JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Misforståelse og systemfeil

Etter at 16 godsvogner kom i bevegelse på Alnabru, var ingen barrierer sterke nok til å stanse det løpske toget. Havarikommisjonen peker på svakheter i sikkerheten ved godsterminalen.



03.05.2010
23:40
16.12.2013 13:12

oystein@lomedia.no

– Det var ikke én årsak, men et samspill mellom flere årsaker. Det er det vi skal prøve å sette sammen til et bilde.

Det sa direktør Grete Myhre i Statens havarikommisjon for transport da den foreløpige rapporten om ulykken ble presentert.

– Det var ingen teknisk feil. Jeg mener at det er mer en systemfeil enn en menneskelig svikt. Da tenker jeg på opplæring, kunnskapsoppbygging og felles forståelse for regelverk og prosedyrer, sier avdelingsdirektør Kurt A. Olsen.

Utilstrekkelig

I den foreløpige undersøkelsen er konklusjonen at en utløsende faktor var en uklarhet mellom togekspeditøren på Alnabru skiftestasjon og skifteleder. Den peker på at kommunikasjonsopplegget har svakheter. Det er ikke krav i regelverket om å lagre samtalene.

– Det finnes ikke opptak, så hva som ble sagt vil vi aldri få 100 prosent klarhet i, sier Olsen.

Kommisjonen mener målet om å få mer gods over på bane kan ha bidratt. Manglende tilpassing og tilrettelegging av anleggene kan ha ført til at sikkerhetsmarginene er redusert for å avvikle trafikken raskere. Blant annet er det plassmangel på landets travleste terminal.

Vanskelig tid

– I denne tragiske situasjonen er vi tross alt lettet over at det er systemfeil, og ikke enkeltpersoner som kan lastes, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund.

Både han og leder for landsrådet som organiserer de ansatte i CargoNet, Kåre Wikdahl, var til stede da rapporten ble offentliggjort.

– Godstrafikken har økt mye, uten at det er bygget opp barrierer nok. Her kan det også være snakke om at opplæringen ikke er god nok, sier Brunborg.

– Jernbaneverket og alle godsselskapene jobber for å bedre sikkerheten hele tida. Det er vårt ansvar som arbeidstakere å bidra til det. Det er ingen tvil om at vi må få både bedre prosedyrer og flere barrierer. At en sånn ulykke kan skje på grunn av en uklarhet er tungt for alle ansatte på Alnabru, sier Kåre Wikdahl.

Mangler

– Vi må ta innover oss at det ikke har vært tilstrekkelige tekniske barrierer til å fange opp en misforståelse eller dårlig kommunikasjon. Jernbaneverket har blitt mye dyktigere til å foreta risikovurderinger på en mer systematisk måte enn det som var situasjonen på 1990-tallet, og er i gang med en stor gjennomgang av Alnabru, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

– For Jernbaneverket er det viktig å understreke at det ikke skal være slik at en misforståelse skal kunne føre til så fatale konsekvenser som dette. Dette tyder på at vi etter hvert som bruken av Alnabru har endret seg, ikke har klart å fange om de endringer i risikobildet dette har medført, og derfor ikke har fått etablert tilstrekkelig med barrierer, sier Enger.

Voldsom kraft

Tre omkom og fire ble alvorlig skadet da 16 godsvogner rullet fra Alnabru mot Sjursøya, en strekning på åtte kilometer med en høydeforskjell på 100 meter. Toget var nesten 460 meter langt, og veide 435 tonn. Farten kom opp i 130 km/t.

Ved Loenga sporet ni vogner av. De resterende syv, med en vekt på over 200 tonn, raste inn på Sjursøya, fortsatte videre der jernbanesporet slutter, over et parkeringsområde og gjennom en terminalbygning som kollapset. To vogner havnet i sjøen.

Les rapporten

Foto i henvisningen: Vidar Ruud, ANB

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.05.2010
23:40
16.12.2013 13:12



Mest lest

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

May Lill Kristiansen vet ikke helt hvordan hun skal oppføre seg i jobbintervjuer heretter: - Skal jeg fremstille meg som den jeg er med meninger eller skal jeg være den lojale som bare er snill og grei? 

Hanna Skotheim

May Lill fortalte om dårlig ledelse på jobben. Det har fått konsekvenser

Håvard Sæbø

Mona (19) fortalte ingen at hun søkte på bygg og anlegg

PRESEDENS: Stendi-saken vil få betydning for norsk arbeidsliv, mener advokat Kjetil Edvardsen, som har ført saken for Fagforbundets medlemmer.

PRESEDENS: Stendi-saken vil få betydning for norsk arbeidsliv, mener advokat Kjetil Edvardsen, som har ført saken for Fagforbundets medlemmer.

Werner Juvik

Nå kan Gry juble for millionutbetaling: – Jeg har nesten ikke ord

Leif Martin Kirknes

Slik vil LO-toppen kutte strømregninga

Omar Jørgensen

SV, Ap og Sp enige om nytt statsbudsjett: Her er noe av det de ble enige om

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

TV-profil Harald Eia er blitt verdsatt for sitt engasjement for fagbevegelsen.

Ida Bing

Harald Eia ba seerne innstendig om å fagorganisere seg. Nå får han Nitos hederspris

Håvard Sæbø

Tillitsvald fekk skriftleg åtvaring: – Aldri kjekt å bli herja med

Colourbox.com

Det blir likevel feriepenger på dagpenger for arbeidsløse og permitterte

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

Håvard Sæbø

AFP-pensjonen kan bli utsatt til 2024. LO-lederen innrømmer at det er komplisert

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Leif Martin Kirknes

Kan en arbeidsgiver trekke deg i lønn, bare for at det står i arbeidsavtalen? Høyesterett avgjør saken snart

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Jan Inge Haga

Klubbleder Gry jubler for feriepenger på dagpenger: – Vi har ikke så mye fra før av

PENGER UT AV LANDET: Økonomiprofessor ved UiO Karen Helene Ulltveit-Moe reagerer på at utenlandske eiere tar millioner i utbytte etter å ha fått støtte under pandemien.

PENGER UT AV LANDET: Økonomiprofessor ved UiO Karen Helene Ulltveit-Moe reagerer på at utenlandske eiere tar millioner i utbytte etter å ha fått støtte under pandemien.

Tri Nguyen Dinh

Utenlandske eiere tok ut 722 millioner kroner i utbytte fra krisestøttede bedrifter

VIL SPARE STRØM: Organisasjonene i debatt på dagens morgenmøte. Fra venstre Rolf Iver Hagemo, Norsk Varmepumpeforening, Tore Strandskog, Nelfo, Jan Olav Andersen, EL og IT Forbundet og Guro Hauge fra Zero.

VIL SPARE STRØM: Organisasjonene i debatt på dagens morgenmøte. Fra venstre Rolf Iver Hagemo, Norsk Varmepumpeforening, Tore Strandskog, Nelfo, Jan Olav Andersen, EL og IT Forbundet og Guro Hauge fra Zero.

Knut Viggen

Strømsparing i vanlige hjem er beste klimatiltak: – Ubegripelig at ikke politikerne tar tak i det

Jan-Erik Østlie

Øker snittprisen på strøm med 10 øre, vil det koste bedriften Stian jobber i 300 millioner mer i året

Colourbox.com

De aller rikeste har en fordel. Derfor øker ulikheten

ENDRET PRAKSIS: Coop Hordaland vil ikke lenger betale deltidsansatte dobbel lønn for å jobbe de siste tre søndagene før jul. Illustrasjonsbilde.

ENDRET PRAKSIS: Coop Hordaland vil ikke lenger betale deltidsansatte dobbel lønn for å jobbe de siste tre søndagene før jul. Illustrasjonsbilde.

Erlend Angelo

Coop-ansatte får dårligere betalt for søndagsarbeid enn før

AVVISTE ANKEN: Omsorgsarbeiderne gikk til sak mot Stendi (tidligere Aleris) for ulovlige arbeidsforhold. Nå har også Høyesterett sagt sitt.

AVVISTE ANKEN: Omsorgsarbeiderne gikk til sak mot Stendi (tidligere Aleris) for ulovlige arbeidsforhold. Nå har også Høyesterett sagt sitt.

Leif Martin Kirknes

Høyesterett avviser anken fra Stendi: Nå får omsorgsarbeiderne millionerstatning

GRANSKER: Håkon Holmen er utdannet siviløkonom og tidligere major. Han leder laget som nå skal granske hvordan private barnehager bruker de 27 milliarder kroner de får i året fra skattebetalerne og foreldre.

GRANSKER: Håkon Holmen er utdannet siviløkonom og tidligere major. Han leder laget som nå skal granske hvordan private barnehager bruker de 27 milliarder kroner de får i året fra skattebetalerne og foreldre.

Øystein Windstad

Før hjalp majoren bøndene med å passe på dyr på beite. Nå skal han kontrollere de private barnehagene

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

Morten Hansen

Jernbaneansatte kan juble: Nå stopper Støre anbudskonkurransen på drift og vedlikehold

SSB-rapporten viser at ulikhet er et større samfunnsproblem enn mange hadde trodd, sier SV-leder Audun Lysbakken.

SSB-rapporten viser at ulikhet er et større samfunnsproblem enn mange hadde trodd, sier SV-leder Audun Lysbakken.

Brian Cliff Olguin

Ulikheten i Norge er 36 prosent høyere enn offisiell statistikk


Flere saker