JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

Er det egentlig greit at skolebussen er gratis for alle?

Kanskje vi burde øke billettkontrollene også utenfor sentrum. Ikke bare for å øke billettinntektene. Men like mye for å styrke samfunnsmoralen og folkehelsen, skriver Ørjan Takle.

Kanskje vi burde øke billettkontrollene også utenfor sentrum. Ikke bare for å øke billettinntektene. Men like mye for å styrke samfunnsmoralen og folkehelsen, skriver Ørjan Takle.

Håvard Sæbø

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Sommerferien er over for de fleste. Skolene er begynt igjen. Og livet følger igjen det vante hverdagsmønsteret.

Med skolestart begynner også skolebussene å gå.

Vi kjører med elever, som på grunn av farlig skolevei får gratis skoleskyss. Vi kjører med elever, som fordi de bor mer enn fire kilometer fra skolen også får gratis skoleskyss. For de aller minste er avstanden to. Så kjører vi med en del elever, som får skoleskyssen dekket av mor og far eller som betaler selv. Og vi kjører med enda en gruppe elever. Det er de som reiser uten at noen betaler.

I dag hentet jeg 38 elever på en ungdomsskole i Øygarden kommune. Akkurat det er egentlig ikke så interessant, fordi det jeg skal fortelle tror jeg gjelder mer eller mindre samtlige ungdomsskoler i hele landet. Kanskje mer jo lenger vekk fra regionsentra og regelmessige billettkontroller skolen ligger.

Jeg hentet som nevnt 38 elever. Den første strekningen på litt i underkant av 3 km er det fortau. Ikke en spesielt farlig skolevei med andre ord. Og heller ikke lang nok til å få gratis skyss. På den strekningen gikk 25 elever av bussen. Siden vi ikke kontrollerer om folk har betalt, så vet jeg ikke hvor mange av dem som hadde betalt for turen. Men det ville forbause meg mye om alle hadde busskort.

Så vidt jeg kjenner til har det ikke vært kontroll på den ruten noen gang. Kanskje en og annen ivrig bussjåfør har kontrollert. Men neppe de siste årene.

Nå er jeg kanskje ikke mest opptatt av de tapte billettinntektene. Vi burde kanskje ikke hatt med disse elevene på bussen uansett betaling eller ikke. Det er imidlertid et par andre aspekt ved dette.

Når vi lar ungdom daglig få lov til å svindle fylkeskommunen for inntekter, uten at det får konsekvenser. Hva gjør vi da med disse elevenes tro på at ærlighet varer lengst? Hva gjør vi med betalingsviljen til de elevene som faktisk har betalt? Hva gjør vi med morgendagens samfunnsmoral? Dersom det er greit å svindle på bussen hver skoledag, hvordan blir det da med viljen til å betale skatt. Med dagligvarehandel. Kleshandel. Hva gjør vi med den generelle moralen i samfunnet?

I vårt samfunn er folkehelsen et økende problem. Vi beveger oss for lite. Når foreldre ikke henter og bringer, så blir de unge ofte heller sittende hjemme foran en eller annen skjerm. Kanskje det ville vært sunt å gå til og fra skolen. Kanskje vi burde øke billettkontrollene også utenfor sentrum. Ikke bare for å øke billettinntektene. Men like mye for å styrke samfunnsmoralen og folkehelsen.

Kanskje økte billettkontroller utover i distriktene burde være et spleiselag for flere etater enn bare de fylkeskommunale administrasjonsselskapene som Skyss, Kolombus, Ruter, AtB og alle de andre.

Kanskje det bør gjøres nå når skolene begynner et nytt skoleår. Nå før nye vaner med bussniking får satt seg. 

Annonse
Annonse