opp i dagen.

Statsbygg vil regulere så Postens datterselskaper får bygge nye terminaler.

Nå støtter Ap, H og FrP planene. Disse har 43 av 59 representanter i bystyret.

Formell behandling i bystyret først til høsten.