JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar

Aldri har så mange besøkt FriFagbevegelse daglig

Fram til januar 2025 var Tore Ryssdalsnes ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse.no.

Fram til januar 2025 var Tore Ryssdalsnes ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse.no.

Tri N. Dinh

Dette er et meningsinnlegg. Send inn debattinnlegg til debatt@lomedia.no
I tillegg til at selve nettavisen når lenger ut, så har det vært kraftig vekst på sosiale medier i fjor. Satsingen på TikTok gjør at FriFagbevegelse når langt flere unge enn tidligere. 

tore.ryssdalsnes@lomedia.no

FriFagbevegelse har lagt bak seg et år med positiv utvikling på mange områder. Her er noen nøkkeltall å merke seg: 

• Det ble publisert 6040 artikler i 2024. Dette er 286 flere enn i 2023. 

• Nettavisen FriFagbevegelse hadde totalt 26,1 millioner sidevisninger. Dette er en drøy million færre visninger enn i rekordåret 2023. Hovedgrunnen er at det er færre besøk på forsiden. Det har imidlertid vært en økning i visning av artikler sammenlignet med foregående år. 

• Hver artikkel er i snitt lest av 4320 personer. 

• Hver dag var det i snitt 46.285 personer (eller ulike digitale enheter, for å være helt presis) innom FriFagbevegelse. Dette er en økning fra 44.970 i 2023, og det har aldri vært så mange daglig besøkende som i 2024. 

Blant de 40 største

Med drøyt 46.000 daglige brukere, plasserer FriFagbevegelse seg blant landets 40 største redaktørstyrte nettaviser målt i daglige brukere, basert på oversikten på medietall.no. 

Og det er flere andre nøkkeltall som også peker oppover. Bare se her: 

Quick exit, altså antallet lesere som går ut av artikkelen innen fem sekunder, har gått ned fra 17 prosent i 2023 til 12 prosent i 2024. Dette er viktig, da det betyr at færre lesere blir skuffet når de klikker seg inn, og flere enn tidligere leser hele eller store deler av artikkelen. Dette er en indikasjon på at kvaliteten i artiklene er bedre enn tidligere.

• Og ikke nok med det – scrolledybden, altså hvor langt ned i en artikkel det leses, har i snitt økt fra 33 prosent til 41 prosent. I snitt leser altså hver leser åtte prosentpoeng lenger nedover i saken, noe som også er veldig positivt når man skal vurdere kvaliteten på innholdet. 

Færre på forsiden

Det er bare de aller største nettavisene, som VG og NRK, som lever av forsidetrafikken. Der går folk inn på fronten for å sjekke om det er noe nytt. De fleste andre nettaviser og nettsteder er helt avhengig av å sende ut sakene gjennom andre kanaler for å få leserne innom. Dette er en grunn til at en god del norske medier hadde lavere forsidetrafikk i 2024 enn året før. For FriFagbevegelse var fallet i forsidetrafikk ganske stort, men til gjengjeld har trafikken økt fra de andre viktigste kildene. 

Nyhetsbrev er viktig

For FriFagbevegelse så har nyhetsbrev økt kraftig som kilde for lesing, og det er nå den nest viktigste kilden – bare slått av Google-søk. 

Medieåret 2024 har blant mye annet vært preget av at Facebook har endret algoritmene slik at brukerne har fått færre nyhetsartikler i feeden sin. Mange redaktørstyrte medier har hatt et markant fall i Facebook-trafikken sin. Dette har ikke rammet FriFagbevegelse altfor hardt. I 2023 gikk trafikken fra Facebook en del ned, men tallene fra 2024 har vært omtrent på 2023-nivå. 

FriFagbevegelse sender også pushvarsel til leserne for å tipse om at det er publisert en ny artikkel som er vært å få med seg. Pushvarsel har økt markant som en viktig kilde til lesing i året som gikk. 

Lønn og pensjon leses mest

Når man ser på lista over hvilke saker som ble mest lest i fjor, så domineres den av saker om lønn og pensjon. Fjorårets aller mest leste sak handlet om hvor mye man må ha i årslønn for å kunne gå av som 62-åring. Denne saken ble lest av nesten en kvart million brukere.

Når det gjelder lønn, er det saken «Dette er den vanligste lønna i Norge» som ble mest lest, tett fulgt av saken om innholdet i lønnsoppgjøret for frontfaget.

FriFagbevegelse publiserer veldig mange historier om norske arbeidsfolks gleder og utfordringer. Mange av disse sakene leses mye. Den aller mest leste saken i denne kategorien i fjor var historien om lastebilsjåføren som fikk sparken fordi han var anklaget for å ha stjålet en halv sjokolade. Saken ble lest av over 150.000 – og sjåføren fikk jobben tilbake, da han hadde tillatelse til å ta seg en bit av sjokoladen som var vurdert som ubrukelig for salg.

TikTok-satsing mot unge 

Den største nyheten for FriFagbevegelse i 2024 var ellers en målrettet satsing for å nå yngre brukere. Med arbeidstittelen «Det unge arbeidslivet» etablerte FriFagbevegelse 21. august TikTok-konto. I løpet av de første månedene har kontoen runda 1 million visninger med innhold rettet mot unge i arbeidslivet. Du skala få noen nøkkeltall om dette også: 

• 727.000 unike personer har sett FriFagbevegelses innhold på TikTok.

• 78,5 prosent av dem er under 34 år (eller fire av fem, om du vil). Nærmere 300.000 av de vi har nådd har vært i alderen 18-24, og disse unge brukerne er i svært stor grad et publikum FriFagbevegelse ikke når på andre plattformer. 

Den mest sette videoen er «Hva tjener en prosessoperatør». Den er sett 428.000 ganger totalt på TikTok og Instagram.

Hvis vi summerer alle visningene, er denne videoen til sammen sett i 142 dager, 9 timer og 1 minutt.

Insta-spin-off

TikTok-satsingen har også ført til betydelig økt rekkevidde på Instagram. I løpet av 2024 har totalt 273.000 personer sett innhold fra FriFagbevegelses Instagram-konto. Etter TikTok-oppstarten i august har den månedlige rekkevidden på Instagram skutt i været. Instagram premierer video, og de gjenbruk av de publiserte videoene fra TikTok, har gjort at FriFagbevegelses Insta har økt fra under 10.000 brukere i måneden i første halvår til over 100.000 brukere i november og desember.

Fortsatt økning i 2025

Det har vært bra lesing på slutten av 2024, og FriFagbevegelse går inn i 2025 med bra fart. Målet er å nå enda flere daglige brukere, samt å fortsette den kraftige økningen i unge brukere. 

Har du tips eller forslag til saker vi bør lage, er det bare å ta kontakt! Godt nytt år!

Warning
Annonse
Annonse