JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uvisshet i Bergen

For å spare og effektivisere vil ledelsen i CargoNet flytte oppgaver til Oslo. Unødvendig, og i strid med alle politiske signaler, mener Jernbaneforbundet.



23.11.2009
14:37
16.12.2013 11:57

oystein@lomedia.no

Fire ansatte har fått beskjed om at arbeidsplassene skal til Alnabru 1. juli 2010.

De er tjenestefordelere for 200 lokomotivførere; setter opp turnus, administrerer lønn, registrerer sykefravær og håndterer hotellbestillinger – blant annet.

– Jeg ser ikke den store effekten av de grepene som er foreslått, sier Helga Godøy, en av de fire som risikerer å miste jobben.

Bistand.

De har tett dialog med Norsk Jernbaneforbund, som har deltatt i drøftemøter med CargoNet.

NJF mener at dette er å regne som en usaklig oppsigelse. Forbundet viser til stillingsvernet og vil råde de berørte til å prøve sakene i rettsapparatet dersom planene realiseres.

Forbundet håper at selskapet tar til fornuft, og at ledelsen setter seg sammen med de ansatte for å finne gode løsninger som gagner alle parter.

– Vi vurderer å kontakte LOs juridiske avdeling og få dem til å se på lovligheten av å legge ned i Bergen med den begrunnelsen konsernet bruker. Dessuten er det stikk i strid med ledende politiske føringer. Trenden er å flytte arbeidsplasser ut av Oslo. Saken blir merkelig når ting fungerer så bra her. Dette er ingen god måte å kutte kostnader på. Arbeidsoppgavene forsvinner ikke, men selv om vi formelt får tilbud om å bli med er det helt uaktuelt for oss å flytte 50 mil, forteller Godøy.

Avgjort.

– Flytting 1. juli ligger fast. Planleggingsressursene våre er nå spredt på fem geografiske steder. De vil vi samle i Oslo, opplyser produksjonsdirektør Halfdan Blytt i CargoNet.

Samling på Alnabru betyr ikke færre ansatte. Målet er bedre samordning av ressursene.

Å finne nye arbeidsoppgaver internt i selskapet for de berørte er neppe mulig.

– Vi bistår de ansatte med å se etter andre muligheter, særlig innenfor andre NSB-selskaper, sier Halfdan Blytt.

Hektisk.

Selv om godstrafikken rammes av den økonomiske tilbakegangen, betyr ikke det mindre å gjøre for de som administrerer lokførerne.

At Jernbaneverket får større bevilgninger til vedlikehold og investeringer fører til hyppigere avbrudd i trafikken og stadige endringer.

– Alt skal tilrettelegges. Anleggsarbeid gjør at vi må legge om rutene, sette opp nye turnuser, ombestille hoteller og sørge for transport når det er nødvendig. Det ene griper inn i det andre. Vi blir også presset på tid fordi Jernbaneverket kommer med ruteplanene sine veldig sent. Så skal vi lage turnus ut fra disse, sier Godøy, og understreker at hun håper satsingen på jernbanen fortsetter.

Krevende.

Det tar lang tid å utvikle kompetanse på tariffavtaler, lover og bestemmelser som styrer jernbaneansatte i helkontinuerlig turnus.

Kontorplass er nødvendig uansett. Oppgavene krever at det er mulig å lukke døren for å kunne håndtere personlige opplysninger.

– Den største utfordringen vår er å kommunisere. Vi styrer mye av hverdagen for lokførerne, og blir på en måte deres nærmeste overordnede. Da er det nødvendig å finne en god tone når vi har kontakt med dem.

I Bergen jobber de med Sør- og Vestlandet, samt Østlandet opp til Hamar.

Meningen er at de skulle ha ansvar for Region Nord også, inkludert Narvik med 60 lokførere. Foreløpig ligger det ansvaret i Trondheim.

Godt arbeidsmiljø.

CargoNet har hatt stor gjennomtrekk i administrasjonen, men i Bergensavdelingen er det stabile forhold. Trivselen er høy og sykefraværet lavt.

Alle har lang erfaring. Helga Godøy begynte i NSB i 1979, og har blant annet vært tjenestefordeler for konduktører.

En av kollegene ble fast ansatt samme år, etter å ha startet som sesongarbeider i 1976. De to andre har ansiennitet fra 1980-tallet.

– Jernbanen er spesiell, med mange lover og regler som gjelder kun for vårt område. Ikke minst er tariffavtalen komplisert. Den, og arbeidstidsbestemmelsene, gjør det ikke enkelt å sette opp turnus. I tillegg kommer blant annet arbeidsmiljøloven og ferieloven. Vi som har jobbet med dette i en årrekke kjenner området, og har i tillegg drevet med kompetanseheving internt. Alt dette kan nå forsvinne ut, sier Godøy.

Alternativer.

Å få seg ny jobb innenfor jernbane er ikke enkelt i Bergen. CargoNet-ledelsen har imidlertid vært i dialog med NSB og Jernbaneverket for å sondere terrenget.

– Det er i hvert fall positivt, men mulighetene er færre her i distriktet. Likevel er det verste at de planlegger å kutte en avdeling med høy trivsel. Vi gjør oss ferdige med oppgavene for å levere et godt produkt før vi går for dagen.

Frustrasjonene bygger også på at det er lite å gripe fatt i ennå. Ingen har fått noe reelt tilbud eller klar beskjed om hva som skjer.

– Disse prosessene tar på og gjør noe med en. Du går og tenker på alternativer, og det går ut over det en driver med til daglig. Vi snakker mye om hvordan dette skal gå, sier Helga Godøy.

Omsetningen i 2008 ble 1,7 milliarder kroner.

Er eid av NSB med 55 prosent og svenske Green Cargo AB med 45 prosent av aksjene.

Hovedkontor i Oslo.

Antall ansatte 773.

Heleid datterselskap CargoNet AB i Sverige med 163 ansatte.

Nedgangen i Sverige kom tidligere og er hittil alvorligere enn i Norge.

Eier også Terminaldrift AS, som driver Ganddal godsterminal.

I Norge er 6,3 prosent av de ansatte kvinner. I Sverige 15,2 prosent.

Gjennomsnittsalder: 47,2 år (Norge), 40 år (Sverige). (Tall fra årsrapporten 2008).

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
23.11.2009
14:37
16.12.2013 11:57



Mest lest

«Dollemobilen» trekker daglig last som du og jeg vil kalle livsviktig. For anledningen munnbind til levering hos Asko. Anita «Dolly» Handeland mener likevel at prisen som betales for transporten, er for lav.

«Dollemobilen» trekker daglig last som du og jeg vil kalle livsviktig. For anledningen munnbind til levering hos Asko. Anita «Dolly» Handeland mener likevel at prisen som betales for transporten, er for lav.

Stein Inge Stølen

Anita (37) er på jobb 15 timer daglig som langtransportsjåfør

LOVFESTA: Norge har ingen lovfesta minstelønn for alle arbeidstakarar, men på blant anna byggeplassar er minstelønna i tariffavtala såkalla allmenngjort.

LOVFESTA: Norge har ingen lovfesta minstelønn for alle arbeidstakarar, men på blant anna byggeplassar er minstelønna i tariffavtala såkalla allmenngjort.

Håvard Sæbø

Ni bransjer får ny minstelønn 1. juli

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

Martin Gutttormsen Slørdal

Regjeringen har vedtatt pensjon fra første krone. Se alle endringene her

De tre barnevernspedagogene er gode venner og kan snakke om lønnsforskjellene. Men når temaet kommer opp, kan det skape dårlig stemning på jobb.

De tre barnevernspedagogene er gode venner og kan snakke om lønnsforskjellene. Men når temaet kommer opp, kan det skape dårlig stemning på jobb.

Marie von Krogh

Elise tjener 32.000 mindre enn kollegaen, tross samme stilling og lik ansiennitet

TILSYN BLE TIL DOKUMENTBUNKER: Ove Holand har fulgt Arbeidstilsynets arbeid tett, selv etter at han sluttet ved asfaltverket. Dokumentbunkene vitner om at det har tatt tid å rydde opp i forholdene.

TILSYN BLE TIL DOKUMENTBUNKER: Ove Holand har fulgt Arbeidstilsynets arbeid tett, selv etter at han sluttet ved asfaltverket. Dokumentbunkene vitner om at det har tatt tid å rydde opp i forholdene.

Kai Hovden

Ove (49) jobbet 90 timer i uka ved asfaltverket – og fikk oppførte timer slettet

STORE KONSEKVENSER: Arbeidsutvalget i NNN-klubben på Ringnes-anlegget utenfor Oslo er svært skeptisk til at grossistene skal ta over distribusjonen av varene deres. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

STORE KONSEKVENSER: Arbeidsutvalget i NNN-klubben på Ringnes-anlegget utenfor Oslo er svært skeptisk til at grossistene skal ta over distribusjonen av varene deres. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

Erlend Angelo

Dagligvarekjedene presser ut Ringnes-sjåførene: – Dette er sosial dumping satt i system

NULL TILTRO: – Her har regjeringen i åtte år brutt ned en statlig organisasjonsmodell med statlig tilstedeværelse på mangfoldige lokasjoner over hele landet og så skal de i valgkampen komme med dette forslaget under dekke av distriktspolitikk. Vi har sett hvilken politikk som har vært ført i åtte år og har derfor liten tiltro til dette forslaget, sier NTL-leder Kjersti Barsok om regjeringens flørting med distriktene.

NULL TILTRO: – Her har regjeringen i åtte år brutt ned en statlig organisasjonsmodell med statlig tilstedeværelse på mangfoldige lokasjoner over hele landet og så skal de i valgkampen komme med dette forslaget under dekke av distriktspolitikk. Vi har sett hvilken politikk som har vært ført i åtte år og har derfor liten tiltro til dette forslaget, sier NTL-leder Kjersti Barsok om regjeringens flørting med distriktene.

Ole Palmstrøm

Erna lover statsansatte retten til å jobbe hvor de vil. Her er NTLs respons

Økokrim

Flere tidligere ledere tiltalt for grov korrupsjon i omsorgssektoren

Tora Marie Norberg

Tallene som viser det ulike Norge, på godt og vondt

Langturnus avvikles ved alle Bufetats institusjoner i region sør. Verneombud Jonas Ween har mistet flere kolleger som har sluttet som følge av turnusbytte.

Langturnus avvikles ved alle Bufetats institusjoner i region sør. Verneombud Jonas Ween har mistet flere kolleger som har sluttet som følge av turnusbytte.

Nadia Frantsen

Langturnus avvikles: Nå frykter Jonas at de ikke kan lete etter ungdom som forsvinner

LIVSKVALITET: Håvard Stokke (28) opplever utmattelse og kognitive senvirkninger etter en koronainfeksjon i fjor høst.

LIVSKVALITET: Håvard Stokke (28) opplever utmattelse og kognitive senvirkninger etter en koronainfeksjon i fjor høst.

Ole Martin Wold

Åtte måneder etter at Håvard (28) ble syk av korona, er han fortsatt glemsk

NYE TIDER: Svein Reidar Kildal er spent på hvordan framtida blir med nye eiere – og ikke minst hva som skjer når de amerikanske investorene skal videreselge valseverket.

NYE TIDER: Svein Reidar Kildal er spent på hvordan framtida blir med nye eiere – og ikke minst hva som skjer når de amerikanske investorene skal videreselge valseverket.

Alina Pettersen

Hydro selger jobben Svein Reidar har hatt i 35 år: – Føles som om familien min har kastet meg ut

BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

Privat

Om «danskefergen» frakter passasjerer fra Danmark må matrosen Thomas i 10-dagers karantene

Av alle de ansatte i selskapet er det kun Adrian Dumitrescu som er permittert, trass i at han har mye kompetanse og lang ansiennitet.

Av alle de ansatte i selskapet er det kun Adrian Dumitrescu som er permittert, trass i at han har mye kompetanse og lang ansiennitet.

Tormod Ytrehus

Adrian vant mot arbeidsgiver i retten. Så ble han permittert og har ikke fått erstatningen han har krav på

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sender fire forslag til ulike modeller for redusert trygd for arbeidsinntekt på høring. (Arkivfoto)

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sender fire forslag til ulike modeller for redusert trygd for arbeidsinntekt på høring. (Arkivfoto)

Bjørn A. Grimstad

Fire modeller for redusert trygd mot arbeidsinntekt sendt på høring

VANT FRAM: Lærer Christian Holstad Lilleng og andre SL-lærere i nye Ålesund kommune får nå tilbakebetalt det de har tapt i lønn som følge av kommunesammenslåingen.Han er tillitsvalgt ved skolen sin, hovedtillitsvalgt i nye Ålesund kommune og nestleder i fylkeslaget SL Møre og Romsdal.

VANT FRAM: Lærer Christian Holstad Lilleng og andre SL-lærere i nye Ålesund kommune får nå tilbakebetalt det de har tapt i lønn som følge av kommunesammenslåingen.Han er tillitsvalgt ved skolen sin, hovedtillitsvalgt i nye Ålesund kommune og nestleder i fylkeslaget SL Møre og Romsdal.

Privat

Lærere i Ålesund fikk kutt i lønna ved kommunesammenslåing – nå får de alt tilbakebetalt

FORSKJELLER: Det er langt fra direktørenes millionlønninger til lønningene til butikkansatte «på gølvet» i Coop-butikkene.

FORSKJELLER: Det er langt fra direktørenes millionlønninger til lønningene til butikkansatte «på gølvet» i Coop-butikkene.

Erlend Angelo

Coop er «eid av deg og meg». Likevel tjener direktørene millioner

TRENGER VEILEDNING: Lillian Engvik takker veilederne og den tilrettelagte jobben for at hun er der hun er i dag. Uten kunne hun blitt sittende hjemme.

TRENGER VEILEDNING: Lillian Engvik takker veilederne og den tilrettelagte jobben for at hun er der hun er i dag. Uten kunne hun blitt sittende hjemme.

Tormod Ytrehus

Uføre Lillian (33) ville sittet hjemme uten god veiledning og tilrettelagt jobb. Nå vil regjeringa ha flere ut på anbud

Sjåfører ansatt i langtransportbransjen har ofte lengre arbeidsdager enn det som fremgår av kjøre- og hviletidsutskriftene. Seks av ti norske langtransportsjåfører oppga i en fersk undersøkelse at de daglig jobbet 15 timer eller mer.

Sjåfører ansatt i langtransportbransjen har ofte lengre arbeidsdager enn det som fremgår av kjøre- og hviletidsutskriftene. Seks av ti norske langtransportsjåfører oppga i en fersk undersøkelse at de daglig jobbet 15 timer eller mer.

Roy Ervin Solstad

Seks av ti yrkessjåfører oppgir å ha ulovlig lange arbeidsdager

Fagforbundets leder Mette Nord er ikke overrasket over siste utvikling i Stendi-saken. (Arkivfoto)

Fagforbundets leder Mette Nord er ikke overrasket over siste utvikling i Stendi-saken. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Mette Nord om Stendi-saken: – Det er å stjele fra fellesskapet


Flere saker