Presses til å kjøre for fort
Seks av ti bussjåfører presses til å bryte fartsgrensene.
kjell.werner@anb.no
Det viser en kartlegging Yrkestrafikkforbundet har gjort blant bussjåfører og medlemmer.
– Anbudsutsetting og internasjonalt eierskap griper om seg slik at det blir en stadig tøffere kamp på marginene i transportbransjen. Dermed blir det igjen press på sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår. Slik kan vi ikke ha det, sier stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen (Sp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
Sp-representanten fra Buskerud viser til at de rødgrønne har endret yrkestransportloven slik at bussjåfører får styrket sin stilling. Dersom et busselskap mister et anbud, får arbeidsledige sjåfører i dette selskapet fortrinnsrett til jobb i selskapet som vinner anbudet.
Driver valgkamp
– Fremskrittspartiet stilte seg på arbeidsgiverens side og sa nei til denne lovendringen. Det bør bussjåfører merke seg, sier Lundteigen og gjør det klart at han vil drive valgkamp for bussjåfører, som har rundt 280.000 i grunnlønn. Det er slike folk som holder Norge i gang. Det er altfor få politiske ledere som snakker deres sak. Det er folk på dette lønnsnivået som vil avgjøre valget – ikke de som tjener rundt 450.000 kroner, sier Lundteigen.
– Bussjåføryrket har blitt mindre attraktivt for ungdom de siste årene. Lastebilnæringen er enda mer presset som følge av internasjonal konkurranse gjennom EØS-avtalen. Eldre og erfarne sjåfører har nok ryggrad til å stå imot presset, men mange unge føler nok at de må gi etter for det sosiale presset og ta unødige sjanser.
Kommer i skvis
– Undersøkelsen viser at sjåførene kommer i en umenneskelig skvis mellom å holde ruta og å overholde trafikkreglene og da særlig fartsgrensene, sier forhandlingsleder Henrik Dahle i Yrkestrafikkforbundet.
To tredeler av de spurte svarer at de opplever press på rutetider. En av tre oppgir at de noen ganger har mer enn 13 timers arbeidsdag. 72 prosent svarer at de jobber etter klokken 21 eller før klokken 06.00. En av tre sjåfører melder om søvnproblemer.
På den annen side er det «bare» 30 prosent som føler seg presset til å bryte bestemmelsene om kjøre- og hviletid.
Stor risiko
– Ulovlig lange arbeidsdager er en betydelig risiko i trafikken. Trøtte sjåfører er farlige sjåfører, sier forhandlingslederen.
– Fylkeskommunene utlyser anbud, og dikterer i detalj farge på bussene og rutetider. Det som ikke diktetes, er sjåførenes arbeidsvilkår. De ansatte i busselskapene mister dermed innflytelse over sin egen arbeidsdag, sier Dahle. (ANB)
Mest lest
ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.
Erlend Angelo
Tommy jobba seg i senk og ble sykmeldt: – Jeg har aldri blitt så dårlig behandla som av Coop
Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.
Privat
– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?
KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.
Jan-Erik Østlie
Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker
SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.
Colourbox
Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard
Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.
Privat
Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg
Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.
Werner Juvik
Redningsmannskapet i Gjerdrum var i konstant fare. Her er innsatslederens historie
Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.
Privat
Mari fikk besøke sin dødssyke far kun én gang i uka. Da kokte det over for overlegen
Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.
Ida Bing
Harald Eia kurser Ap om Ulikhets-Norge. Her er hans advarsel
I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Leif Martin Kirknes
Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge
OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.
Strandbuen/Stine Serigstad
Geir og Jana fikk sjokkbeskjed: – Jeg har tenkt at jobben min er trygg fordi jeg jobber i kommunen
Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.
Jan-Erik Østlie
Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat
Illustrasjon
Håvard Sæbø
Rekordhøy arbeidsledighet i Lofoten – henter inn tusener av sesongarbeidere
Martin Håndlykken
Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren
TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.
Paul S Amundsen
Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP
(Illustrasjonsfoto)
pressefoto, WizzAir.com
Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet
Jonas Gahr Støre. Arkivfoto
Jan-Erik Østlie
– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger
537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.
Jan-Erik Østlie
Over 500 ansatte i Tine kan bli tatt ut i streik
Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.
Jan-Erik Østlie
Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes
En forhøyet dagpengesats er viktig for å sikre lavtlønte gjennom koronakrisa, ifølge tillitsvalgt Djevat Hisenai.
Håvard Sæbø
Permittere og ledige får beholde dagpengesatsen: – Nå slipper de å leve under fattigdomsgrensa
Debatt
Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.
Høgskolen i Lillehammer (HiL)