Kan ikke fly unna asken
Selv om vulkanen på Island ser ut til å ha roet seg, kan den fort skape nye problemer for europeisk luftfart.
Og flyselskapene mangler fortsatt gode løsninger på hvordan de skal sno seg unna askeskyene.
Forrige gang vulkanen under isbreen Eyafjallajökull hadde utbrudd, i 1821, sprutet den jevnlig ut askeskyer i et par år. Dersom historien gjentar seg, kan aske fra Island nå Fastlands-Europa hver gang vinden blåser fra nord eller vest. Det igjen vil medføre nye problemer for flytrafikken.
Så hva gjør man da? Finnes det måter å overvinne naturkreftene på, eller i hvert fall sno seg unna dem? Nei, dessverre, mener eksperter på fly og luftfart.
Under
Flyselskapene selv hevder flyforbudet har vært altfor restriktivt og har nevnt flere løsninger på problemene. En av dem er å fly under askeskyen, noe flere selskaper har prøvd. Problemet er at det selv i lav høyde kan finnes askepartikler som kan ødelegge flymotorene.
– Det er ingen høyde som er helt sikker under 11.000 fot, sier Kjetil Tørseth, direktør ved Norsk institutt for luftforskning.
Informasjonsrådgiver Marit Kvarum i Luftfartstilsynet sier det kommer helt an på hvilken høyde askeskyen ligger på.
– Ruteflyene flyr mellom 25.000 og 45.000 fot, helt avhengig av hvor langt de skal fly. Askeskyer som vi har hatt i forbindelse med dette vulkanutbruddet, har ligget på alt fra bakkenivå og opp til 35.000 fot, sier hun til NTB.
Mer drivstoff
Et annet argument mot å fly i lav høyde er at det er kostbart for flyselskapene fordi det krever mye mer drivstoff enn å fly høyere opp. Årsaken er at den tynne luften i høyere luftlag gjør at forbrenningen av drivstoff er lavt.
Dessuten vil det bli trangt om plassen dersom alle skal fly i lav høyde, påpeker en talskvinne i British Airways overfor BBC.
Det er heller ingen god løsning å fly rundt askeskyen, først og fremst fordi det er vanskelig å se den.
Bedre motorer
På kort sikt er det dermed ingen gode løsninger for hvordan luftfarten kan håndtere askeproblemene, ifølge CAA, den internasjonale myndigheten for sivil luftfart.
På lang sikt derimot kan løsningen blant annet være å endre flymotorene slik at de tåler askepartikler bedre.
Ifølge CAA-talsmann Richard Taylor er det allerede samtaler mellom flyprodusenter og CAA, både om mulighet til å endre kravene for hvor mye aske motorene tåler, og om utvikling av mer robuste motorer.
I utvikling
– Flyindustrien er i stadig utvikling, og fabrikantene utvikler nye produkter. Men innenfor luftfarten er det en veldig omstendelig prosess med sertifisering før fartøyene kan tas i bruk. Denne produktutviklingen har også som mål å gjøre utstyret mer motstandsdyktig mot forurensning som for eksempel askepartikler, forklarer Marit Kvarum.
Ifølge Luftfartstilsynet er det nå satt i verk et system i Europa som ivaretar flysikkerheten samtidig som det legger til rette for en fornuftig trafikkavvikling.
– Denne vil vi på nasjonalt og internasjonalt nivå videreutvikle med fokus på flysikkerhet, sier Kvarum. (ANB-NTB)
Mest lest
ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.
Erlend Angelo
Tommy jobba seg i senk og ble sykmeldt: – Jeg har aldri blitt så dårlig behandla som av Coop
Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.
Privat
– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?
Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.
Aslak Bodahl
Charlotte (22) får ikke fikset tennene fordi det er for dyrt: – Ekstremt frustrerende
KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.
Jan-Erik Østlie
Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker
SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.
Colourbox
Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard
Folketrygda
Illustrasjon
Anna Granqvist
To pensjonistforeninger sier nei til stort løft i minstepensjonen, hvis det betyr mindre pensjon til andre grupper
Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.
Werner Juvik
Redningsmannskapet i Gjerdrum var i konstant fare. Her er innsatslederens historie
Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.
Privat
Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg
Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.
Privat
Mari fikk besøke sin dødssyke far kun én gang i uka. Da kokte det over for overlegen
Kommentar:
Stats,inister Erna Solberg måtte innse at opposisjonen var i ferd med å overkjøre regjeringen.
Leif Martin Kirknes
«Takket være firerbanden har regjeringen blitt presset fra skanse til skanse»
Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.
Ida Bing
Harald Eia kurser Ap om Ulikhets-Norge. Her er hans advarsel
Illustrasjon
Håvard Sæbø
Rekordhøy arbeidsledighet i Lofoten – henter inn tusener av sesongarbeidere
Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.
Jan-Erik Østlie
Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat
I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Leif Martin Kirknes
Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter
Jonas Gahr Støre. Arkivfoto
Jan-Erik Østlie
– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger
I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Kun tre av ti LO-medlemmer vil stemme Ap, viser intern måling
Martin Håndlykken
Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren
Pernille Bügel fikk omsider sikret seg en jobb etter utallige forsøk.
privat
Nyutdannede Pernille (31) søkte 93 jobber før hun fikk vikariat og flyttet nordover
537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.
Jan-Erik Østlie
Over 500 ansatte i Tine kan bli tatt ut i streik
Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.
Jan-Erik Østlie