JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Med "Highball" til Boston

Ønsker du å reise i amerikansk historie eller ta tempen på dagens USA, er det smart å hoppe på et tog. Vi slo følge med konduktør David M. French, også kalt ”Highball” fra New York City til Boston, en viktig by i amerikansk historie.



11.12.2009
10:41
16.12.2013 12:06

nina.hanssen@lomedia.no

– Tickets!

Et smørblidt fjes, som ved første øyekast kan minne om en Ivo Caprino-dukke, titter fram bak seteryggen vår.

Vi har akkurat bordet det moderne Amtraktoget fra Penn stasjon i New York, verdens kulturby ”The big Apple”, med kurs for Boston, byen som blant annet er kjent fra historiebøkene om Boston Teaparty.

Pjolter

– Bare kall meg ”Highball”. Det er mitt epost-navn, sier han og gir oss visittkortet.

– Det er jo er et skikkelig jernbanenavn. ”Highball” var nemlig et gammelt jernbanesignal som indikerte full fart fremover, forteller han.

De gamle konduktørene brukte en stang med en ball. Når ballen ble satt på toppen av det hele, ble det kalt en høyball, og toget kunne kjøre.

– Vi bruker jo fortsatt ordet ”highball”, men stangen og ballen er nå en del av historien, forteller han ivrig.

Hvis man oversetter det til norsk, blir det ”pjolter”.

– Spør man vanlige amerikanere om hva highball er, tenker de nok også først og fremst på brennevin av vann og whisky, smiler mr Highball, som egentlig heter David French.

Utenfor ser vi Manhattan skyline forsvinne, men innenfor har vi en engasjert, nysgjerrig konduktør, som vil vite mest mulig om Norge.

Han spør om togsettene, hastighet og hvor mange jernbanefolk som er fagorganisert, mens han klipper billettene våre.

Fagforeningskamp

Konduktør French er nestleder i sin lokale forening i United Transportation Union (Utu), et forbund innenfor The American Federation of Labor and Congress of Industrial Organizations (AFL-CIO), med hovedkontor i Cleveland, Ohio.

De sentrale tillitsvalgte i forbundet driver i disse dager med forhandlinger for å få på plass en god kollektivavtale for å bedre lønns- og arbeidsvilkår for jernbaneansatte.

French er spent på utfallet, men tror en slik avtale vil være bra for både arbeidsgiverne og de ansatte.

– Fagforeningene har i dag begrenset mulighet til å protestere mot endringer fra eiersiden, så forbundet stiller en del nye krav og ønsker å få på plass såkalte National Rail Contract. Får vi til dette, vil det sikre mer stabilitet for arbeidsgiverne, samtidig som det vil sikre oss en mer rettferdig lønn og arbeidsforhold, forteller han.

Amtrak er det største togselskapet i landet og dekker et stort rutenett med tog nord-syd på øst- og vest-kyst i tillegg til togruter over hele USA fra Florida til California, fra New York og Washington til Chicago og derfra vestover over Rocky Mountains i statene helt nord til Seatlle eller over Rocky Mountains via Denver og Salt Lake City til San Francisco.

Skattekamp

Men vi er på vei til Boston. Til stedet der kolonistene protesterte mot den britiske kolonimaktas skatter på te ved å kaste hundrevis av tekasser i vannet.

I guideboka har vi lest at det er mulig å følge frihetsstien, Bostons freedom trail, gjennom byen og få smakebiter fra historien.

Og man kan besøke det eldgamle restaurerte krigsskipet USS Constitiution, også kalt Old Ironside etter at det overlevde 44 slag mot engelskmennene i 1812-krigen.

Det er litt i underkant av fire timer med toget fra New York til Boson. Vi er på vei fra New Yorktil Boston i Massachusetts.

Les om tepatriotene her

Valgkamp på tog

På turen har vi også tatt med lesestoff. Blant annet professor Ole Moens siste bok om USA ”Annerledeslandet i en ny tid”.

Her trekker han frem en spennende fortelling om hvordan en amerikansk valgkamp på jernbanen preger politikkens ord og uttrykk i dag.

Det er historien om Lyndon B. Johnsen, som ble kastet inn i presidentembedet etter John f Kennnedys tragiske død i 1963. Han drev valgkamp i 1964 på jernbanen i togsettet Lady Bird Special, oppkalt etter førstedamen.

Ole Moen skriver at det er fra denne kampanjen man har hentet ord og uttrykk som fortsatt blir brukt.

For eksempel refereres fremdeles et politisk partiprogram til som ”a platform”, og en programpost kalles ”a plank”, et partis liste av nominerte kandidater heter ”a ticket” og det å slutte seg til den kandidaten eller kampsak som er mest populær, betegnes som ”jumping on a bandwagon”.

Dessuten er det sånn at kandidatene i USA ikke stiller til valg, men de ”runs for office”.

Teselskaper

Nå vet jeg ikke om Barack Obama brukte toget for å vinne presidentvalget i 2008, men det sies i alle fall at det var landsmøtetalen til Demokratene som Obama holdt i Boston i 2004, som gjorde det mulig for ham å vinne fire år etterpå.

Men også hans ivrigste politiske motstandere i dag henter også sin inspirasjon fra Boston. Nærmere bestemt fra det historiske ”teselskapet” i Boston som fant sted i 16.desember 1773 og er en viktig del av amerikansk historie.

Den største frykten til dagens teselskaper som er erkekonservative, er sterk statlig inngripen i helsesystemet med den nye reformen, og de er ihuga motstandere av skatter og avgifter.

Opp med dampen

Toget setter opp farten, og vi noterer korte stopp ved stasjonene New Rochelle, Brigdeport og New Haven før vi snart befinner oss på den amerikanske landsbygda.

Nå åpner landskapet seg, og vi ser små innsjøer, båter, små og store hus, skog og mange vakre bruer.

Det er som å se på en film. Bare popcorn mangler. Men da vi stanser på Kingston stasjon, må vi gni oss i øynene.

For jammen er det ikke et gigantisk maleri av arbeidere som dekker flere vegger på en hel låve bare noen meter fra stasjonen? Det er et fantastisk kunstverk, og her er det bare å fyre løs fra kamera-avtrekkeren .

Etter den hastige, men intense kunstopplevelsen, er det på tide med en kaffes.

Livet går sin gang

En travel togvert skjenker kaffe, og vi finner et bord med panoramautsikt.

En spebygd, eldre dame med spaserstokk halvsover ved et bord. Til slutt gir hun opp den lunkne tekoppen og legger hodet forsiktig mot bordplaten. Hun sover godt, mens toget suser av gårde i over 100 km i timen.

Kafeverten er mest opptatt av å prate i mobilen, men tar seg tid til å servere den lille familien som har bestilt hamburgere og brus.

En liten jente hopper entusiastisk opp og ned ved siden av sine foreldre. Hun tar en bit av burgeren, men få sekunder etterpå klistrer hun hodet mot ruta for å se mer av landsskapet som suser forbi. Øynene glitrer, og det er tydelig en svært fornøyd Amtrack-passasjer.

Frihetens vugge

I det vi nærmer oss havnebyen Boston, er ”Highball” tilbake.

– Håper dere får sett litt av Amerika. Hva har dere forresten tenkt å se i Boston? Spør han, og blir overrasket over at vi ønsker å besøke byen for å lære om amerikansk frihetskamp og ikke minst Boston Teaparty

– Dere bør også få med Faneuil Hall Markedplace. Der ligger bygningen som på folkemunne kalles frihetens vugge, ”The craddle of liberty”. Det var jo her de revolusjonære fra uavhengighetsbevegelsen hadde sine politiske møter, forteller han mens han ønsker oss velkommen til Boston, men sier vi bør velge South Station fremfor Back Bay Station. Allerede på perrongen kjenner vi den friske, kalde vinden, men da Highball kommer smilende for å ta farvel, varmer det.

Mayflower

Guiden i Bostons turistinformasjon ønsker oss velkommen og forteller at det var hit de første europeerne fra skipet Mayflower kom. Men Boston Teaparty-museet finnes ikke lenger.

– Lynet traff Constitution i fjor. Det brant og sank. Det er historie nå. Se framover, sier han.

Noen hundre meter unna stasjonen finner vi stedet der skipet en gang lå.

Altså klarte ikke Bostons Teaparty museum å holde seg flytende lenger. Noen måneder før Barack Obama ble valgt til president, sank restene av skatteopprørerne. Kanskje noe de moderne konservative teselskapene bør ta som et tegn?

United Transportation Union (Utu) er et forbund i AFL-CIO med hovedkontor i Cleveland, Ohio.

De er et bredt transportforbund med rundt 125.000 aktive og pensjonerte jernbane-, buss og andre transportarbeidere i USA og Canada.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.12.2009
10:41
16.12.2013 12:06



Mest lest

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Ida Bing og husleie.no

Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre

STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.

STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.

Lene Svenning

Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

Jan Inge Haga

Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte

RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.

RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Sjåfør Monica får etterbetalt 82.000 kroner: – Det er ikke gøy å gå til sak, men det skal være lov å være syk

Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.

Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.

Lise Åserud / NTB

FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon

Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

Jan-Erik Østlie

Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen

Det var under dette arbeidet dødsulykken skjedde på Metallco Aluminium i november 2017. Bildet er fra en video avdøde Sverre Aandahl lagde to år før ulykken der han dokumenterte arbeidet sitt. Hjullasteren til høyre i bilde har skuffa full av skrapmetall som den heller i kassa foran på det andre kjøretøyet. Dette kjøretøyet kjører så skuffa inn i smelteovnen, og metallet blir skjøvet inn i ovnen. Temperaturen i ovnen kan være opp mot 950 grader. Hvis en får vann i støpen, kan ovnen eksplodere. Det var det som skjedde, da ulykken inntraff.

Det var under dette arbeidet dødsulykken skjedde på Metallco Aluminium i november 2017. Bildet er fra en video avdøde Sverre Aandahl lagde to år før ulykken der han dokumenterte arbeidet sitt. Hjullasteren til høyre i bilde har skuffa full av skrapmetall som den heller i kassa foran på det andre kjøretøyet. Dette kjøretøyet kjører så skuffa inn i smelteovnen, og metallet blir skjøvet inn i ovnen. Temperaturen i ovnen kan være opp mot 950 grader. Hvis en får vann i støpen, kan ovnen eksplodere. Det var det som skjedde, da ulykken inntraff.

Privat, skjermdump fra YouTube

Verneombud og ansatt døde etter eksplosjon på arbeidsplassen. Daglig leder dømt til fengsel

STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.

STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.

Erlend Angelo

Permitteringer i vente i ytterligere 15 kommuner: – Det er dramatisk å stenge ned kjøpesentrene

UTSATT: Tall fra Folkehelseinstituttet viser at siste halvår i fjor var det ansatte i serveringsbransjen den yrkesgruppa med mest koronasmitte. (Illustrasjonsfoto)

UTSATT: Tall fra Folkehelseinstituttet viser at siste halvår i fjor var det ansatte i serveringsbransjen den yrkesgruppa med mest koronasmitte. (Illustrasjonsfoto)

colourbox.com

Smittet på jobb: 611 har søkt Nav om å få covid-19 godkjent som yrkessykdom

Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget

Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget

Sissel M. Rasmussen

Frp ville ikke være med på å forlenge AAP-perioden

Kronikk

De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.

De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.

Tormod Ytrehus

«Laksemilliardæren betaler Høyres valgkamp, men ikke lønn til sine polske ansatte»

Hovedtillitsvalgt Gro-Irene Hobber Hansen

Hovedtillitsvalgt Gro-Irene Hobber Hansen

Brian Cliff Olguin

Opptil 45.000 kan bli permittert på Østlandet: – Det er trist, vi håper det ikke blir langvarig, sier tillitsvalgt

Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener at såkalte ostehøvelkutt ikke kan forklare hvorfor Danmark tester flere virusprøver for mutasjoner enn Norge.

Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) mener at såkalte ostehøvelkutt ikke kan forklare hvorfor Danmark tester flere virusprøver for mutasjoner enn Norge.

Leif Martin Kirknes

Høie forsvarer budsjettkuttene i Folkehelseinstituttet (FHI)

LO-advokat Atle Sønsteli Johansen. (Arkivfoto)

LO-advokat Atle Sønsteli Johansen. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Skal det være to eller 14 dagers varslingsfrist for permitteringer? LO-advokatene svarer

Kommentar

Erna Solberg sa selv fra Stortingets talerstol at hun vet at krisen slår skjevt ut, skriver Tirild Rustand Halvorsen. (Arkivfoto)

Erna Solberg sa selv fra Stortingets talerstol at hun vet at krisen slår skjevt ut, skriver Tirild Rustand Halvorsen. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

«Regjeringen snakker som om deres egen kompensasjonsordning er perfekt. Det er den ikke»

KLAR TALE: – Det burde hete nødundervisning, som de kaller det i Danmark, for det er det det er – ikke skole, sier Henriette Sofie Selnæs. Hun mener vårens eksamener bør droppes.

KLAR TALE: – Det burde hete nødundervisning, som de kaller det i Danmark, for det er det det er – ikke skole, sier Henriette Sofie Selnæs. Hun mener vårens eksamener bør droppes.

Sissel M. Rasmussen

Ungdomsskolelærer Henriette (48) er forbanna: – Det burde hete nødundervisning, ikke skole

FHI-direktør Camilla Stoltenberg

FHI-direktør Camilla Stoltenberg

NordForsk

FHI advarte om konsekvenser av nedbemanning allerede i 2017

Se bildene

Kronprins Haakon møtte onsdag fem ansatte i Sporveien for å høre om hvordan de har holdt hjulene i gang i kollektivtransporten i Oslo gjennom hele koronapandemien. De ansatte var representert med en trikkefører, en servicemedarbeider, en baneansatt, en bussjåfør og en konserntillitsvalgt i Sporveien

Kronprins Haakon møtte onsdag fem ansatte i Sporveien for å høre om hvordan de har holdt hjulene i gang i kollektivtransporten i Oslo gjennom hele koronapandemien. De ansatte var representert med en trikkefører, en servicemedarbeider, en baneansatt, en bussjåfør og en konserntillitsvalgt i Sporveien

Lise Åserud / NTB

Trikkeførere og bussjåfører fikk takk av kronprinsen for å holde hjulene i gang under pandemien

Vlantanas 1500 lastebiler har blitt et kjent syn på motorveier over hele Europa. Vlantana Norge gikk bedriften konkurs i 2020. Selv etter konkursen fortsatte Vlantana å kjøre i Norge. Her er en litauisk Vlantana lastebil fotografert på døgnhvileplassen i Lier i sutten av juli 2020.

Vlantanas 1500 lastebiler har blitt et kjent syn på motorveier over hele Europa. Vlantana Norge gikk bedriften konkurs i 2020. Selv etter konkursen fortsatte Vlantana å kjøre i Norge. Her er en litauisk Vlantana lastebil fotografert på døgnhvileplassen i Lier i sutten av juli 2020.

Roy Ervin Solstad

Litauiske lastebilsjåfører krever lønn, overtid og feriepenger for til sammen 16 millioner kroner fra tidligere arbeidsgiver

Joe Biden må være modig og handle raskt, mener fagforeningsleder i amerikansk LO, Cathy Feingold.

Joe Biden må være modig og handle raskt, mener fagforeningsleder i amerikansk LO, Cathy Feingold.

NTB Scanpix

Her er amerikansk fagbevegelses krav til Joe Biden


Flere saker