Kan ikke fly unna asken
Selv om vulkanen på Island ser ut til å ha roet seg, kan den fort skape nye problemer for europeisk luftfart.
Og flyselskapene mangler fortsatt gode løsninger på hvordan de skal sno seg unna askeskyene.
Forrige gang vulkanen under isbreen Eyafjallajökull hadde utbrudd, i 1821, sprutet den jevnlig ut askeskyer i et par år. Dersom historien gjentar seg, kan aske fra Island nå Fastlands-Europa hver gang vinden blåser fra nord eller vest. Det igjen vil medføre nye problemer for flytrafikken.
Så hva gjør man da? Finnes det måter å overvinne naturkreftene på, eller i hvert fall sno seg unna dem? Nei, dessverre, mener eksperter på fly og luftfart.
Under
Flyselskapene selv hevder flyforbudet har vært altfor restriktivt og har nevnt flere løsninger på problemene. En av dem er å fly under askeskyen, noe flere selskaper har prøvd. Problemet er at det selv i lav høyde kan finnes askepartikler som kan ødelegge flymotorene.
– Det er ingen høyde som er helt sikker under 11.000 fot, sier Kjetil Tørseth, direktør ved Norsk institutt for luftforskning.
Informasjonsrådgiver Marit Kvarum i Luftfartstilsynet sier det kommer helt an på hvilken høyde askeskyen ligger på.
– Ruteflyene flyr mellom 25.000 og 45.000 fot, helt avhengig av hvor langt de skal fly. Askeskyer som vi har hatt i forbindelse med dette vulkanutbruddet, har ligget på alt fra bakkenivå og opp til 35.000 fot, sier hun til NTB.
Mer drivstoff
Et annet argument mot å fly i lav høyde er at det er kostbart for flyselskapene fordi det krever mye mer drivstoff enn å fly høyere opp. Årsaken er at den tynne luften i høyere luftlag gjør at forbrenningen av drivstoff er lavt.
Dessuten vil det bli trangt om plassen dersom alle skal fly i lav høyde, påpeker en talskvinne i British Airways overfor BBC.
Det er heller ingen god løsning å fly rundt askeskyen, først og fremst fordi det er vanskelig å se den.
Bedre motorer
På kort sikt er det dermed ingen gode løsninger for hvordan luftfarten kan håndtere askeproblemene, ifølge CAA, den internasjonale myndigheten for sivil luftfart.
På lang sikt derimot kan løsningen blant annet være å endre flymotorene slik at de tåler askepartikler bedre.
Ifølge CAA-talsmann Richard Taylor er det allerede samtaler mellom flyprodusenter og CAA, både om mulighet til å endre kravene for hvor mye aske motorene tåler, og om utvikling av mer robuste motorer.
I utvikling
– Flyindustrien er i stadig utvikling, og fabrikantene utvikler nye produkter. Men innenfor luftfarten er det en veldig omstendelig prosess med sertifisering før fartøyene kan tas i bruk. Denne produktutviklingen har også som mål å gjøre utstyret mer motstandsdyktig mot forurensning som for eksempel askepartikler, forklarer Marit Kvarum.
Ifølge Luftfartstilsynet er det nå satt i verk et system i Europa som ivaretar flysikkerheten samtidig som det legger til rette for en fornuftig trafikkavvikling.
– Denne vil vi på nasjonalt og internasjonalt nivå videreutvikle med fokus på flysikkerhet, sier Kvarum. (ANB-NTB)
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Kathrine Geard