Kanskje vi burde øke billettkontrollene også utenfor sentrum. Ikke bare for å øke billettinntektene. Men like mye for å styrke samfunnsmoralen og folkehelsen, skriver Ørjan Takle.
Håvard Sæbø
Debatt
Er det egentlig greit at skolebussen er gratis for alle?
Sommerferien er over for de fleste. Skolene er begynt igjen. Og livet følger igjen det vante hverdagsmønsteret.
Med skolestart begynner også skolebussene å gå.
Vi kjører med elever, som på grunn av farlig skolevei får gratis skoleskyss. Vi kjører med elever, som fordi de bor mer enn fire kilometer fra skolen også får gratis skoleskyss. For de aller minste er avstanden to. Så kjører vi med en del elever, som får skoleskyssen dekket av mor og far eller som betaler selv. Og vi kjører med enda en gruppe elever. Det er de som reiser uten at noen betaler.
I dag hentet jeg 38 elever på en ungdomsskole i Øygarden kommune. Akkurat det er egentlig ikke så interessant, fordi det jeg skal fortelle tror jeg gjelder mer eller mindre samtlige ungdomsskoler i hele landet. Kanskje mer jo lenger vekk fra regionsentra og regelmessige billettkontroller skolen ligger.
Jeg hentet som nevnt 38 elever. Den første strekningen på litt i underkant av 3 km er det fortau. Ikke en spesielt farlig skolevei med andre ord. Og heller ikke lang nok til å få gratis skyss. På den strekningen gikk 25 elever av bussen. Siden vi ikke kontrollerer om folk har betalt, så vet jeg ikke hvor mange av dem som hadde betalt for turen. Men det ville forbause meg mye om alle hadde busskort.
Så vidt jeg kjenner til har det ikke vært kontroll på den ruten noen gang. Kanskje en og annen ivrig bussjåfør har kontrollert. Men neppe de siste årene.
Nå er jeg kanskje ikke mest opptatt av de tapte billettinntektene. Vi burde kanskje ikke hatt med disse elevene på bussen uansett betaling eller ikke. Det er imidlertid et par andre aspekt ved dette.
Når vi lar ungdom daglig få lov til å svindle fylkeskommunen for inntekter, uten at det får konsekvenser. Hva gjør vi da med disse elevenes tro på at ærlighet varer lengst? Hva gjør vi med betalingsviljen til de elevene som faktisk har betalt? Hva gjør vi med morgendagens samfunnsmoral? Dersom det er greit å svindle på bussen hver skoledag, hvordan blir det da med viljen til å betale skatt. Med dagligvarehandel. Kleshandel. Hva gjør vi med den generelle moralen i samfunnet?
I vårt samfunn er folkehelsen et økende problem. Vi beveger oss for lite. Når foreldre ikke henter og bringer, så blir de unge ofte heller sittende hjemme foran en eller annen skjerm. Kanskje det ville vært sunt å gå til og fra skolen. Kanskje vi burde øke billettkontrollene også utenfor sentrum. Ikke bare for å øke billettinntektene. Men like mye for å styrke samfunnsmoralen og folkehelsen.
Kanskje økte billettkontroller utover i distriktene burde være et spleiselag for flere etater enn bare de fylkeskommunale administrasjonsselskapene som Skyss, Kolombus, Ruter, AtB og alle de andre.
Kanskje det bør gjøres nå når skolene begynner et nytt skoleår. Nå før nye vaner med bussniking får satt seg.
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år
Hanna Skotheim
Foreslår nye regler: Flere kan gå glipp av Nav-penger
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Frykter en ny «angiverlov» vil rasere tilliten i samfunnet
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.
Leif Martin Kirknes
Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
SOLCELLE-BYGDA: Det har vært solindustri i Glomfjord i 28 år. Sandra Roksøy var tillitsvalgt da oppsigelsene kom i slutten av august i år.
Egil Brandsøy/ Industri Energi
Regjeringens solsatsing kom for seint – Sandra mistet jobben
Debatt
Hvorfor skal det være så vanskelig å eliminere fattigdommen i Norge, når norsk økonomi aldri har vært så solid som nå? spør Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox
En skam for velferdsstaten at det fremdeles finnes fattigdom i Norge
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Elektriker Lea Erlandsen er kåret til Norges hyggeligste håndverker og Norges hyggeligste elektriker.
Knut Viggen