Kronikk
Fantasi er ingen fiende – det er en forutsetning for innovasjon
Kreative egenskaper blir nedvurdert hele veien fra skole til yrkesliv.
Colourbox
Saken oppsummert
Kreative yrker fremstilles ofte som irrelevante for økonomien eller som hobbyvirksomhet som snylter på samfunnet. Er det rart det rakner for Norge på innovasjon og nyskapning?
Norge har nok en gang falt på Global Innovation Index. Nå ligger vi på 20. plass av 51 høyinntektsland. Vi er i ferd med å bli en sinke på innovasjon.
Ekspertene peker på råvareøkonomi, mangel på venturekapital og FoU-investeringer. Men Norge mangler ikke kapital. Vi mangler kreativitet.
Innovasjon er å lage noe nytt. Men for å lage noe som ikke finnes ennå, må vi først evne å tenke det, tørre å foreslå det, klare å beskrive det og få anledning til å teste det ut. Deretter kan det hende noen ideer er gode nok til å lykkes i praksis.
Den store, internasjonale undersøkelsen PIAAC2 viser at 530.000 nordmenn har problemer med å forstå det de leser i en relativt enkel SMS. Vi leser færre bøker og utsettes mindre for nytt ordforråd. Evnene våre til dybdelesing, og dermed dybdetenkning, blir dårligere.
Hva har det med innovasjon å gjøre?
Et rikt språk er en nøkkel til å kunne gripe og formulere en idé slik at den kan kommuniseres forståelig til andre, og utvikles videre.
Når nye ideer skal ut i verden, er psykologisk trygghet en avgjørende faktor for å komme videre. Å vite at man kan si sin mening uten å bli latterliggjort eller straffet er en av de sterkeste indikatorene på innovasjon. Likevel viser en studie av over 1100 norske ledergrupper at denne tryggheten ofte mangler, spesielt i hierarkiske sektorer som energi og shipping.
Selv innen kunstfeltene motarbeides nye ideer av sementerte holdninger. Litteraturfeltet er et godt eksempel på at sparsomme utviklingsmidler mest går til uttrykk som er konforme – eller kun appellerer til en indre krets av portvoktere.
Vebjørn Sand peker på lignende utfordringer med definisjonsmakt innen billedkunst. De kreative bransjene er like hierarkiske som andre, og trenger fornyelse.
I dag blir vi gjerne oppfordret til å eksperimentere og si det vi mener – men innenfor usynlige grenser. Det er tryggere å foreslå trygge ideer.
Kreativitet har dessuten et ufortjent dårlig rykte. I offentlig debatt fremstilles kreative yrker ofte som irrelevante for den «egentlige økonomien» eller som hobbyvirksomhet som snylter på samfunnet.
Det er direkte feil, og vi må slutte med det.
Hvis vi ønsker mer innovasjon, kan vi ikke fortsette å behandle fantasi som en fiende. Kreative ferdigheter er tett knyttet til problemløsning, som ligger i kjernen av innovasjon.
Billedkunstnere og designere trener på å se og presentere virkeligheten fra nye perspektiver. Forfattere av alle slag blir eksperter på å finne opp nye verdener. Vi bryter naturlover i tankene og beskriver det umulige og uventede. Et høyt nivå på språklige ferdigheter er også avgjørende for å få ideene ut fra hodet og tegnebrettet i FoU-avdelinger og oppstartsbedrifter.
Kreativitet skaper ideer. Fagkunnskap og investeringer realiserer dem. Men kan vi forvente innovasjon når kreative egenskaper blir nedvurdert hele veien fra skole til yrkesliv?
Norge gjør det godt sammenlignet med andre land på «innovasjonsinnsats» som utdannelse, digitalisering og offentlig finansiering. Men når det gjelder innovasjonsresultater – som nye ideer og immaterielle rettigheter til oppfinnelser og nye produkter, presterer vi svakt.
Ifølge World Intellectual Property Organisation scorer vi betydelig lavere på kreative resultater enn land med tilsvarende inntektsnivå.
For å hevde oss internasjonalt, må vi utfordre egne antagelser. Vi må ut av den proteksjonistiske hengemyren som preger nesten alle bransjer i landet i dag. Norge må investere i de grunnleggende forutsetningene for innovasjon, og verdsette og legge til rette for kreativ tenkning.
Da har vi en sjanse til å ta førsteplassen.


Nå: 0 stillingsannonser