JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skrekk og gru - ingen hjelp å få

Jasså, så du trodde at Sparebank 1 reiseforsikring kunne dekke flyforsinkelser eller tort og svie etter din skrekkreise? Niks. Har du bestilt din flyreise direkte av et utenlandsk flyselskap eller reisebyrå, kan du bare glemme å få hjelp fra Sparebank 1 forsikring.



01.03.2010
11:38
16.12.2013 12:43

Undertegnede har i helga sammen med min sønn gjennomlevd den verste flyreisa i mitt liv med alle ingrediensene i en god skrekkfilm. Drømmeferien i Canada var over, og vi ante fred og ingen fare da Jet Airways fly takset ut på rullebanen og var klar til å ta av fra Toronto. Plutselig snur flyet og kjører tilbake til gaten. Stemmen over høytaleren er skjelven, men sier ingenting om grunnen til den plutselige reversen. Tilbake til start. Ingen får bevege seg. Kapteinen er taus men vertene ber alle sitte helt stille.

– Mon tro om det er været, sier sønnen min.

I samme øyeblikk stormer det inn 10-15 væpna uniformerte politimenn med skuddsikre vester. De stanser noen rader bak oss og tar et godt tak i den unge mannen med skjeggvekst og rødt skjerf. En annen mann blir også grepet av politi som kom fra den andre siden. Passasjerene sitter med vidåpne øyne, men ingen sier noe.

Etter en stund forteller kapteinen at en terrormistenkt er arrestert om bord og at det er for vår egen sikkerhet at de ikke tok av. Mange får panikk. En passasjer foran oss besvimer og lege blir innkalt. En ambulanse kommer. Vi må av flyet, tenker vi. Men flyverten sier at nå er den mistenkte ute og innrømmer samtidig at han var like redd som oss.

Etter en time, takster flyet ut igjen fra flyplassen.

–Hva skjer?

Kapteinen roer oss og forteller at all bagasjen til den mistenkte er fjernet og at alle toaletter er sjekket. Vi føler oss ikke trygge.

I det vi tar av, stiger røyken ut i store mengder gjennom luftanlegget og fra toalettet.

–Hva skjer?

Det er stille fra både kapteinen og besetningen. Noen passasjerer skriker Brann; Røyk, ikke ta av. Men kapteinen hører ikke og tar sats. Noen sekunder etterpå er vi i lufta. Vi ser ikke den andre norske passasjeren som sitter om lag 10 rader foran oss. Det er røyk overalt og mange hoster. De som sitter nærme luftanlegget, løsner beltet og farer bakover. Barna gråter og de voksne tenker 11.september. Er siste time kommet?

Kapteinen forklarer at de-ice stoffet som brukes til og fjerne is og snø på vingene har kommet inn i luftanlegget og at røyken snart vil gi seg. Vi kan uansett ikke lande nå, sier han. Alt er bra.

–Bra?

Min sønn skjelver av skrekk og jeg ber en bønn. Min pilotvenn har forklart meg følgende ”En ting er helt sikkert, ingen kaptein flyr med røyk i kabinen, uansett når, skjer dette er reglene klare, da er det nødlanding på nærmeste flyplass ASAP”. Men ingenting skjer.

I nesten 8 timer er vi redde, og det føles som et under da flyet lander i Brussel. Kapteinen unnskylder seg enda en gang og takker for at vi er tålmodige.

Ved utgangen får vi beskjed om at neste fly til Oslo går om 8 timer. Tid for debriefing. Da vi igjen setter oss på neste fly til Norge, er vi alle nervøse men får assistanse fra forståelsesfulle verter fra Brussel Airlines. Etter nesten et døgn på reise er vi hjemme og at en bagasje er tapt, betyr ikke mye i øyeblikket. Vi må hjem å sove. Hjem til resten av familien som også er i sjokk over våre opplevelser.

Da jeg ringer rådgiveren i Sparebank 1 forsinking denne mandagen, får jeg ingen sympati. - Sorry, men vi kan ikke hjelpe deg. Du burde ha kjøpt billetten av et norsk reisebyrå, ikke av flyselskapet i Danmark. Når man bestiller selv, dekker vi ingenting. Da er det opp til flyselskapet, sier hun.

Du kan godt lese vilkårene, men du får ingen kompensasjon, sier hun. Dette skyldes et EU-direktiv 261 fra 2004, legger hun til.

- Dette betyr i praksis at alle LO medlemmer som bestiller flyreise via flyselskapet(slik vi gjorde) ikke er dekket av forsikringen? Det stemmer, svarer hun.

– Dekker dere ikke forsinkelser eller tapt bagasje heller, spør jeg? Sorry. Vi kan ikke hjelpe.

- Kanskje du skal ringe en psykolog, avslutter hun.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.03.2010
11:38
16.12.2013 12:43



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

Ole Palmstrøm

Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker