JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidstilsynet sjekker butikker

Arbeidstilsynet aksjonerer i disse dager mot butikker over hele landet for å finne ut om de følger opp ansatte som er sykemeldt.

– Da vi gjennomførte en lignende aksjon for to år siden, resulterte det i mye pålegg. Det manglet rutiner for sykemeldte. De fikk ikke oppfølging og tilrettelegging. Nå vil vi finne ut om det er blitt bedre, sier prosjektleder Marianne Pedersen i Arbeidstilsynet til LO-Aktuelt.

Arbeidsavtaler

Arbeidstilsynet vil også undersøke om de ansatte har skriftlige arbeidsavtaler.

– Vi har fått mange henvendelser om dette, spesielt fra ansatte som jobber deltid. Vi vil også se om verneombud og ledere har fått den lovpålagte opplæringen i HMS, sier Pedersen.

Aksjonen varer fra 4. til 16. februar. Både IA-bedrifter og bedrifter uten IA-avtale vil bli kontrollert. Aksjonen er spesielt rettet mot detaljhandel og småbutikker, deriblant matbutikker, og er et ledd i Arbeidstilsynets satsing for et mer inkluderende arbeidsliv.

Lovfestet krav

Kravet til arbeidsgiver om oppfølging ved fravær ble skjerpet i arbeidsmiljøloven i 2007, og slike krav er også en del av IA-avtalen som nå reforhandles av regjeringen og partene i arbeidslivet. Arbeidsgivere har plikt til å sørge for at arbeidsplassen blir tilrettelagt i samsvar med den enkelte arbeidstakers behov, samtidig som arbeidstaker har plikt til å medvirke til at dette blir gjort.

– Vurdering og gjennomgang av praktiske tilretteleggingstiltak er svært viktig for å motvirke utstøting fra arbeidslivet, og her har arbeidsgiver et særskilt ansvar, sier regional prosjektleder i Oslo, Hanna Vesterager, i en pressemelding.

Annonse
Annonse