JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Brevpostens nye storstue

Fredag 29. januar 2010: En merkedag for Posten Norge AS. Den nye Østlandsterminalen åpnes offisielt. Der skal nær 2 300 ansatte fra nesten 50 nasjonaliteter daglig sortere og distribuere omkring tre millioner brevsendinger.



29.01.2010
13:28
16.12.2013 12:28

odd.arne.olafsen@lomedia.no

Da Posten Norge AS i 2005 besluttet å finne lokalisering for et nytt hovedterminalanlegg for Oslo og Østlandet, var det ikke bare å knipse, kjøpe en tomt og sette i gang. Ut fra flere alternativer, der en tomt på Alnabru i

Oslo var med i innspurtsfasen, falt det endelige valget på Robsrud i Lørenskog kommune.

Terminalen er av en slik størrelse at den måtte igjennom omfattende utredninger – blant annet med bakgrunn i aktuell kommunedelplan for grøntstruktur, kulturminner, vassdragsforvaltning, regional næringsutvikling, trafikkutvikling og risiko for såkalt uønskede hendelser; altså en rekke miljømessige forhold.

I 30 år hadde sidefløya til det mye omtalte Postgirobygget i Oslo sentrum vært sentral i brevsorteringen, men den fyller ikke lenger de viktigste behovene. Å sende post opp og ned i seks etasjer er veldig urasjonelt. I tillegg til brevsorteringen ville Posten derfor prøve å samle flere funksjoner i en ny terminal. På Robsrud er det plass nok, og trafikkmessig ligger den ideelt til.

SKAPE GOD ARBEIDSPLASS

Lokaliseringen i Lørenskog skapte mange protester, men etter en omfattende saksbehandling kunne de første forberedende gravearbeidene starte i april 2007.

Etter diverse prøvedriftfaser åpner Østlandsterminalen offisielt 29. januar. På en 220 mål tomt, med en grunnflate på 45 000 kvadratmeter og et totalt bruttoareal på 76 000 kvadratmeter.

Tomta er stor nok til eventuelle framtidige utvidelser av produksjonsarealet. Sorteringshallen alene krever 35 000 kvadratmeter. Der vil tre millioner brev passere hver dag. Det utgjør cirka halvparten av landets brevforsendelser. Østlandsterminalen skal ha døgndrift. Hver dag vil nærmere 2 300 personer har sitt daglige arbeid på terminalen.

Nesten 50 nasjonaliteter er representert i lokalene. Nærmere 600 er på skift samtidig.

Med et så omfattende prosjekt måtte Posten i tillegg bekoste nye veier, avkjørsler, kulverter, gang- og sykkelveier og støybegrensende tiltak. Likevel står fortsatt 74 mål av tomta igjen som grøntområde.

Kostnadsrammen for Østlandsterminalen er to milliarder kroner. I tillegg har Posten brukt nærmere en halv milliard kroner til nødvendige og forventete anskaffelser av maskiner og utstyr. En omfattende utbedring av veinettet omkring den nye terminalen, inkludert nye bussholdeplasser, er også med i regnestykket fordi døgntrafikken til og fra terminalen kommer opp i flere tusen såkalte kjøretimer.

Godt er det da at Kommunal Landspensjonskasse (KLP) allerede har kjøpt det gamle brevsenteret for 760 millioner kroner.

STORT OG GRØNT

Terminalsjef Vidar Flydal, med 35 år bak seg i Posten, har vært prosjektleder det siste året.

– Med så mange aktører involvert i prosjektet er jeg veldig imponert over framdriften. På de tre viktigste områdene – selve byggog anleggsbiten, sorteringsteknologien og IKT – har vi ligget på planlagt linje eller gjerne litt foran skjemaet. Det er gjort veldig store investeringer, men også økonomisk gikk prosjektet helt i rute,

sier Flydal til LO-Aktuelt.

Det er boret 90 såkalte energibrønner 200 meter ned i fjellet.

– Disse forsyner oss med jordvarme som dekker 60 prosent av energibehovet vårt, både til oppvarming og kjøling om sommeren, sier en stolt terminalsjef.

Det er også bygget et søppelsorteringsanlegg som kan gjenvinne alt som lar seg bruke om igjen. Transporten har fått sin egen vaskehall med miniverksted for kort vei til service og reparasjoner.

En del tidligere manuelle arbeidsoppgaver blir automatisert.

– Dette krever omfattende omstillinger, men det viktigste målet er å skape en god og trygg arbeidsplass der folk vil trives. Vi får også en større utfordring med ledelsestrening, men når alt er på plass har vi som mål å jobbe på verdens mest effektive postdistribusjon. Vi har både økonomiske, produktivitetsmessige og kvalitetsmessige mål med den nye terminalen, sier Flydal.

KULTURMIKS PÅ GULVET

Allerede fra nyttår var postbudene fra Lørenskog på plass i produksjonen. I begynnelsen av februar følger Lillestrøm-kollegaene etter og fra 13. mars er Oslo sentrum-personalet på plass i terminalen. Reklameposten får egen plass i produksjonen, det får også håndteringen av cirka 80 000 daglige retursendinger. Sortering av «klump» er en annen oppgave. Det betyr å skille ut a- og b-post som ikke holder standard konvoluttdefinisjon.

Nye arbeidsrutiner blir en utfordring. – De som før sorterte post og kjørte ut på samme dag, vil heretter jobbe en uke inne og en uke ute. Det blir en av de største omstillinger vi har hatt i mine år i Posten, sier Flydal.

– Å samle transport, distribusjon og produksjon på ett gulv blir en utfordring fra starten av.

En sammensmelting av personale som kommer fra helt forskjellige arbeidskulturer, med forskjellige vaner og uvaner, sier hovedverneombud for Oslo/Akershusregionen, Marina Dahle.

– Jeg har vært inne i prosjektet fra dag en. Det har vært utrolig artig og lærerikt. Fra vernetjenestens side har vi fått til nesten alt vi ønsket. Det har vært litt gi og ta, men sånn er det jo, sier Dahle, mens hun instruerer oss i trafikkreglene. Røde streker på gulvet skal skille fotgjengere fra truck-trafikken. Mens vi øver, ser vi at truck’ene har «vikeplikt» ved de mange blåmalte fotgjengerfeltene rundt om i hallen. Her står sikkerheten høyt.

– Med mye nytt utstyr blir en del tunge løft borte, men når vi løser én utfordring kan det fort komme en ny. Totalt sett vil alt som har med HMS-området å gjøre bli en viktig utfordring i seg selv, sier Dahle.

Den nye terminalen har virksomhet døgnet rundt.

– Med unntak av noen stille timer natt til søndag, med lite produksjon, blir det tilnærmet døgndrift, bekrefter Flydal.

Østlandsterminalen har statlig pålegg om at halvparten av de ansatte skal kjøre kollektivt til og fra jobben. Det er anlagt stativ som frister med plass til 60 sykler. I tillegg er det innredet et trim- og velværesenter i kjelleren på hele 500 kvadratmeter. Østlandsterminalen har det meste.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
29.01.2010
13:28
16.12.2013 12:28



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

BEREDT: Når flyene står, blir det innsparingsbehov for Avinor. NTL-erne Trond Høgemark (t.v.), Torbjørn Harbo, Jone Andersen og Per Gimre på Stavanger lufthavn forbereder seg på en krevende tid framover.

Ole Palmstrøm

Avinor-ansatte stålsetter seg: De første oppsigelsene er ventet allerede i høst

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs


Flere saker