JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Presses til å kjøre for fort

Seks av ti bussjåfører presses til å bryte fartsgrensene.



19.08.2009
20:55
16.12.2013 10:47

kjell.werner@anb.no

Det viser en kartlegging Yrkestrafikkforbundet har gjort blant bussjåfører og medlemmer.

– Anbudsutsetting og internasjonalt eierskap griper om seg slik at det blir en stadig tøffere kamp på marginene i transportbransjen. Dermed blir det igjen press på sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår. Slik kan vi ikke ha det, sier stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen (Sp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Sp-representanten fra Buskerud viser til at de rødgrønne har endret yrkestransportloven slik at bussjåfører får styrket sin stilling. Dersom et busselskap mister et anbud, får arbeidsledige sjåfører i dette selskapet fortrinnsrett til jobb i selskapet som vinner anbudet.

Driver valgkamp

– Fremskrittspartiet stilte seg på arbeidsgiverens side og sa nei til denne lovendringen. Det bør bussjåfører merke seg, sier Lundteigen og gjør det klart at han vil drive valgkamp for bussjåfører, som har rundt 280.000 i grunnlønn. Det er slike folk som holder Norge i gang. Det er altfor få politiske ledere som snakker deres sak. Det er folk på dette lønnsnivået som vil avgjøre valget – ikke de som tjener rundt 450.000 kroner, sier Lundteigen.

– Bussjåføryrket har blitt mindre attraktivt for ungdom de siste årene. Lastebilnæringen er enda mer presset som følge av internasjonal konkurranse gjennom EØS-avtalen. Eldre og erfarne sjåfører har nok ryggrad til å stå imot presset, men mange unge føler nok at de må gi etter for det sosiale presset og ta unødige sjanser.

Kommer i skvis

– Undersøkelsen viser at sjåførene kommer i en umenneskelig skvis mellom å holde ruta og å overholde trafikkreglene og da særlig fartsgrensene, sier forhandlingsleder Henrik Dahle i Yrkestrafikkforbundet.

To tredeler av de spurte svarer at de opplever press på rutetider. En av tre oppgir at de noen ganger har mer enn 13 timers arbeidsdag. 72 prosent svarer at de jobber etter klokken 21 eller før klokken 06.00. En av tre sjåfører melder om søvnproblemer.

På den annen side er det «bare» 30 prosent som føler seg presset til å bryte bestemmelsene om kjøre- og hviletid.

Stor risiko

– Ulovlig lange arbeidsdager er en betydelig risiko i trafikken. Trøtte sjåfører er farlige sjåfører, sier forhandlingslederen.

– Fylkeskommunene utlyser anbud, og dikterer i detalj farge på bussene og rutetider. Det som ikke diktetes, er sjåførenes arbeidsvilkår. De ansatte i busselskapene mister dermed innflytelse over sin egen arbeidsdag, sier Dahle. (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
19.08.2009
20:55
16.12.2013 10:47



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Oppdatert versjon:

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

LO jobber på en ny måte for å finne dem som skal være i ledelsen de neste tre årene. Her fra kongressen i 2017.

Håvard Sæbø

Hvem skal lede LO til 2025? Slik foregår valget til ny ledelse for de neste tre årene

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år


Flere saker