Polakker godtas i nord, ikke i sør
Høyres Ivar Kristiansen reagerer på at polakker skal stå for slepebåtberedskapen i nord mens det forlanges skandinavisk språk i sør.
– Norge er fortsatt ett land. Jeg reagerer med vantro på at det settes andre sikkerhetskrav i nord enn i sør, sier stortingsrepresentant Ivar Kristiansen (H) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
– Sikkerhet må ha førsteprioritet. Kommunikasjon nødvendig i enhver form for krisehåndtering. Da må vi kunne stille krav om skandinavisk språk også i nord. Språkproblemer bidro til at skipsulykken ved Langesund ble så alvorlig som den ble, sier Høyre-representanten fra Nordland.
Bakgrunnen for Kristiansens uttalelser er de statlige slepebåtene som nå skal settes inn i beredskap i Nord-Norge. Kystverket har gitt de to oppdragene til fartøyer som er registrert i Bahamas og Panama.
Kystverket stiller ikke krav om skandinavisk språk slik det er gjort for slepebåtene i Sør-Norge. I nord stilles det heller ikke krav om norske arbeids- og lønnsvilkår.
Bekrefter forskjellen
Kystverkets regiondirektør for Troms og Finnmark, Frode Kjersem, bekrefter at det ikke stilles krav om skandinavisk språk på de to slepebåtene som nå hyres inn i nord.
– Vi vurderte det slik at vi risikerte å ikke få tilbud fra rederiene som tilfredsstilte de nødvendige kravene. Vi risikerte å ikke være i stand til å løse oppgavene i nord, sier Kjersem.
Han peker på at slepebåtene i sør bygger på et annet konsept.
– I nord sorterer slepebåtene under trafikksentralen i Vardø, mens slepebåtene i sør bare skal være tilgjengelig for oss samtidig som de skal løse oppgaver for andre aktører, sier Kjersem.
Minimumskrav
– Det styrende for tjenesten i nord er trafikken med oljetankere til og fra Russland i Norskehavet og Barentshavet, sier direktøren og peker på at de valgte rederiene vil bemanne skipene med mannskap fra EØS-området.
Konkurransegrunnlaget ble ifølge Kjersem «gjennomgått med tanke på forenkling av konkurransen, og fokusering på absolutte minimumskrav til tjenesten».
– Målsettingen med denne gjennomgangen var å gjøre tjenesten mer attraktiv for flere leverandører slik at man unngikk en situasjon som i 2008, der svært få leverandører i markedet leverte tilbud, sier Kjersem.
Ett norsk flagg
Kystverket vil fra 1. januar 2010 ha fire fartøyer i slepeberedskap langs kysten: Tre utenfor Nord-Norge og ett på Sørlandet. Av disse vil to fartøyer føre norsk flagg, ett vil føre Bahamas-flagg og ett vil føre Panama-flagg.
– Kystverket kan ikke stille nasjonalitetskrav til leverandør, fartøy eller mannskap i henhold til lov og forskrift om offentlig anskaffelse, poengterer Kjersem. (ANB)