JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Misforståelse og systemfeil

Etter at 16 godsvogner kom i bevegelse på Alnabru, var ingen barrierer sterke nok til å stanse det løpske toget. Havarikommisjonen peker på svakheter i sikkerheten ved godsterminalen.



03.05.2010
23:40
16.12.2013 13:12

oystein@lomedia.no

– Det var ikke én årsak, men et samspill mellom flere årsaker. Det er det vi skal prøve å sette sammen til et bilde.

Det sa direktør Grete Myhre i Statens havarikommisjon for transport da den foreløpige rapporten om ulykken ble presentert.

– Det var ingen teknisk feil. Jeg mener at det er mer en systemfeil enn en menneskelig svikt. Da tenker jeg på opplæring, kunnskapsoppbygging og felles forståelse for regelverk og prosedyrer, sier avdelingsdirektør Kurt A. Olsen.

Utilstrekkelig

I den foreløpige undersøkelsen er konklusjonen at en utløsende faktor var en uklarhet mellom togekspeditøren på Alnabru skiftestasjon og skifteleder. Den peker på at kommunikasjonsopplegget har svakheter. Det er ikke krav i regelverket om å lagre samtalene.

– Det finnes ikke opptak, så hva som ble sagt vil vi aldri få 100 prosent klarhet i, sier Olsen.

Kommisjonen mener målet om å få mer gods over på bane kan ha bidratt. Manglende tilpassing og tilrettelegging av anleggene kan ha ført til at sikkerhetsmarginene er redusert for å avvikle trafikken raskere. Blant annet er det plassmangel på landets travleste terminal.

Vanskelig tid

– I denne tragiske situasjonen er vi tross alt lettet over at det er systemfeil, og ikke enkeltpersoner som kan lastes, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund.

Både han og leder for landsrådet som organiserer de ansatte i CargoNet, Kåre Wikdahl, var til stede da rapporten ble offentliggjort.

– Godstrafikken har økt mye, uten at det er bygget opp barrierer nok. Her kan det også være snakke om at opplæringen ikke er god nok, sier Brunborg.

– Jernbaneverket og alle godsselskapene jobber for å bedre sikkerheten hele tida. Det er vårt ansvar som arbeidstakere å bidra til det. Det er ingen tvil om at vi må få både bedre prosedyrer og flere barrierer. At en sånn ulykke kan skje på grunn av en uklarhet er tungt for alle ansatte på Alnabru, sier Kåre Wikdahl.

Mangler

– Vi må ta innover oss at det ikke har vært tilstrekkelige tekniske barrierer til å fange opp en misforståelse eller dårlig kommunikasjon. Jernbaneverket har blitt mye dyktigere til å foreta risikovurderinger på en mer systematisk måte enn det som var situasjonen på 1990-tallet, og er i gang med en stor gjennomgang av Alnabru, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

– For Jernbaneverket er det viktig å understreke at det ikke skal være slik at en misforståelse skal kunne føre til så fatale konsekvenser som dette. Dette tyder på at vi etter hvert som bruken av Alnabru har endret seg, ikke har klart å fange om de endringer i risikobildet dette har medført, og derfor ikke har fått etablert tilstrekkelig med barrierer, sier Enger.

Voldsom kraft

Tre omkom og fire ble alvorlig skadet da 16 godsvogner rullet fra Alnabru mot Sjursøya, en strekning på åtte kilometer med en høydeforskjell på 100 meter. Toget var nesten 460 meter langt, og veide 435 tonn. Farten kom opp i 130 km/t.

Ved Loenga sporet ni vogner av. De resterende syv, med en vekt på over 200 tonn, raste inn på Sjursøya, fortsatte videre der jernbanesporet slutter, over et parkeringsområde og gjennom en terminalbygning som kollapset. To vogner havnet i sjøen.

Les rapporten

Foto i henvisningen: Vidar Ruud, ANB

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.05.2010
23:40
16.12.2013 13:12



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

Colourbox.com

Karensperioden fra AAP skaper fortvilelse. Frp sikrer regjeringen flertallet for å beholde den

SV-leder Audun Lysbakken etterlyser nye dagpengetiltak. Regjeringen glemmer krisetiltakene for arbeidsfolk, mener han.

SV-leder Audun Lysbakken etterlyser nye dagpengetiltak. Regjeringen glemmer krisetiltakene for arbeidsfolk, mener han.

Jan-Erik Østlie

Fra nyttår får permitterte og arbeidsledige flere tusen kroner mindre å leve av i måneden: – En hån

Vekterstreiken har pågått siden 15. september, og fra mandag 2. november er totalt 2.390 vektere her i landet i streik.

Vekterstreiken har pågått siden 15. september, og fra mandag 2. november er totalt 2.390 vektere her i landet i streik.

Jan-Erik Østlie

NHO hevder at nytt tilbud til vekterne oppfyller alle krav. Helt feil, svarer forbundsleder

Kværner Stord er et av stedene der vektere blir tatt ut i streik fra 2. november.

Kværner Stord er et av stedene der vektere blir tatt ut i streik fra 2. november.

Håvard Sæbø

Her trappes vekterstreiken opp

Arne Viste

Arne Viste

Ole Berg-Rusten / NTB

Arne Viste ga papirløse jobb. Nå er firmaet hans konkurs

Debatt

Det sier seg selv at når den eneste konkurransekraften skal være personalkost på laveste nivå, så blir det ikke grunnlag for medbestemmelse og samarbeid, skriver Knut-Johannes Berg.

Det sier seg selv at når den eneste konkurransekraften skal være personalkost på laveste nivå, så blir det ikke grunnlag for medbestemmelse og samarbeid, skriver Knut-Johannes Berg.

Jan-Erik Østlie

En offentlig skittentøysvask vil være skadelig for hele vekterbransjen, men om det må til så blir det sånn


Flere saker