JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Når arbeidsplasser blir truet

Forslaget om ny mobilitetspakke fra EU vil radere ut både den norske transportbransjen og den norske turbussbransjen.
Både buss- og godstransportbransjen i Norge står i fare dersom et EU-forslag går gjennom, mener innsenderen.

Både buss- og godstransportbransjen i Norge står i fare dersom et EU-forslag går gjennom, mener innsenderen.

Roy Ervin Solstad

havard.loeng@asko.no

I disse dager sitter EU og forhandler om de nye mobilitetspakkene. Det som har kommet fram så langt viser at det er store forandringer Norge må innføre via EØS-avtalen. Pakkene er svært omfattende, men noe av det som gjør oss mest bekymret er forslagene som går på så og si rent frislipp innenfor kabotasje for både buss og gods.

For å ta historien først. Kabotasje er transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme. Kabotasje er i utgangspunktet ikke tillatt i henhold til yrkestransportlovens paragraf 10 (3). En utenlandsk transportør kan bare frakte gods eller personer mellom to steder i Norge dersom det er spesielle grunner for det. Transportører fra EØS har likevel adgang til å utføre midlertidig kabotasje i Norge. Slik det er per dags dato må en transportør ha last inn til Norge. Og når de først har kommet inn i landet kan de ta maksimalt tre kabotasjeturer i løpet av sju dager før de må ut av landet igjen.

I de nye forslagene finner vi følgende: Utenlandske lastebiler kan utføre et ubegrenset antall turer i Norge i løpet av fem døgn. Det eneste kravet for at dette skal være lovlig er at de minimum har en avtale på levering av en tom pall eller tom container som "inngående gods". Og det er her det blir konkurransevridende for norske arbeidstakere. Selv om slik transport er underlagt allmenngjøringsbestemmelsene på lønn vil norske arbeidstakere tape i en slik konkurranse. Årsaken er at det kun er lovlig å allmenngjøre tariffavtalenes minstelønn, mens de fleste sjåførene i dag har langt over disse satsene gjennom lokale forhandlinger i bedriftene.

For buss-sektoren er det flere store forandringer som er på tur. Kabotasje forekommer i dag innen turbuss-segmentet og dette har allerede ført til store problemer for norske turbuss-selskaper. De nye forslagene fra EU vil medføre at både internasjonale og nasjonale ekspressbussturer kan utføres av utenlandske selskaper og det vil være svært vanskelig å nekte disse selskapene adgang til dette markedet. I forslaget fjernes rett og slett begrepet kabotasje, og det åpnes for tilnærmet full liberalisering av persontransport i Europa.

For første gang kan altså ordinær rutetrafikk med buss få konkurranse fra utenlandske selskap og på særdeles ulike vilkår. I forslagene til de nye mobilitetspakkene finner vi at transporten kan utføres med utenlandskregistrerte busser (disse har en vesentlig lavere innkjøpspris) samt at det ikke stilles krav til at det utøvende selskapet skal ha et driftskontor i det landet der transporten utføres. Det er tvilsomt om slik rutekjøring kan underlegges bestemmelsene i Utstasjoneringsdirektivet samt allmenngjøringsbestemmelsene.

Ut fra det vi kan lese ser det ut som både den norske transportbransjen og den norske turbussbransjen skal utraderes. Vi ser allerede resultatet av hva den midlertidige kabotasjen gjør med det norske transportmarkedet slik et fungerer i dag. Med full liberalisering vil dette medføre at norske arbeidsplasser blir videre truet. Vi krever at myndighetene må på banen, og bruke det såkalte handlingsrommet som befinner seg i EØS-avtalen og si nei til de nye mobilitetspakkene. Vi trenger en sterk norsk transportsektor.

Kabotasje forekommer i dag innen turbuss-segmentet og dette har allerede ført til store problemer for norske turbuss-selskaper.

Vi krever at myndighetene må på banen, og bruke det såkalte handlingsrommet som befinner seg i EØS-avtalen og si nei til de nye mobilitetspakkene

Annonse
Annonse