JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Detroit på kanten av stupet

En kollaps i USAs bilindustri vil knuse fagorganiseringa i privat sektor.



17.12.2008
09:41
16.12.2013 08:08

frode.ronning@lomedia.no

Enorme kontraster preger USA rett før jul: Bilprodusenten General Motors har bare penger til to ukers fortsatt drift. For bare få år siden var selskapet verdens største, tett fulgt av Ford. Bilbransjen var i hele det forrige århundret var industrilokomotivet i verdens mektigste land, men står nå på kanten av stupet.

Dette er også ei skjebneuke for amerikansk fagbevegelse. Feiringa etter valget av Barack Obama er knapt nok over, før to av de største fagforbundene i amerikanske LO må kjempe for livet. Bilindustrien er rekrutteringsgrunnlaget både for Bilarbeiderforbundet UAW og stålarbeiderne i USW, som hver for seg har 1,2 millioner medlemmer. En konkurs for «De tre store» i Detroit – General Motors, Ford og Chrysler, vil bety at alle tariffavtaler vil måtte reforhandles, og ingen tror dette vil være til de ansattes fordel. Det var derfor bilarbeidernes leder Ron Gettelfinger satt sammen med med direktørene for «de tre store» under høringene i Kongressen forrige uke, da selskapene ba om nødlån. Selskapene ønsket seg 32 milliarder dollar, men Representantenes hus ga klarsignal til 14 milliarder. Dette fikk imidlertid ikke flertall i Senatet, og nå er framtida uviss.

Enkelte hevder at Bilarbeiderforbundet UAW er årsak til at Senatet stemte nei. Bilarbeiderne var nemlig ikke villig til å innfri krav om store og umiddelbare lønnskutt.

Bilarbeiderne tjener riktignok 28 dollar timen, omtrent 195 kroner. Med ulike tillegg havner en gjennomsnittlig arbeider hos de amerikanske bilprodusentene på rundt 400.000 kroner i årslønn. Det er ikke langt unna en norsk gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, i et land der brutto nasjonalprodukt per innbygger ligger omtrent på norsk nivå.

Det er flere grunner til at bilarbeiderne ikke bør klandres. Det er andre som har forsynt seg mer grådig av kassa enn de ansatte på samlebåndet. I 2007 fikk Rick Wagoner totalt 15,2 millioner dollar som kompensasjon for jobben som administrerende direktør i General Motors. Leder og styreleder fikk hver om lag 9 millioner dollar. De tre toppene innkassert tilsvarende 230 millioner kroner – og dette skjedde i et år selskapet gikk med kraftig underskudd.

Bilarbeiderne har dessuten vært villige til kutt flere ganger. I 2007 gikk bilarbeiderforbundet med på å la nyansatte få lavere lønn, og dessuten kutte i tjenestepensjonene. I starten av desember gikk de med på å redusere ytelsene til ansatte som var overført til en slags «ventelønn» etter at de hadde mistet jobben, samt at de går med på visse kutt i pensjonsytelsene.

De republikanske senatorene var imidlertid ikke fornøyd med tilbudet fra de ansatte. De ønsket mer, og ikke uten grunn. Bilarbeiderforbundet har vært blant Barack Obamas varmeste tilhengere. Ingen ting kunne glede republikanske senatorer mer enn at bilarbeiderforbundet fikk et dødbringende slag.

Senator Bob Corker fra Tennesse var anfører for demokratene. Han var ikke snauere enn at han ringte direkte til bilarbeiderforbundet for å få dem til å gå med på å redusere lønna. Fagforbundet reagerte med sjokk over at republikanerne trodde tariffavtalen kunne reforhandles på bare få timer, og med politikerne som motpart. Bilarbeiderne var likevel ikke avvisende til å forhandle, men de følte at republikanerne la det tyngste presset på de ansatte, og takket derfor til slutt nei til å forhandle direkte med politikerne.

Representantenes Hus sa ja til et lån til bilindustrien, og ville overlate til en «bil-tsar» (car tsar) å forhandle fram nye avtaler med kreditorer, underleverandører, bilforhandlere og andre. Det var derfor ikke rart at Gettelfinger i bilarbeiderforbundet avviste et krav om at fagforeningene allerede nå måtte gå med på kutt, mens de andre involverte kunne forhandle om sine betingelser etter at lånet hadde blitt vedtatt.

Republikaneren Corker ville også at rundt halvparten av utbetalingene til de ansattes pensjonsfond skulle skje i form av aksjer i selskapene, noe som ville skape en enorm usikkerhet rundt framtidige pensjoner. Hele pensjonsspørsmålet illustrerer også svakheten ved det amerikanske systemet. General Motors, som har drevet i USA i mange år, må bære store kostnader hvert år til flere hundre tusen pensjonister. Mens Toyota, som ikke har drevet så lenge i USA, har små pensjonsutgifter sammenlignet med de tre store amerikanske produsentene. Nyvalgt president Barack Obama har lovt helseforsikring til alle.

Det er god grunn til å stoppe opp ved forsikringsordningene for ansatte hos de amerikanske bilprodusentene. Ansatte har gode helseforsikringer og pensjonsordninger, i et land der mange ikke har råd til sjukehusopphold. For arbeidere i USA er et selskap som General Motors et forbilde i denne sammenheng. Heller enn å rive ned disse ordningene burde Kongressen bruke de gunstige forsikringsordningene i General Motors som utgangspunkt for bredere velferdsordninger for «working families» i USA.

Det er dessuten grunn til å se på påstanden om at ansatte hos de amerikanske bilprodusentene tjener mye mer enn de ansatte hos de utenlandske produsentene. Detroit Free Press omtalte i fjor en Toyota-fabrikk i USA som betalte sine ansatte bonuser som fikk gjennomsnittlig timelønn opp i 30 dollar timen, altså over tarifflønna hos de tre amerikanske produsentene.

Toyota-arbeiderne fortjener nok hver dollar de tjener, og det er sikkert gode grunner til at de har passert lønnsnivået for de ansatte i Ford, GM og Chrysler. For alt er fungerer ikke helt bra hos de amerikanske bilprodusentene. De selger dyre, store biler, noe som har ført til at andelen amerikanere som kjøper bilder fra de amerikanske produsentene har falt kraftig de siste åra.

General Motors kutter nå produksjonen med hele 250.000 biler i første kvartal 2009, en halvering sammenlignet med første kvartal i år. Det er all grunn til å tro at amerikanske bilindustri skulle kunne konkurrere med både Toyota og BMW. Men produsentene trenger nødhjelp. Usikkerhet om framtid truer ikke bare de tre store, men også bildelprodusentene. Flere banker er allerede nervøse for om bildelfabrikkene vil klare sine forpliktelser. Bildelfabrikkene sysselsetter 650.000 og leverer gjerne til flere ulike selskaper. En konkurs hos en bildelfabrikk kan derfor ramme flere av de store bilfabrikkene.

Bilarbeiderne avviste med rette republikanernes forslag om voldsomme kutt i lønn og pensjoner. Nå er det opp til president George W. Bush. Han ønsker trolig ikke at massearbeidsløshet inntreffer samtidig som han går av som president 20. januar. Ifølge amerikanske media vil Bush sannsynligvis komme opp med akkurat nok penger til at bilprodusentene klarer seg til USA om en måned får ny president. Da får bilarbeiderne sin mann i det hvite hus. Og amerikanske fagbevegelse kan trolig puste lettet ut. Barack Obama vil ikke klare seg uten en sterk fagbevegelse. Og fagbevegelsen vil ikke være sterk uten de organiserte bilarbeiderne og stålarbeiderne.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
17.12.2008
09:41
16.12.2013 08:08



Mest lest

PRESSET UT: Wivian Pettersen er glad hun hadde fagforeningen i ryggen da sjefen ville si henne opp.

PRESSET UT: Wivian Pettersen er glad hun hadde fagforeningen i ryggen da sjefen ville si henne opp.

Privat

Wivian (59) trodde møtet skulle handle om lønn, men sjefen ville snakke om oppsigelse

Rønnaug Jarlsbo

Åpnet pasientjournalen til kjærestens ekskone: – Jeg skjønte ikke konsekvensene

SLUTT PÅ PENDLINGEN: Inspektøren pendler ikke lenger til Bodø for å jobbe i Luftfartstilsynet. Han varslet flere ganger om feil han mente overordnede hadde gjort, og følte seg trakassert på grunn av dette.

SLUTT PÅ PENDLINGEN: Inspektøren pendler ikke lenger til Bodø for å jobbe i Luftfartstilsynet. Han varslet flere ganger om feil han mente overordnede hadde gjort, og følte seg trakassert på grunn av dette.

Merete Jansen

Trakassering på jobb: – Jeg har opplevd et jævla press fra lederne, det har gått på helsa løs

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

Hanna Skotheim

May Lill fortalte om dårlig ledelse på jobben. Det har fått konsekvenser

Glen Musk

Rundt 350 vektere må bytte arbeidsgiver etter at Securitas tapte anbud

PENSJON: Hva skal du leve av når du blir gammel? Det synes mange det er overveldende å sette seg inn i.

PENSJON: Hva skal du leve av når du blir gammel? Det synes mange det er overveldende å sette seg inn i.

colourbox.com

Orker du ikke forholde deg til pensjon? Her er en enkel oversikt

Nav Klageinstans opplyser nå at de tar kjennelsen til etterretning.

Nav Klageinstans opplyser nå at de tar kjennelsen til etterretning.

Leif Martin Kirknes

Elektriker ødela armen under strekking av kabel - måtte kjempe om Nav-erstatning

DYRT: Altus Intervention-klubbleder Ulf Tegnér opplever at pensjonistene melder seg ut av Industri Energi, og fikk med seg landsmøtet på at forbundet skal se på et mulig kutt i pensjonistkontingenten.

DYRT: Altus Intervention-klubbleder Ulf Tegnér opplever at pensjonistene melder seg ut av Industri Energi, og fikk med seg landsmøtet på at forbundet skal se på et mulig kutt i pensjonistkontingenten.

Jan-Erik Østlie

Ulf synes det er for dyrt for pensjonistene – snudde landsmøtet

Silje Kirknes Delgado

Det krangles om feriepenger på dagpenger, men hva betyr egentlig dette tillegget?

FOLKEBONUS:  Er du over 17 år og tjener 500.000 kroner eller mindre, vil SV gi deg 1.450 kroner i 2022. Pengene tas fra inntektene på den økte CO₂-avgiften.

FOLKEBONUS: Er du over 17 år og tjener 500.000 kroner eller mindre, vil SV gi deg 1.450 kroner i 2022. Pengene tas fra inntektene på den økte CO₂-avgiften.

Colourbox (illustrasjonsbilde)

SV vil bruke penger fra klimaavgiften til å gi deg en gavesjekk

Slik møttes ledelsene i LO og Arbeiderpartiet til møte i samarbeidskomitéen 20. september i år. Fra venstre. Jonas Gahr Støre, Kjersti Stenseng, Bjørnar Skjæran, Hadia Tajik, Kristine Kallset, Amund Vik, Roger Heimli, Christopher Beckham, Wegard Harsvik, Roger Bjørnstad, Terje Olsson, Egil André Aas, Julie Lødrup, Mette Nord og Peggy Hessen Følsvik

Slik møttes ledelsene i LO og Arbeiderpartiet til møte i samarbeidskomitéen 20. september i år. Fra venstre. Jonas Gahr Støre, Kjersti Stenseng, Bjørnar Skjæran, Hadia Tajik, Kristine Kallset, Amund Vik, Roger Heimli, Christopher Beckham, Wegard Harsvik, Roger Bjørnstad, Terje Olsson, Egil André Aas, Julie Lødrup, Mette Nord og Peggy Hessen Følsvik

Martin Guttormsen Slørdal

Støre informerte ikke LO om løftebrudd på feriepenger

Styrer i Læringsverkstedets Folkeparken barnehage hevder kuttet i pensjonstilskudd vil gå utover det beste for barna. Samtidig har barnehagen hatt et samlet overskudd på 18,7 millioner kroner i årene 2015-2019. Illustrasjon: Vidar Eriksen

Styrer i Læringsverkstedets Folkeparken barnehage hevder kuttet i pensjonstilskudd vil gå utover det beste for barna. Samtidig har barnehagen hatt et samlet overskudd på 18,7 millioner kroner i årene 2015-2019. Illustrasjon: Vidar Eriksen

Barnehagen hadde overskudd på mange millioner hvert år. Nå truer de med at barna ikke får nye leker

SKAL LEVERE: Statsminister Jonas Gahr Støre har store forventninger fra LO-fellesskapet, og han sier de skal levere – men ber om mer tid.

SKAL LEVERE: Statsminister Jonas Gahr Støre har store forventninger fra LO-fellesskapet, og han sier de skal levere – men ber om mer tid.

Ole Palmstrøm

Støre trenger mer tid for å innfri på feriepenger og ABE-kutt: – Vi fikser ikke alt på seks uker

PENSJON: Da Vilde Wessel Ljungberg ble tatt ut i kulturstreiken, måtte hun lære det grunnleggende om pensjon. Da fikk hun seg en vekker.

PENSJON: Da Vilde Wessel Ljungberg ble tatt ut i kulturstreiken, måtte hun lære det grunnleggende om pensjon. Da fikk hun seg en vekker.

Cathrine Kahrs

Vilde (27) visste lite om pensjon. Så skulle hun streike for en bedre ordning

Jan-Erik Østlie

Sjekk hvem som skal sitte i ledelsen til Industri Energi de neste tre årene

Leif Martin Kirknes

LO øker presset på Støre i feriepenge-saken: – En skam om ikke fellesskapet stiller opp

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

Ida Bing

Harald Eia ba seerne innstendig om å fagorganisere seg. Nå får han Nitos hederspris

TARIFF-JUBEL: Christine Lie og Marthe Kaland er tillitsvalde i Norges einaste «Mækker'n» med tariffavtale. No har dei tilsette fleire rettar skrivne ned og fagforeininga og forbundet i ryggen.

TARIFF-JUBEL: Christine Lie og Marthe Kaland er tillitsvalde i Norges einaste «Mækker'n» med tariffavtale. No har dei tilsette fleire rettar skrivne ned og fagforeininga og forbundet i ryggen.

Håvard Sæbø

Christine (22) og Marthe (25) er tillitsvalde i Norges einaste McDonald’s med tariffavtale

Arbeidsminister Hadia Tajiks vurdering er at minstelønnsdirektiv, slik det nå er utformet, ikke er omfattet av EØS-avtalen.

Arbeidsminister Hadia Tajiks vurdering er at minstelønnsdirektiv, slik det nå er utformet, ikke er omfattet av EØS-avtalen.

Håvard Sæbø

Norden sier nei til EUs minstelønn. Norge slipper å innføre dette, hevder Hadia Tajik

Visepresident Sverre Myrli (Ap) ble ikke valgt som ny presidentkandidat av partiet, men ønsket å fortsette i presidentskapet. (Arkivfoto)

Visepresident Sverre Myrli (Ap) ble ikke valgt som ny presidentkandidat av partiet, men ønsket å fortsette i presidentskapet. (Arkivfoto)

Martin Guttormsen Slørdal

Bitter splid i Ap om valget av ny stortingspresident


Flere saker