JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kan ikke fly unna asken

Selv om vulkanen på Island ser ut til å ha roet seg, kan den fort skape nye problemer for europeisk luftfart.



21.04.2010
20:45
16.12.2013 13:06

Og flyselskapene mangler fortsatt gode løsninger på hvordan de skal sno seg unna askeskyene.

Forrige gang vulkanen under isbreen Eyafjallajökull hadde utbrudd, i 1821, sprutet den jevnlig ut askeskyer i et par år. Dersom historien gjentar seg, kan aske fra Island nå Fastlands-Europa hver gang vinden blåser fra nord eller vest. Det igjen vil medføre nye problemer for flytrafikken.

Så hva gjør man da? Finnes det måter å overvinne naturkreftene på, eller i hvert fall sno seg unna dem? Nei, dessverre, mener eksperter på fly og luftfart.

Under

Flyselskapene selv hevder flyforbudet har vært altfor restriktivt og har nevnt flere løsninger på problemene. En av dem er å fly under askeskyen, noe flere selskaper har prøvd. Problemet er at det selv i lav høyde kan finnes askepartikler som kan ødelegge flymotorene.

– Det er ingen høyde som er helt sikker under 11.000 fot, sier Kjetil Tørseth, direktør ved Norsk institutt for luftforskning.

Informasjonsrådgiver Marit Kvarum i Luftfartstilsynet sier det kommer helt an på hvilken høyde askeskyen ligger på.

– Ruteflyene flyr mellom 25.000 og 45.000 fot, helt avhengig av hvor langt de skal fly. Askeskyer som vi har hatt i forbindelse med dette vulkanutbruddet, har ligget på alt fra bakkenivå og opp til 35.000 fot, sier hun til NTB.

Mer drivstoff

Et annet argument mot å fly i lav høyde er at det er kostbart for flyselskapene fordi det krever mye mer drivstoff enn å fly høyere opp. Årsaken er at den tynne luften i høyere luftlag gjør at forbrenningen av drivstoff er lavt.

Dessuten vil det bli trangt om plassen dersom alle skal fly i lav høyde, påpeker en talskvinne i British Airways overfor BBC.

Det er heller ingen god løsning å fly rundt askeskyen, først og fremst fordi det er vanskelig å se den.

Bedre motorer

På kort sikt er det dermed ingen gode løsninger for hvordan luftfarten kan håndtere askeproblemene, ifølge CAA, den internasjonale myndigheten for sivil luftfart.

På lang sikt derimot kan løsningen blant annet være å endre flymotorene slik at de tåler askepartikler bedre.

Ifølge CAA-talsmann Richard Taylor er det allerede samtaler mellom flyprodusenter og CAA, både om mulighet til å endre kravene for hvor mye aske motorene tåler, og om utvikling av mer robuste motorer.

I utvikling

– Flyindustrien er i stadig utvikling, og fabrikantene utvikler nye produkter. Men innenfor luftfarten er det en veldig omstendelig prosess med sertifisering før fartøyene kan tas i bruk. Denne produktutviklingen har også som mål å gjøre utstyret mer motstandsdyktig mot forurensning som for eksempel askepartikler, forklarer Marit Kvarum.

Ifølge Luftfartstilsynet er det nå satt i verk et system i Europa som ivaretar flysikkerheten samtidig som det legger til rette for en fornuftig trafikkavvikling.

– Denne vil vi på nasjonalt og internasjonalt nivå videreutvikle med fokus på flysikkerhet, sier Kvarum. (ANB-NTB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
21.04.2010
20:45
16.12.2013 13:06



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

LIVET MÅ FORTSETTE: Ann Kristin Aas synes fremdeles det er vanskelig å snakke om og høre om 22. juli.

LIVET MÅ FORTSETTE: Ann Kristin Aas synes fremdeles det er vanskelig å snakke om og høre om 22. juli.

Brian Cliff Olguin

Ann Kristin mistet sønnen: – Jeg tenkte det måtte være trygt å sende Aleksander til Utøya

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

UREGULERT: Stadig flere aktører opererer nå i varebilsegmentet med skapbiler og varebiler som veier under 3,5 tonn. Da slipper man arbeids- og hviletidsbestemmelsene. Dette er like trafikkfarlig og skadelig for den enkelte som innen tungtransporten, påpeker Fagforbundet Post og finans.

Morten Hansen

Posten står overfor et moralsk veiskille. Situasjonen gir grunn til uro, mener hovedvernombud

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

Brian Cliff Olguin

Dette er historien om tre folkehjelpere som ble dratt inn i dramaet 22. juli fra hver sin kant

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

En ny rødgrønn regjering vil bli mer progressiv enn det vi har sett i moderne tid i Norge. Tiden krever det, ifølge Trygve Svensson.

En ny rødgrønn regjering vil bli mer progressiv enn det vi har sett i moderne tid i Norge. Tiden krever det, ifølge Trygve Svensson.

Aslak Bodahl

Dette er det viktigste politiske tiåret siden krigen, mener Trygve Svensson

Kommentar

Når mennesker vi «kjenner» ytrer seg kritisk til vaksiner, er det derfor lett for at det fester seg. Vi lar oss alle påvirke. Det har vi alltid gjort, skriver Svein-Yngve Madssen. (Illustrasjonsfoto)

Når mennesker vi «kjenner» ytrer seg kritisk til vaksiner, er det derfor lett for at det fester seg. Vi lar oss alle påvirke. Det har vi alltid gjort, skriver Svein-Yngve Madssen. (Illustrasjonsfoto)

Terje Pedersen / NTB

«Vi lar oss alle påvirke. Konsekvensene kan være dramatiske både for deg og samfunnet»

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Hemmelig notat ble ikke lagt fram for Stortinget i Bergen Engines-saken

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

Colourbox.com

Louis Vuitton Norge fikk nær 900.000 i koronastøtte – eierne vil ta ut 40 millioner i utbytte

Mange nye fjes kan komme inn på Stortinget til høsten – og kjente ansikter forsvinner.

Mange nye fjes kan komme inn på Stortinget til høsten – og kjente ansikter forsvinner.

Bjørn A. Grimstad

Nesten hver tredje stortingspolitiker tar ikke gjenvalg

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

UT AV FENGSEL: Petter Eide (SV) tror regjeringa kommer liten vei med å møte psykisk syke innsatte med minimumsbemanning.

UT AV FENGSEL: Petter Eide (SV) tror regjeringa kommer liten vei med å møte psykisk syke innsatte med minimumsbemanning.

Eirik Dahl Viggen

– Når forholdene er så elendige som det beskrives her, er det fordi noen aktivt vil ha det slik

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

Kommentar

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

«Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene»

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Sju av ti mener rike nordmenn skatter for lite: – Et veldig kraftig signal, sier SV-lederen

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

– Nå er jeg håpefull. Men vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli


Flere saker