JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kamp om ressursene

USA, EU og Japan anklager Kina for å begrense eksporten av 17 sjeldne jordmetaller som trengs i høyteknologisk industri. Hvordan skal Norge agere?



14.03.2012
11:52
16.12.2013 18:38

nina.sandaas@lomedia.no

I går gikk de tre økonomiske stormaktene til det alvorlige skritt å bringe konflikten inn for verdens handelsorganisasjon WTO.

Bakgrunnen er Kinas posisjon som verdensener når det gjelder produksjon av sjeldne jordmetaller. Landet kontrollerer 97 prosent av den globale produksjonen. Slike metaller er livsviktige i høyteknologisk industri og produksjon av fornybar energi. De finnes i alt fra mobiltelefoner, flatskjermer og nettbrett til elbiler og raketter. Til elbatteriet i en Toyota Prius kreves det flere sjeldne jordmetaller, eksempelvis lantan som bidrar til bedre ytelse. Samtidig er det nødvendig med et helt kilo neodym i en slik bilmotor.

Tilgangen på sjeldne jordmetaller krympet etter at Kina kuttet sin eksport med over 70 prosent i 2010 og satte en eksportkvote på 30 000 tonn. I fjor var kvoten den samme. Begrensningene medførte en prisvekst på over 500 prosent.

Kvoten er for liten og fører til knapphet og kunstig høy pris, ifølge USA, EU og Japan. Begrensningene tvinger også elektronikkprodusenter til å flytte virksomheten til Kina for å få tilstrekkelig tilgang. Restriksjoner på sjeldne jordmetaller og andre produkter er i strid med internasjonale handelsregler og må oppheves, mener de tre som tar saken til WTO.

Både vanlige forbrukere og produsenter i EU og resten av verden kan bli skadelidende av konflikten, uttalte EUs handelssjef Karel De Gucht. En talsmann i Washington sa at Kinas eksportrestriksjoner er en urovekkende form for proteksjonisme med sikte på økonomisk vinning.

Kina ble nylig oppfordret til å lette på sine eksportrestriksjoner for sjeldne jordartmetaller. Dette skjedde etter at et WTO-panel i fjor sommer kom frem til at kinesiske eksportrestriksjoner for ni andre råvarer – blant dem bauxitt, zink og magnesium – ikke lot seg forsvare av miljømessige grunner. Kina avviser kritikken og fastholder at landet må begrense eksporten av hensyn til miljøet og innenlands etterspørsel. Kinesiske myndigheter advarer mot å bringe den nye saken inn for WTO og sier at landet nå vil ta sine forholdsregler og forberede seg aktivt på å forsvare og forklare sitt syn på saken. Blant annet mener Kina at man har et godt argument for eksportbegrensningene i hensynet til miljøet og en bærekraftig utvikling.

Konflikten, som kan bli en langvarig affære i WTO-systemet, illustrerer hvordan den globale kampen om viktige råvarer tiltar i intensitet. Kinas behov for å legge om produksjonen fra lav- til høyteknologisk og for å øke forbruket for å løfte massene ut av fattigdom, vil øke denne spenningen. I dag importerer Kina mange råvarer og metaller, ikke minst jern. En langvarig handelskonflikt eller eventuelle sanksjoner fra de tre mot Kina vil bli ødeleggende.

I det lange løp kan det vise seg å ha vært en feilaktig og skjebnesvanger beslutning USA og EU tok for et par tiår siden, da man besluttet å importere sjeldne jordmetaller i stedet for å satse på egen utvinning. Nå er det Kina som kontrollerer ressursene og sitter på ekspertisen.

Lærdommen må være å skjøtte sitt eget hus, også det norske. Også vi, som storforbrukere av det meste, er avhengig av disse jordmetallene som nå ligger på WTOs bord. Det betyr at Norge må ta stilling i konflikten. Vi kan også gjøre vårt for å ta ansvar for vår egen framtid og for å dekke noe av Europas behov for råvarer. De geologiske forutsetningene for å finne sjeldne jordmetaller på Nordkalotten er lovende, mener ekspertene.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
14.03.2012
11:52
16.12.2013 18:38



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

Ole Palmstrøm

Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker