JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ryanair dropper Frankrike

Fransk arbeidslovgivning ble for mye for Ryanair. Nå trekker de seg ut.

Håpløse arbeidsbetingelser har ikke bare ført til problemer for Ryanair i Norge. I Frankrike har påtalemyndighetene satt i gang en prosess mot Ryanair for brudd på fransk arbeidslovgivning. Reaksjonen fra det irske flyselskapet var å trekke seg helt ut av landet.

Også i Tyskland har Ryanair problemer. Onsdag ble det kjent at selskapet innstiller rundt en tredel av all virksomhet, men her er årsaken den varslede flyskatten som innføres fra nyttår.

Fransk dekret

Det er et fransk dekret fra 2006 som er årsaken til at Ryanair nå trekker seg ut av Frankrike, skriver Berlin-avisen «Neues Deutschland».

Ifølge dekretet, som ble vedtatt kort etter at Ryanair åpnet sin base i Marseilles i 2006, skal alle som er ansatt på baser i Frankrike, også piloter og kabinpersonal, behandles og betales i henhold til fransk arbeidslovgivning. I tillegg må selskapene betale sosiale utgifter for sine ansatte til Frankrike. Det franske dekretet bryter med en EU-regel på området, men franskmennene kjører løpet og har stevnet Ryanair for Arbeidsretten.

Ryanair har åpenbart gitt opp en rettslig kamp og trekker seg ut av Frankrike. I første omgang dreier det seg om flygninger på Marseilles. Om dette får konsekvenser for Ryanair-ruten mellom Oslo Lufthavn (Torp) og Marseilles er uklart, da det ikke var mulig å få klarhet i om Oslo-Marseilles-ruten har base i Norge eller i Frankrike.

Problematisk

LO-advokat Einar Stueland sier til FriFagbevegelse.no at billigflyselskaper som Ryanair opererer på en måte, der deler av virksomheten kan være problematisk.

– Det er helt klart at de som jobber på bakken og er ansatt i norske selskaper omfattes av norsk lovgivning. Flygende personell er litt kilent, og det kommer an på hvor de har sin base og er stasjonert. Dette er grensespørsmål som er vanskelige, sier Stueland.

Arbeidsmiljøloven gjelder uansett

LO-advokaten sier at det for personell ansatt i Norge uansett ikke er noe spørsmål. Da vil arbeidsmiljøloven regulere forholdene. For det flygende personell, som kanskje bare er noen timer i Norge, men ellers arbeider i luften til og fra norske destinasjoner, kan det være vanskelig. I tillegg kommer at de uansett ikke er organisert, slik at hverken norske eller andre lands fagorganisasjoner kommer inn i bildet.

I LO følger man utviklingen innenfor denne sektoren nøye, men det har hittil ikke vært noen henvendelser om å ta opp saken siden det ikke er kjent at noen av de ansatte er organisert i LO-forbund.

Ikke godt nok

– HK-sekretær Lise Skaret i fagforeningen for luftfart og reiseliv sier at dersom norsk lovgivning ikke er god nok for å skaffe ordentlige arbeidsforhold i Ryanair, så må vi endre loven. Hva er din kommentar?

–Vel, jeg tror at den norske arbeidsmiljøloven er god nok. Den sikrer grunnleggende rettigheter og organisasjonsfrihet, men jeg har inntrykk av at her mangler det en del i Ryanair. Problemet igjen er at Ryanair-ansatte ikke er organisert, sier advokaten.

Reduserer i Tyskland

Ryanair er altså på vei ut av Frankrike fordi de ikke vil risikere en arbeidsrettssak. I Tyskland reduserer de også tilbudet med en tredel. På Ryanairs hovedflyplass i Tyskland, Frankfurt (Hahn), reduseres antall flygninger fra 532 til 382. Det betyr cirka en million færre reisende. I tillegg betyr det 150 færre Ryanair-ansatte i Frankfurt pluss færre ansatte i servicetjenester. Totalt dreier det seg om rundt 1.000 færre ansatte på Frankfurt (Hahn). Men årsaken sier Ryanair er de nye avgiftene.

I Tyskland er man ikke overbevist om det. I en kommentar i Sueddeutsche Zeitung skriver Sibylle Haas at ingen flyselskaper nedlegger ruter som er lønnsomme. Hun mener Ryanair har en rekke ruter, der de tjener for dårlig, og at det er grunnen. Den nye flyavgiften er et vikarierende motiv. Hverken Lufthansa, Airberlin eller Germanwings, de tre største tyske flyselskapene, har varslet innskrenkninger som følge av de nye tyske flyavgiftene.

Annonse
Annonse