JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

«NSB er dessverre satt på et sidespor»

NSB og Nettbuss går sammen under navnet Vy.
NSB skifter navn til Vy.

NSB skifter navn til Vy.

Snøhetta / NSB

KOMMENTAR: Kjell Werner, ansvarlig redaktør ANB

NSB og Nettbuss går sammen under navnet Vy. Mange reagerer med bestyrtelse over at NSB-navnet går over i historien etter 136 år, og enda flere rister på hodet over det nye navnet som det koster 280 millioner å innføre. Språkrådet er blant dem som misliker navnet Vy. NSB-sjef Geir Isaksen argumenterer på sin side med at selskapet må ha nye vyer for framtiden.

Vy-navnet føyer seg inn i rekken av flere nye og dårlige navn på tradisjonsrike selskaper. Statoil har blitt til Equinor og Statens Vegvesens tidligere anleggs- og vedlikeholdsavdeling har blitt til Mesta. Bare for å nevne noe. Ordet vy sier folk flest fint lite. Dette ordet brukes bare i flertall. Navnet Vy sier heller ingen ting om hva det nye NSB skal drive med.

• Følg oss på Facebook

Opposisjonen på Stortinget misliker sterkt at NSB-navnet forsvinner og liker i hvert fall ikke Vy som nytt navn. Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) og statsminister Erna Solberg (H) godtar imidlertid navnebyttet. Og det er da også de fire borgerlige partiene som må ta ansvar for det som skjer. Det interessante er nemlig at nye NSB er et resultat av en bevisst politikk, og da blir navnedebatten et blindspor.

Norges Statsbaner er ikke lenger hva det en gang var. Statseide NSB er dessverre satt på et sidespor. Allerede høsten 1996 ble Jernbaneverket skilt ut fra NSB. Jernbaneverket fikk ansvar for skinner og annen infrastruktur, mens NSB bare skulle eie og kjøre tog.

Men den store endringen har skjedd etter at Erna Solberg ble statsminister i 2013. Høsten 2014 lovet Høyres Linda Hofstad Helleland en omfattende jernbanereform. «Vi skal skvise så mye tannkrem ut av tuben at Ap ikke får puttet det tilbake», sa hun.

Daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) lot seg ikke be to ganger, og etterfølgeren Jon Georg Dale har fulgt i samme jernbanespor. Resultatet har blitt oppsplitting i en rekke selskaper og større åpning for å slippe private aktører inn i sektoren.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

I dag er det slik at NSB må nøye seg med å kjøre tog og busser. Togene leies av selskapet Norske tog. Skinnegangene er det Bane Nor som eier og drifter. NSB tapte anbudskampen om Sørlandsbanen. Britiske GoAhead var billigere og vant. Og nå kommer det nye anbudskamper i tur og orden.

Når det oppstår forsinkelser og problemer i togtrafikken er det som oftest NSB som blir skyteskiva. Men det blir å rette baker for smed, siden det i stor grad er skinnegang, signaler og togmateriellet som svikter. Her ligger den politiske utfordringen. Veien tilbake til «gamle» NSB synes dessverre lite farebar. Det blir vanskelig å få tannkremen tilbake på tuben.

Annonse
Annonse