JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

«Fagkompetanse som lottogevinst?», skriver daglig leder

Et lærekandidatløp er vanligvis et toårig opplæringsløp i en bedrift, med konkret opplæring i et fagområde som bedriften har høy kompetanse på. (Illustrasjonsfoto)

Et lærekandidatløp er vanligvis et toårig opplæringsløp i en bedrift, med konkret opplæring i et fagområde som bedriften har høy kompetanse på. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Er det noe alle forskere og politikere er enige om, så er det at det å ha et arbeid å gå til – er god medisin.

Ved inngangen til 2020 ble Viken fylkeskommune etablert som skoleeier og ansvarlig for videregående utdanning i vårt distrikt. I samme øyeblikk ble det store forskjeller på tilbudet for spesialundervisning i bedrifter for fylkets unge voksne med læreutfordringer. Tilbudet kommer helt an på hvor du bor. De som bor i gamle Østfold har akkurat nå trukket vinnerloddet. Dette fordi det i den sør-østlige delen av Viken allerede eksisterer et system hvor elever med læreutfordringer, gjennom et eget opplæringskontor, får oppfølging og tilpasset fagopplæring i bedrifter med spesialkompetanse på tilrettelegging, såkalte vekst- og attføringsbedrifter.

Hvis vi skrur klokka enda litt tilbake, utfordret Solberg regjeringen i mars 2019 samfunnslivet i Norge til å være med på en inkluderingsdugnad. Det ble sagt at inkluderingsdugnaden skulle være et felles samfunnsoppdrag for å få flere i jobb. Målet var å få flere personer med nedsatt funksjonsevne eller hull i CV’en ut i arbeid. Med denne dugnaden bygget regjeringen opp under de lovnader Norge har gjort når de har tatt på seg å bidra til at FN skulle nå sine bærekraftsmål i 2030. Der kan vi lese at man fremover skulle fokusere på å inkludere sårbare og marginaliserte grupper i utviklingen. Det globale samfunnet ble bedt om å stå sammen for å redusere utenforskap, sørge for god utdanning og anstendig arbeid til alle.

Derfor er det så trist å se at elever med særlige behov, og som trenger å få spesialundervisning i bedrift, ikke har muligheter til å bli lærekandidater på samme måte som i den godt utbygde ordningen i Østfold, kun fordi de bor andre steder i Viken.

Et lærekandidatløp er vanligvis et toårig opplæringsløp i en bedrift, med konkret opplæring i et fagområde som bedriften har høy kompetanse på. Læreperioden avsluttes med en læreprøve og med etterfølgende høytidelig seremoni og utdeling av lærebevis. Disse to årene erstatter gjerne 2. og 3. skoleår på videregående skole. I tillegg til fagkompetanse er det vår erfaring at disse elevene opplever høy grad av mestring, inkludering og arbeidsglede. Vi mener at praktisk opplæring, med støtte av ansatte som har spesialkompetanse på oppfølging, er et mye bedre utdanningsløp for disse personene enn å gå både fire og fem år på tilrettelagte linjer på videregående skole. Ordningen med spesialopplæring i bedrift innebærer ingen økte kostnader for fylkeskommunen, kun at pengene blir brukt annerledes. Fra spesialklasser til opplæring i bedrift.

I løpet av november har vi fått signaler om at Fylkestinget skal avgjøre om den ordningen som har vært i Østfold, skal bli gjeldende for hele Viken. Jeg setter nå min tillit til at politikerne gjør ordningen til en mal for hele fylkeskommunen. Da vil vi hindre diskriminering innad i det nye fylket vårt, sikre yrkesfaglig opplæring til flere, og bidra til at Drammen kommune, Norge og verden når sine bærekraftige mål.

Men aller viktigst: det gir personer med utfordring for å ta til seg teoretisk læring mulighet til å med stolthet og motivasjon tilegne seg fagkompetanse som igjen kan gi de mulighet til inntektsbringende arbeid, enten i vekst- og attføringsbedrifter eller hos andre arbeidsgivere. For er det noe alle forskere og politikere er enige om, så er det at det å ha et arbeid å gå til – er god medisin. I stedet for som i dag, hvor det å få fagopplæring nesten er som å vinne i Lotto.

Annonse

Flere saker

Annonse