Uvisshet i Bergen
For å spare og effektivisere vil ledelsen i CargoNet flytte oppgaver til Oslo. Unødvendig, og i strid med alle politiske signaler, mener Jernbaneforbundet.
oystein@lomedia.no
Fire ansatte har fått beskjed om at arbeidsplassene skal til Alnabru 1. juli 2010.
De er tjenestefordelere for 200 lokomotivførere; setter opp turnus, administrerer lønn, registrerer sykefravær og håndterer hotellbestillinger – blant annet.
– Jeg ser ikke den store effekten av de grepene som er foreslått, sier Helga Godøy, en av de fire som risikerer å miste jobben.
Bistand.
De har tett dialog med Norsk Jernbaneforbund, som har deltatt i drøftemøter med CargoNet.
NJF mener at dette er å regne som en usaklig oppsigelse. Forbundet viser til stillingsvernet og vil råde de berørte til å prøve sakene i rettsapparatet dersom planene realiseres.
Forbundet håper at selskapet tar til fornuft, og at ledelsen setter seg sammen med de ansatte for å finne gode løsninger som gagner alle parter.
– Vi vurderer å kontakte LOs juridiske avdeling og få dem til å se på lovligheten av å legge ned i Bergen med den begrunnelsen konsernet bruker. Dessuten er det stikk i strid med ledende politiske føringer. Trenden er å flytte arbeidsplasser ut av Oslo. Saken blir merkelig når ting fungerer så bra her. Dette er ingen god måte å kutte kostnader på. Arbeidsoppgavene forsvinner ikke, men selv om vi formelt får tilbud om å bli med er det helt uaktuelt for oss å flytte 50 mil, forteller Godøy.
Avgjort.
– Flytting 1. juli ligger fast. Planleggingsressursene våre er nå spredt på fem geografiske steder. De vil vi samle i Oslo, opplyser produksjonsdirektør Halfdan Blytt i CargoNet.
Samling på Alnabru betyr ikke færre ansatte. Målet er bedre samordning av ressursene.
Å finne nye arbeidsoppgaver internt i selskapet for de berørte er neppe mulig.
– Vi bistår de ansatte med å se etter andre muligheter, særlig innenfor andre NSB-selskaper, sier Halfdan Blytt.
Hektisk.
Selv om godstrafikken rammes av den økonomiske tilbakegangen, betyr ikke det mindre å gjøre for de som administrerer lokførerne.
At Jernbaneverket får større bevilgninger til vedlikehold og investeringer fører til hyppigere avbrudd i trafikken og stadige endringer.
– Alt skal tilrettelegges. Anleggsarbeid gjør at vi må legge om rutene, sette opp nye turnuser, ombestille hoteller og sørge for transport når det er nødvendig. Det ene griper inn i det andre. Vi blir også presset på tid fordi Jernbaneverket kommer med ruteplanene sine veldig sent. Så skal vi lage turnus ut fra disse, sier Godøy, og understreker at hun håper satsingen på jernbanen fortsetter.
Krevende.
Det tar lang tid å utvikle kompetanse på tariffavtaler, lover og bestemmelser som styrer jernbaneansatte i helkontinuerlig turnus.
Kontorplass er nødvendig uansett. Oppgavene krever at det er mulig å lukke døren for å kunne håndtere personlige opplysninger.
– Den største utfordringen vår er å kommunisere. Vi styrer mye av hverdagen for lokførerne, og blir på en måte deres nærmeste overordnede. Da er det nødvendig å finne en god tone når vi har kontakt med dem.
I Bergen jobber de med Sør- og Vestlandet, samt Østlandet opp til Hamar.
Meningen er at de skulle ha ansvar for Region Nord også, inkludert Narvik med 60 lokførere. Foreløpig ligger det ansvaret i Trondheim.
Godt arbeidsmiljø.
CargoNet har hatt stor gjennomtrekk i administrasjonen, men i Bergensavdelingen er det stabile forhold. Trivselen er høy og sykefraværet lavt.
Alle har lang erfaring. Helga Godøy begynte i NSB i 1979, og har blant annet vært tjenestefordeler for konduktører.
En av kollegene ble fast ansatt samme år, etter å ha startet som sesongarbeider i 1976. De to andre har ansiennitet fra 1980-tallet.
– Jernbanen er spesiell, med mange lover og regler som gjelder kun for vårt område. Ikke minst er tariffavtalen komplisert. Den, og arbeidstidsbestemmelsene, gjør det ikke enkelt å sette opp turnus. I tillegg kommer blant annet arbeidsmiljøloven og ferieloven. Vi som har jobbet med dette i en årrekke kjenner området, og har i tillegg drevet med kompetanseheving internt. Alt dette kan nå forsvinne ut, sier Godøy.
Alternativer.
Å få seg ny jobb innenfor jernbane er ikke enkelt i Bergen. CargoNet-ledelsen har imidlertid vært i dialog med NSB og Jernbaneverket for å sondere terrenget.
– Det er i hvert fall positivt, men mulighetene er færre her i distriktet. Likevel er det verste at de planlegger å kutte en avdeling med høy trivsel. Vi gjør oss ferdige med oppgavene for å levere et godt produkt før vi går for dagen.
Frustrasjonene bygger også på at det er lite å gripe fatt i ennå. Ingen har fått noe reelt tilbud eller klar beskjed om hva som skjer.
– Disse prosessene tar på og gjør noe med en. Du går og tenker på alternativer, og det går ut over det en driver med til daglig. Vi snakker mye om hvordan dette skal gå, sier Helga Godøy.
Omsetningen i 2008 ble 1,7 milliarder kroner.
Er eid av NSB med 55 prosent og svenske Green Cargo AB med 45 prosent av aksjene.
Hovedkontor i Oslo.
Antall ansatte 773.
Heleid datterselskap CargoNet AB i Sverige med 163 ansatte.
Nedgangen i Sverige kom tidligere og er hittil alvorligere enn i Norge.
Eier også Terminaldrift AS, som driver Ganddal godsterminal.
I Norge er 6,3 prosent av de ansatte kvinner. I Sverige 15,2 prosent.
Gjennomsnittsalder: 47,2 år (Norge), 40 år (Sverige). (Tall fra årsrapporten 2008).
Mest lest
SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.
Aina Fladset
Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende
TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.
Paul S Amundsen
Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP
Ole Palmstrøm
Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger
– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.
Per Flakstad
Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie
Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.
Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen
Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata
(Illustrasjonsfoto)
pressefoto, WizzAir.com
Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet
Håvard Sæbø
Arbeidstilsynet sladder lønna på underbetalte arbeidere. Nå må Røe Isaksen svare på hvorfor
Kjersti Stenseng
Jan-Erik Østlie
Arbeiderpartiet har mistet over 5.000 medlemmer
Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.
Ida Bing
Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet
Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.
Jan-Erik Østlie
Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet
Debatt
LO og forbundene våkne opp av dvalen og svinge pisken slik at tillitsvalgte og medlemmer våkner opp?, spør Arne Eide.
Jan-Erik Østlie
«Har LO vendt Arbeiderpartiet ryggen?»
Tormod Ytrehus
Klubbleder Adrian fikk sparken. Nå får han penger fra LO for å ha noe å leve av fram til rettssaken starter
Colourbox.com
Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum
Jan-Erik Østlie
Sp lover norsk vaksineproduksjon
Bent Høie
Leif Martin Kirknes
Skjenkereglene endres: – For tidlig, mener Bent Høie
Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.
Jan-Erik Østlie
Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen
HOVEDTILLITSVALGT: Lærer Christian Holstad Lilleng ble fratatt 6.000 i lønn ved tap av funksjonstillegg etter kommunesammenslåing mellom kommunene Haram og Ålesund. Han nekter å godta kuttet.
Privat
Lønnskutt for lærere: Viktig møte avgjør
Bjørn Inge Bergestuen/Frp
Frp skeptisk til feriepenger for dagpenge-mottakere
FERDIG: Deni Taramov er ferdig for student for denne gang. Nå søker han jobber.
Marius Fiskum
Deni ble permittert uten dagpenger og så seg nødt til å slutte på studie: – Jeg følte på en skam
Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget
Sissel M. Rasmussen