JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Detroit på kanten av stupet

En kollaps i USAs bilindustri vil knuse fagorganiseringa i privat sektor.



17.12.2008
09:41
16.12.2013 08:08

frode.ronning@lomedia.no

Enorme kontraster preger USA rett før jul: Bilprodusenten General Motors har bare penger til to ukers fortsatt drift. For bare få år siden var selskapet verdens største, tett fulgt av Ford. Bilbransjen var i hele det forrige århundret var industrilokomotivet i verdens mektigste land, men står nå på kanten av stupet.

Dette er også ei skjebneuke for amerikansk fagbevegelse. Feiringa etter valget av Barack Obama er knapt nok over, før to av de største fagforbundene i amerikanske LO må kjempe for livet. Bilindustrien er rekrutteringsgrunnlaget både for Bilarbeiderforbundet UAW og stålarbeiderne i USW, som hver for seg har 1,2 millioner medlemmer. En konkurs for «De tre store» i Detroit – General Motors, Ford og Chrysler, vil bety at alle tariffavtaler vil måtte reforhandles, og ingen tror dette vil være til de ansattes fordel. Det var derfor bilarbeidernes leder Ron Gettelfinger satt sammen med med direktørene for «de tre store» under høringene i Kongressen forrige uke, da selskapene ba om nødlån. Selskapene ønsket seg 32 milliarder dollar, men Representantenes hus ga klarsignal til 14 milliarder. Dette fikk imidlertid ikke flertall i Senatet, og nå er framtida uviss.

Enkelte hevder at Bilarbeiderforbundet UAW er årsak til at Senatet stemte nei. Bilarbeiderne var nemlig ikke villig til å innfri krav om store og umiddelbare lønnskutt.

Bilarbeiderne tjener riktignok 28 dollar timen, omtrent 195 kroner. Med ulike tillegg havner en gjennomsnittlig arbeider hos de amerikanske bilprodusentene på rundt 400.000 kroner i årslønn. Det er ikke langt unna en norsk gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, i et land der brutto nasjonalprodukt per innbygger ligger omtrent på norsk nivå.

Det er flere grunner til at bilarbeiderne ikke bør klandres. Det er andre som har forsynt seg mer grådig av kassa enn de ansatte på samlebåndet. I 2007 fikk Rick Wagoner totalt 15,2 millioner dollar som kompensasjon for jobben som administrerende direktør i General Motors. Leder og styreleder fikk hver om lag 9 millioner dollar. De tre toppene innkassert tilsvarende 230 millioner kroner – og dette skjedde i et år selskapet gikk med kraftig underskudd.

Bilarbeiderne har dessuten vært villige til kutt flere ganger. I 2007 gikk bilarbeiderforbundet med på å la nyansatte få lavere lønn, og dessuten kutte i tjenestepensjonene. I starten av desember gikk de med på å redusere ytelsene til ansatte som var overført til en slags «ventelønn» etter at de hadde mistet jobben, samt at de går med på visse kutt i pensjonsytelsene.

De republikanske senatorene var imidlertid ikke fornøyd med tilbudet fra de ansatte. De ønsket mer, og ikke uten grunn. Bilarbeiderforbundet har vært blant Barack Obamas varmeste tilhengere. Ingen ting kunne glede republikanske senatorer mer enn at bilarbeiderforbundet fikk et dødbringende slag.

Senator Bob Corker fra Tennesse var anfører for demokratene. Han var ikke snauere enn at han ringte direkte til bilarbeiderforbundet for å få dem til å gå med på å redusere lønna. Fagforbundet reagerte med sjokk over at republikanerne trodde tariffavtalen kunne reforhandles på bare få timer, og med politikerne som motpart. Bilarbeiderne var likevel ikke avvisende til å forhandle, men de følte at republikanerne la det tyngste presset på de ansatte, og takket derfor til slutt nei til å forhandle direkte med politikerne.

Representantenes Hus sa ja til et lån til bilindustrien, og ville overlate til en «bil-tsar» (car tsar) å forhandle fram nye avtaler med kreditorer, underleverandører, bilforhandlere og andre. Det var derfor ikke rart at Gettelfinger i bilarbeiderforbundet avviste et krav om at fagforeningene allerede nå måtte gå med på kutt, mens de andre involverte kunne forhandle om sine betingelser etter at lånet hadde blitt vedtatt.

Republikaneren Corker ville også at rundt halvparten av utbetalingene til de ansattes pensjonsfond skulle skje i form av aksjer i selskapene, noe som ville skape en enorm usikkerhet rundt framtidige pensjoner. Hele pensjonsspørsmålet illustrerer også svakheten ved det amerikanske systemet. General Motors, som har drevet i USA i mange år, må bære store kostnader hvert år til flere hundre tusen pensjonister. Mens Toyota, som ikke har drevet så lenge i USA, har små pensjonsutgifter sammenlignet med de tre store amerikanske produsentene. Nyvalgt president Barack Obama har lovt helseforsikring til alle.

Det er god grunn til å stoppe opp ved forsikringsordningene for ansatte hos de amerikanske bilprodusentene. Ansatte har gode helseforsikringer og pensjonsordninger, i et land der mange ikke har råd til sjukehusopphold. For arbeidere i USA er et selskap som General Motors et forbilde i denne sammenheng. Heller enn å rive ned disse ordningene burde Kongressen bruke de gunstige forsikringsordningene i General Motors som utgangspunkt for bredere velferdsordninger for «working families» i USA.

Det er dessuten grunn til å se på påstanden om at ansatte hos de amerikanske bilprodusentene tjener mye mer enn de ansatte hos de utenlandske produsentene. Detroit Free Press omtalte i fjor en Toyota-fabrikk i USA som betalte sine ansatte bonuser som fikk gjennomsnittlig timelønn opp i 30 dollar timen, altså over tarifflønna hos de tre amerikanske produsentene.

Toyota-arbeiderne fortjener nok hver dollar de tjener, og det er sikkert gode grunner til at de har passert lønnsnivået for de ansatte i Ford, GM og Chrysler. For alt er fungerer ikke helt bra hos de amerikanske bilprodusentene. De selger dyre, store biler, noe som har ført til at andelen amerikanere som kjøper bilder fra de amerikanske produsentene har falt kraftig de siste åra.

General Motors kutter nå produksjonen med hele 250.000 biler i første kvartal 2009, en halvering sammenlignet med første kvartal i år. Det er all grunn til å tro at amerikanske bilindustri skulle kunne konkurrere med både Toyota og BMW. Men produsentene trenger nødhjelp. Usikkerhet om framtid truer ikke bare de tre store, men også bildelprodusentene. Flere banker er allerede nervøse for om bildelfabrikkene vil klare sine forpliktelser. Bildelfabrikkene sysselsetter 650.000 og leverer gjerne til flere ulike selskaper. En konkurs hos en bildelfabrikk kan derfor ramme flere av de store bilfabrikkene.

Bilarbeiderne avviste med rette republikanernes forslag om voldsomme kutt i lønn og pensjoner. Nå er det opp til president George W. Bush. Han ønsker trolig ikke at massearbeidsløshet inntreffer samtidig som han går av som president 20. januar. Ifølge amerikanske media vil Bush sannsynligvis komme opp med akkurat nok penger til at bilprodusentene klarer seg til USA om en måned får ny president. Da får bilarbeiderne sin mann i det hvite hus. Og amerikanske fagbevegelse kan trolig puste lettet ut. Barack Obama vil ikke klare seg uten en sterk fagbevegelse. Og fagbevegelsen vil ikke være sterk uten de organiserte bilarbeiderne og stålarbeiderne.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.12.2008
09:41
16.12.2013 08:08



Mest lest

ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.

ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.

Erlend Angelo

Tommy jobba seg i senk og ble sykmeldt: – Jeg har aldri blitt så dårlig behandla som av Coop

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Privat

– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?

Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.

Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.

Aslak Bodahl

Charlotte (22) får ikke fikset tennene fordi det er for dyrt: – Ekstremt frustrerende

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

Jan-Erik Østlie

Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

Colourbox

Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard

Folketrygda

Illustrasjon

Illustrasjon

Anna Granqvist

To pensjonistforeninger sier nei til stort løft i minstepensjonen, hvis det betyr mindre pensjon til andre grupper

Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Werner Juvik

Redningsmannskapet i Gjerdrum var i konstant fare. Her er innsatslederens historie

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Privat

Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg

Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.

Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.

Privat

Mari fikk besøke sin dødssyke far kun én gang i uka. Da kokte det over for overlegen

Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.

Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.

Ida Bing

Harald Eia kurser Ap om Ulikhets-Norge. Her er hans advarsel

Kommentar:

Stats,inister Erna Solberg måtte innse at opposisjonen var i ferd med å overkjøre regjeringen.

Stats,inister Erna Solberg måtte innse at opposisjonen var i ferd med å overkjøre regjeringen.

Leif Martin Kirknes

«Takket være firerbanden har regjeringen blitt presset fra skanse til skanse»

Illustrasjon

Illustrasjon

Håvard Sæbø

Rekordhøy arbeidsledighet i Lofoten – henter inn tusener av sesongarbeidere

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Jan-Erik Østlie

Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

Leif Martin Kirknes

Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter

I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.

I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Kun tre av ti LO-medlemmer vil stemme Ap, viser intern måling

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jan-Erik Østlie

– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger

Martin Håndlykken

Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren

537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.

537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.

Jan-Erik Østlie

Over 500 ansatte i Tine kan bli tatt ut i streik

Trygve Slagsvold Vedum for skryt for sitt lederskap av tidligere LO-topp Sture Arntzen.

Trygve Slagsvold Vedum for skryt for sitt lederskap av tidligere LO-topp Sture Arntzen.

Jan-Erik Østlie

Tidligere LO-topp: Ap-ledelsen er så utydelige at Senterpartiet blir folkets parti

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Jan-Erik Østlie

Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes


Flere saker