Debatt
Barnas beste fortjener ikke forhastede utspill
Leif Martin Kirknes
Saken oppsummert
Skolenes landsforbund reagerer kraftig på kunnskapsministerens forslag om å fjerne engelsk, samfunnsfag og KRLE i de første årene av barneskolen.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun foreslår å kutte engelsk, samfunnsfag og KRLE i de første årene av barneskolen. Målet er å gi mer tid til lesing, skriving og regning.
Men er det egentlig barna som vinner på dette?
Det viktigste er at de yngste barna lærer å lese, skrive og regne, sier Nordtun til Aftenposten. Hun mener engelsk, KRLE og samfunnsfag kan vente.
Skolenes landsforbund advarer: Forslaget er forhastet og kan svekke elevenes helhetlige dannelse.
En ensidig satsing på norsk og matematikk reduserer variasjonen i undervisningen og går på bekostning av språk- og samfunnskompetanse – som er viktig å starte tidlig.
Enda et problem er at dette vil medføre nok en endring av læreplanen, noe som skaper uro og belastning for lærere og skoler.
Skolenes landsforbund foreslår derfor en alternativ løsning: Samle samfunnsfag, KRLE og naturfag i et «orienteringsfag» på småskoletrinnet.
O-faget kan vektlegge praktisk læring og lek, samtidig som bredden i undervisningen bevares.
Vi roser kunnskapsministeren for at hun ønsker å fjerne noe fra læreplanen, men her går det rett og slett for fort i svingene.
Før slike forslag når media, bør hun sette på bremsen og snakke med lærerorganisasjonene først. Barnas beste fortjener ikke forhastede utspill.
Nå: 0 stillingsannonser

