Sosial dumping eller bare kaféprat?
Fagforeningen ved AS Rockwool i Moss krever innsyn i forholdene hos en innleid transportbedrift, etter mistanek om sosial dumping. Bedriften sier nei.
Verken AS Rockwool i Moss eller Moss Kjemiske Arbeiderforening vil opplyse om lønns- og arbeidsvilkår for ansatte i det innleide selskapet Eftedal Transport AS. Heller ikke daglig leder i transportselskapet, Geir Olav Eftedal, eller mangeårig tillitsvalgt i selskapet vil det. Terje Haakonsen henviser til konkurransesituasjonen og sier at det snakkes for mye på kafeene. Fagforeningen i Moss hevder at den har informasjon om gjentatte brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene og flere tilfeller av dårlige lønns- og arbeidsvilkår.
Vi er solidariske
– Fagforeningen har bedt om innsyn av hensyn til sjåførene etter at flere selv tok opp egne lønns- og arbeidsvilkår med oss. Dette er en solidarisk handling fra vår siden, sier Ronny Kristoffersen, klubbleder hos Rockwool.
Klubblederen vil ikke kommentere saken ut over at klubben mener at tariffavtalen åpner for innsyn også hos en underleverandør.
Rett til innsyn
Eftedal Transport AS eies av Volum Transport i Larvik. Selskapet driver i bransjen toll og spedisjon og transporttjenester. Utøvende selskap er Volum Transport og kjører blant annet for Rockwool i Moss. Tvisten dreier seg med andre ord om tillitsvalgtes rett til å få dokumentert lønns- og arbeidsvilkår hos en underleverandør.
Også hos underleverandører
Fagforeningen i Moss viser til bestemmelser i tariffavtalen og mener at bedriften (Rockwool) har ansvar også for å påse at underleverandører som bedriften inngår avtale med, har arbeidsavtale med sine ansatte.
Vil ikke kommentere
Verken transportplanlegger Frank Lillevik eller fabrikksjef Terje Hauge hos Rockwool vil uttale seg. Lillevik henviser til Hauge, som svarer at bedriften ikke vil kommentere tvisten før møtet mellom forbundet og NHO er holdt.
Ifølge forbundet mener bedriften at bestemmelsen om innsyn i tariffavtalen ikke gjelder fordi den betrakter avtalen med Volum Transport som tjenestekjøp. Industri Energi støtter fagforeningen.
Få tilsvarende saker
– Vi har hatt få tilsvarende saker, og antallet er redusert i takt med bedre forståelse for tariffavtalen, sier forhandlingsleder Terje Valskår i forbundet.
– Dette er en litt spesiell sak, som forbundet viderefører fordi det her er snakk om kjøp av tjenester hos en underavdeling, altså av
Uten tariffavtale
–Når sjåfører møtes på kafeer, oppstår rene syforeninger, der det snakkes også om priser i tillegg til lønn. Det er helt på det rene at det også overdrives en smule ved kafébordene, sier Terje Haakonsen, som har jobbet i snart 13 år i firmaet.
– I løpet av disse årene har jeg ikke hatt problemer med ledelsen. Derfor har vi heller ikke sett behovet for å organisere oss og tegne tariffavtale. Derimot er det tegnet arbeidskontrakt. Arbeidstilsynet har sett på forholdene, og vilkårene er godkjent av lastebileierforbundet, forteller han.
Brudd på kjørebestemmelsene?
– Forbundet Industri Energi skriver i en pressemelding at det påstås at Moss Kjemiske Arbeiderforening skal ha informasjon om gjentatte brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene samt flere tilfeller av dårlige lønns- og arbeidsvilkår.
– Jeg kjenner ikke saken. Dette er helt ukjent for meg til tross for at vi har kjørt for bedriften i en årrekke. Muligens kan tvisten skyldes etterdønningene av at våre sjåfører klaget på uvøren lasting i Moss, men jeg har ingen detaljer om selve tvistesaken.
Ingen tvang
– Likevel er brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene alvorlige?
– Vi har eksempler på sjåfører som har brutt bestemmelsene. Da dette ble oppdaget, ble det tatt opp med den berørte sjåfør. Jeg har ikke kjennskap til at bedriften har pålagt sjåfører å bryte bestemmelsene. Når brudd har skjedd, er det fordi sjåførene selv har tatt seg til rette.
Betaler ikke dårligere
– Hva med lønn?
–Den kan umulig være dårligere enn hva andre transportselskap opererer med. Hvis det hadde vært tilfelle, hadde ikke sjåfører som slutter hos oss kommet så raskt tilbake.
– Er du villig til å opplyse om lønns- og arbeidsbetingelsene?
Får ut informasjon
– Dette er noe vi sjåfører får snakke sammen om, ta spørsmålet opp med dagens tillitsvalgt og bedrift, men vi er ikke interessert i å spre detaljer rundt kafébordene, sier Terje Haakonsen, som understreker at han aldri har hatt problemer med å få ut informasjon om grunnlaget for utbetaling av lønn i bedriften.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Oppgjøret om lønna di: Sjekk kravene og hva som skjer videre
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
I Norge har Tesla-ansatte gitt uttrykk for at de frykter for å miste jobben hvis det blir kjent at de er organisert, noe Tesla har hevdet det ikke finnes noen grunn for. (Illustrasjonsfoto)
Martin Guttormsen Slørdal
Tesla-streiken: Elektrikere nekter å installere ladere
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin