JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uvisshet i Bergen

For å spare og effektivisere vil ledelsen i CargoNet flytte oppgaver til Oslo. Unødvendig, og i strid med alle politiske signaler, mener Jernbaneforbundet.



23.11.2009
14:37
16.12.2013 11:57

oystein@lomedia.no

Fire ansatte har fått beskjed om at arbeidsplassene skal til Alnabru 1. juli 2010.

De er tjenestefordelere for 200 lokomotivførere; setter opp turnus, administrerer lønn, registrerer sykefravær og håndterer hotellbestillinger – blant annet.

– Jeg ser ikke den store effekten av de grepene som er foreslått, sier Helga Godøy, en av de fire som risikerer å miste jobben.

Bistand.

De har tett dialog med Norsk Jernbaneforbund, som har deltatt i drøftemøter med CargoNet.

NJF mener at dette er å regne som en usaklig oppsigelse. Forbundet viser til stillingsvernet og vil råde de berørte til å prøve sakene i rettsapparatet dersom planene realiseres.

Forbundet håper at selskapet tar til fornuft, og at ledelsen setter seg sammen med de ansatte for å finne gode løsninger som gagner alle parter.

– Vi vurderer å kontakte LOs juridiske avdeling og få dem til å se på lovligheten av å legge ned i Bergen med den begrunnelsen konsernet bruker. Dessuten er det stikk i strid med ledende politiske føringer. Trenden er å flytte arbeidsplasser ut av Oslo. Saken blir merkelig når ting fungerer så bra her. Dette er ingen god måte å kutte kostnader på. Arbeidsoppgavene forsvinner ikke, men selv om vi formelt får tilbud om å bli med er det helt uaktuelt for oss å flytte 50 mil, forteller Godøy.

Avgjort.

– Flytting 1. juli ligger fast. Planleggingsressursene våre er nå spredt på fem geografiske steder. De vil vi samle i Oslo, opplyser produksjonsdirektør Halfdan Blytt i CargoNet.

Samling på Alnabru betyr ikke færre ansatte. Målet er bedre samordning av ressursene.

Å finne nye arbeidsoppgaver internt i selskapet for de berørte er neppe mulig.

– Vi bistår de ansatte med å se etter andre muligheter, særlig innenfor andre NSB-selskaper, sier Halfdan Blytt.

Hektisk.

Selv om godstrafikken rammes av den økonomiske tilbakegangen, betyr ikke det mindre å gjøre for de som administrerer lokførerne.

At Jernbaneverket får større bevilgninger til vedlikehold og investeringer fører til hyppigere avbrudd i trafikken og stadige endringer.

– Alt skal tilrettelegges. Anleggsarbeid gjør at vi må legge om rutene, sette opp nye turnuser, ombestille hoteller og sørge for transport når det er nødvendig. Det ene griper inn i det andre. Vi blir også presset på tid fordi Jernbaneverket kommer med ruteplanene sine veldig sent. Så skal vi lage turnus ut fra disse, sier Godøy, og understreker at hun håper satsingen på jernbanen fortsetter.

Krevende.

Det tar lang tid å utvikle kompetanse på tariffavtaler, lover og bestemmelser som styrer jernbaneansatte i helkontinuerlig turnus.

Kontorplass er nødvendig uansett. Oppgavene krever at det er mulig å lukke døren for å kunne håndtere personlige opplysninger.

– Den største utfordringen vår er å kommunisere. Vi styrer mye av hverdagen for lokførerne, og blir på en måte deres nærmeste overordnede. Da er det nødvendig å finne en god tone når vi har kontakt med dem.

I Bergen jobber de med Sør- og Vestlandet, samt Østlandet opp til Hamar.

Meningen er at de skulle ha ansvar for Region Nord også, inkludert Narvik med 60 lokførere. Foreløpig ligger det ansvaret i Trondheim.

Godt arbeidsmiljø.

CargoNet har hatt stor gjennomtrekk i administrasjonen, men i Bergensavdelingen er det stabile forhold. Trivselen er høy og sykefraværet lavt.

Alle har lang erfaring. Helga Godøy begynte i NSB i 1979, og har blant annet vært tjenestefordeler for konduktører.

En av kollegene ble fast ansatt samme år, etter å ha startet som sesongarbeider i 1976. De to andre har ansiennitet fra 1980-tallet.

– Jernbanen er spesiell, med mange lover og regler som gjelder kun for vårt område. Ikke minst er tariffavtalen komplisert. Den, og arbeidstidsbestemmelsene, gjør det ikke enkelt å sette opp turnus. I tillegg kommer blant annet arbeidsmiljøloven og ferieloven. Vi som har jobbet med dette i en årrekke kjenner området, og har i tillegg drevet med kompetanseheving internt. Alt dette kan nå forsvinne ut, sier Godøy.

Alternativer.

Å få seg ny jobb innenfor jernbane er ikke enkelt i Bergen. CargoNet-ledelsen har imidlertid vært i dialog med NSB og Jernbaneverket for å sondere terrenget.

– Det er i hvert fall positivt, men mulighetene er færre her i distriktet. Likevel er det verste at de planlegger å kutte en avdeling med høy trivsel. Vi gjør oss ferdige med oppgavene for å levere et godt produkt før vi går for dagen.

Frustrasjonene bygger også på at det er lite å gripe fatt i ennå. Ingen har fått noe reelt tilbud eller klar beskjed om hva som skjer.

– Disse prosessene tar på og gjør noe med en. Du går og tenker på alternativer, og det går ut over det en driver med til daglig. Vi snakker mye om hvordan dette skal gå, sier Helga Godøy.

Omsetningen i 2008 ble 1,7 milliarder kroner.

Er eid av NSB med 55 prosent og svenske Green Cargo AB med 45 prosent av aksjene.

Hovedkontor i Oslo.

Antall ansatte 773.

Heleid datterselskap CargoNet AB i Sverige med 163 ansatte.

Nedgangen i Sverige kom tidligere og er hittil alvorligere enn i Norge.

Eier også Terminaldrift AS, som driver Ganddal godsterminal.

I Norge er 6,3 prosent av de ansatte kvinner. I Sverige 15,2 prosent.

Gjennomsnittsalder: 47,2 år (Norge), 40 år (Sverige). (Tall fra årsrapporten 2008).

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.11.2009
14:37
16.12.2013 11:57



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

– Syke og uføre mennesker mister all sin inntekt, ofte over natten og uten noe varsel. De orker ikke mer

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Venstresida i norsk politikk må våge å ta oljedebatten, seier Alf Holmelid (SV).

Håvard Sæbø

Ansatte i oljeservice får ny lønn. Her er resultatet

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

FIKSER SKOLEN: Sebastian Hestø droppet ut fra videregående. Nå kommer han seg opp om morgenen og har han funnet seg til rette på Vg2 byggteknikk.

Martin Guttormsen Slørdal

– Hvert år har vi elever som sier at «dere berga livet mitt»

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

STØTTE: SV-leder Audun Lysbakken (til høyre) tok seg tid til å dra på Youngstorget for å snakke med streikende vektere torsdag. Her er han i prat med hovedtillitsvalgt i Securitas, Robert Ball (til venstre), og forbundssekretær i Norsk Arbeidsmandsforbund, Terje Mikkelsen.

Jan-Erik Østlie

Midt i streiken har to store vaktselskaper permittert sine hovedtillitsvalgte: – Rystende


Flere saker