JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Undersøkelse om bruk av tolk i NAV

I månedsskiftet august/september gjennomfører IMDi sin årlige undersøkelse om bruk av tolk i offentlig sektor, og i år er turen kommet til NAV.

anne.grete.lossius@lomedia.no

Hvordan møtes innvandrere som ikke snakker norsk når de kommer til NAV? Hvor ofte brukes det tolk? Er det rutiner for bestilling og betaling av tolker?

Dette er spørsmål som Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) skal finne ut av sammen med NAV.

Sett av 10 minutter

– God kommunikasjon er viktig for å gi et likeverdig og brukertilpasset tilbud til alle. Tolking er et nødvendig verktøy for å overkomme språkbarrierer i et mangfoldig samfunn, sier Mona Myran, prosjektleder for undersøkelsen i IMDi.

Et utvalg av ansatte vil få mulighet til å svare på undersøkelsen, og dermed mulighet til å påvirke strategien for bruk av tolk i offentlig sektor.

– Vi oppfordrer derfor alle som blir spurt om å delta i undersøkelsen om å sette av de 10 minuttene det tar å svare på spørsmålene, sier Myran.

Viktig bidrag for bevisstgjøring

Tidligere år har IMDi undersøkt tolkebruk innen barnevernet, fastlegeordningen, straffesakskjeden og skolen.

– Kartleggingene har vært viktige bidrag i arbeidet med å bevisstgjøre offentlig sektor i bruk av tolk. Særlig har det blitt avdekket usikkerhet om når det skal benyttes tolk, hvem som har ansvar for kvalitetssikring og bestilling av tjenesten, og hvordan utgiftene skal dekkes, sier Myran.

I år er det altså NAV som skal undersøkes, og IMDi håper at man på denne måten er med på å muliggjøre et bedre velferdstilbud for brukere med begrensede norskkunnskaper.

Nasjonal fagmyndighet

IMDi er nasjonal fagmyndighet for tolking i offentlig sektor, og arbeider med å drive frem og utvikle tiltak for å styrke tolkingens kvalitet.

For å øke tilgangen til kvalifiserte tolker, drifter IMDi Nasjonalt tolkeregister.

– IMDi ønsker å være en støttespiller for offentlige instanser, og jobber derfor med å utvikle og formidle kunnskap, verktøy og metoder som NAV og andre i det offentlige tjenesteapparatet, kan bruke, avslutter Myren.

Annonse
Annonse