JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Med "Highball" til Boston

Ønsker du å reise i amerikansk historie eller ta tempen på dagens USA, er det smart å hoppe på et tog. Vi slo følge med konduktør David M. French, også kalt ”Highball” fra New York City til Boston, en viktig by i amerikansk historie.



11.12.2009
10:41
16.12.2013 12:06

nina.hanssen@lomedia.no

– Tickets!

Et smørblidt fjes, som ved første øyekast kan minne om en Ivo Caprino-dukke, titter fram bak seteryggen vår.

Vi har akkurat bordet det moderne Amtraktoget fra Penn stasjon i New York, verdens kulturby ”The big Apple”, med kurs for Boston, byen som blant annet er kjent fra historiebøkene om Boston Teaparty.

Pjolter

– Bare kall meg ”Highball”. Det er mitt epost-navn, sier han og gir oss visittkortet.

– Det er jo er et skikkelig jernbanenavn. ”Highball” var nemlig et gammelt jernbanesignal som indikerte full fart fremover, forteller han.

De gamle konduktørene brukte en stang med en ball. Når ballen ble satt på toppen av det hele, ble det kalt en høyball, og toget kunne kjøre.

– Vi bruker jo fortsatt ordet ”highball”, men stangen og ballen er nå en del av historien, forteller han ivrig.

Hvis man oversetter det til norsk, blir det ”pjolter”.

– Spør man vanlige amerikanere om hva highball er, tenker de nok også først og fremst på brennevin av vann og whisky, smiler mr Highball, som egentlig heter David French.

Utenfor ser vi Manhattan skyline forsvinne, men innenfor har vi en engasjert, nysgjerrig konduktør, som vil vite mest mulig om Norge.

Han spør om togsettene, hastighet og hvor mange jernbanefolk som er fagorganisert, mens han klipper billettene våre.

Fagforeningskamp

Konduktør French er nestleder i sin lokale forening i United Transportation Union (Utu), et forbund innenfor The American Federation of Labor and Congress of Industrial Organizations (AFL-CIO), med hovedkontor i Cleveland, Ohio.

De sentrale tillitsvalgte i forbundet driver i disse dager med forhandlinger for å få på plass en god kollektivavtale for å bedre lønns- og arbeidsvilkår for jernbaneansatte.

French er spent på utfallet, men tror en slik avtale vil være bra for både arbeidsgiverne og de ansatte.

– Fagforeningene har i dag begrenset mulighet til å protestere mot endringer fra eiersiden, så forbundet stiller en del nye krav og ønsker å få på plass såkalte National Rail Contract. Får vi til dette, vil det sikre mer stabilitet for arbeidsgiverne, samtidig som det vil sikre oss en mer rettferdig lønn og arbeidsforhold, forteller han.

Amtrak er det største togselskapet i landet og dekker et stort rutenett med tog nord-syd på øst- og vest-kyst i tillegg til togruter over hele USA fra Florida til California, fra New York og Washington til Chicago og derfra vestover over Rocky Mountains i statene helt nord til Seatlle eller over Rocky Mountains via Denver og Salt Lake City til San Francisco.

Skattekamp

Men vi er på vei til Boston. Til stedet der kolonistene protesterte mot den britiske kolonimaktas skatter på te ved å kaste hundrevis av tekasser i vannet.

I guideboka har vi lest at det er mulig å følge frihetsstien, Bostons freedom trail, gjennom byen og få smakebiter fra historien.

Og man kan besøke det eldgamle restaurerte krigsskipet USS Constitiution, også kalt Old Ironside etter at det overlevde 44 slag mot engelskmennene i 1812-krigen.

Det er litt i underkant av fire timer med toget fra New York til Boson. Vi er på vei fra New Yorktil Boston i Massachusetts.

Les om tepatriotene her

Valgkamp på tog

På turen har vi også tatt med lesestoff. Blant annet professor Ole Moens siste bok om USA ”Annerledeslandet i en ny tid”.

Her trekker han frem en spennende fortelling om hvordan en amerikansk valgkamp på jernbanen preger politikkens ord og uttrykk i dag.

Det er historien om Lyndon B. Johnsen, som ble kastet inn i presidentembedet etter John f Kennnedys tragiske død i 1963. Han drev valgkamp i 1964 på jernbanen i togsettet Lady Bird Special, oppkalt etter førstedamen.

Ole Moen skriver at det er fra denne kampanjen man har hentet ord og uttrykk som fortsatt blir brukt.

For eksempel refereres fremdeles et politisk partiprogram til som ”a platform”, og en programpost kalles ”a plank”, et partis liste av nominerte kandidater heter ”a ticket” og det å slutte seg til den kandidaten eller kampsak som er mest populær, betegnes som ”jumping on a bandwagon”.

Dessuten er det sånn at kandidatene i USA ikke stiller til valg, men de ”runs for office”.

Teselskaper

Nå vet jeg ikke om Barack Obama brukte toget for å vinne presidentvalget i 2008, men det sies i alle fall at det var landsmøtetalen til Demokratene som Obama holdt i Boston i 2004, som gjorde det mulig for ham å vinne fire år etterpå.

Men også hans ivrigste politiske motstandere i dag henter også sin inspirasjon fra Boston. Nærmere bestemt fra det historiske ”teselskapet” i Boston som fant sted i 16.desember 1773 og er en viktig del av amerikansk historie.

Den største frykten til dagens teselskaper som er erkekonservative, er sterk statlig inngripen i helsesystemet med den nye reformen, og de er ihuga motstandere av skatter og avgifter.

Opp med dampen

Toget setter opp farten, og vi noterer korte stopp ved stasjonene New Rochelle, Brigdeport og New Haven før vi snart befinner oss på den amerikanske landsbygda.

Nå åpner landskapet seg, og vi ser små innsjøer, båter, små og store hus, skog og mange vakre bruer.

Det er som å se på en film. Bare popcorn mangler. Men da vi stanser på Kingston stasjon, må vi gni oss i øynene.

For jammen er det ikke et gigantisk maleri av arbeidere som dekker flere vegger på en hel låve bare noen meter fra stasjonen? Det er et fantastisk kunstverk, og her er det bare å fyre løs fra kamera-avtrekkeren .

Etter den hastige, men intense kunstopplevelsen, er det på tide med en kaffes.

Livet går sin gang

En travel togvert skjenker kaffe, og vi finner et bord med panoramautsikt.

En spebygd, eldre dame med spaserstokk halvsover ved et bord. Til slutt gir hun opp den lunkne tekoppen og legger hodet forsiktig mot bordplaten. Hun sover godt, mens toget suser av gårde i over 100 km i timen.

Kafeverten er mest opptatt av å prate i mobilen, men tar seg tid til å servere den lille familien som har bestilt hamburgere og brus.

En liten jente hopper entusiastisk opp og ned ved siden av sine foreldre. Hun tar en bit av burgeren, men få sekunder etterpå klistrer hun hodet mot ruta for å se mer av landsskapet som suser forbi. Øynene glitrer, og det er tydelig en svært fornøyd Amtrack-passasjer.

Frihetens vugge

I det vi nærmer oss havnebyen Boston, er ”Highball” tilbake.

– Håper dere får sett litt av Amerika. Hva har dere forresten tenkt å se i Boston? Spør han, og blir overrasket over at vi ønsker å besøke byen for å lære om amerikansk frihetskamp og ikke minst Boston Teaparty

– Dere bør også få med Faneuil Hall Markedplace. Der ligger bygningen som på folkemunne kalles frihetens vugge, ”The craddle of liberty”. Det var jo her de revolusjonære fra uavhengighetsbevegelsen hadde sine politiske møter, forteller han mens han ønsker oss velkommen til Boston, men sier vi bør velge South Station fremfor Back Bay Station. Allerede på perrongen kjenner vi den friske, kalde vinden, men da Highball kommer smilende for å ta farvel, varmer det.

Mayflower

Guiden i Bostons turistinformasjon ønsker oss velkommen og forteller at det var hit de første europeerne fra skipet Mayflower kom. Men Boston Teaparty-museet finnes ikke lenger.

– Lynet traff Constitution i fjor. Det brant og sank. Det er historie nå. Se framover, sier han.

Noen hundre meter unna stasjonen finner vi stedet der skipet en gang lå.

Altså klarte ikke Bostons Teaparty museum å holde seg flytende lenger. Noen måneder før Barack Obama ble valgt til president, sank restene av skatteopprørerne. Kanskje noe de moderne konservative teselskapene bør ta som et tegn?

United Transportation Union (Utu) er et forbund i AFL-CIO med hovedkontor i Cleveland, Ohio.

De er et bredt transportforbund med rundt 125.000 aktive og pensjonerte jernbane-, buss og andre transportarbeidere i USA og Canada.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.12.2009
10:41
16.12.2013 12:06



Mest lest

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Leif Martin Kirknes

Nå skal det svi mer å si opp jobben

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Første mulige streikedag for sykepleierne i kommunene blir mandag 23. november.

Leif Martin Kirknes

Datoen er satt: Dette kan bli første streikedag for sykepleierne og lærerne

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

FÅR IKKE TARIFFAVTALE: Tom Eirik Leistad (til venstre) og Morten Rabben jobber på Nokian Dekk AS sitt sentrallager i Trondheim. Siden mandag 19. oktober har de streiket for en tariffavtale bedriften nekter dem.

Roy Ervin Solstad

– Det er jo litt rart å kalle det lønnsforhandlinger, når vi aldri forhandler om lønn

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

KAN BLI STREIK: – Jeg har ikke tenkt så mye på at det kan bli ny streik ennå, men jeg må kanskje finne fram streikevesten, sier Magnus Bremseth Kvernland.

Håvard Sæbø

Magnus (20) er bussjåfør. Han håper det blir ny streik


Flere saker